Kipuja synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninniliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ninniliina

Aktiivinen jäsen
12.04.2005
8 183
0
36
Tikit kiristää, mahaan sattuu kun kohtu supistuu kasaa, luita kolottaa niiden palautuessa vähitellen paikalleen....
Uutena tuttavuutena listaan voikin sitten lisätä peräpukamat nyt kun synnytyksestä on kohta kuusi viikkoa. Istuminen on nyt onneksi pari viikkoa jo sujunut suht normaalisti.

Kaikessa muussa olen ollut erittäin tyytyväinen neuvolasta ja sairaalasta saamaani tietoon, mutta kukaan ei mielestäni missään vaiheessa maininnut synnytyksen jälkeisistä kivuista tai perkäpukamista yms. bonus-ongelmista.
En suinkaan kuvitellut olevani elämäni kunnossa heti synnytyksen jälkeen, mutta näin jälkikäteen ajatellen olisin kuitenkin toivonut, että joku olisi kertonut, mikä on ns. "normaalia" ja milloin pitäisi huolestua. Eikä omalla kohdallani ole kyse edes mistään ongelmallisesta synnytyksestä. Se kun sujui keskimääräistä nopeammin ja mielestäni suht helposti vielä.

Miten teillä muilla synnyttäneillä: onko näistä asioista puhuttu etukäteen? Monien kavereitteni kokemukset tuntuvat olevan omieni kaltaisia: kivut ja varsinkin sen ajan pituus, mitä toipuminen vie, ovat tulleet hieman yllätyksenä.

Seuraavalla kerralla olenkin sitten viisaampi tässäkin asiassa: ostan valmiiksi apteekin tyhjäksi särkylääkkeistä ja haen jostain pienen uimarenkaan, jotta voin edes ajatella istumista ;)

Joo, aikamoinen yllätys se minullekkin oli, kun tuli totuus esille. Eipä paljon kerrottu etukäteen, mitä tulevan pitää. Ajattelin ennen synnytystä, että kun kotia pääsen, niin alan kulkemaan vaunujen kanssa heti ja käyn pitkiä lenkkejä. Toisin kävi.. renkaan päällä istuin ensimmäiset viikot ja kaupassa kun kävin, piti välillä nojata hyllyyn, kun voimat loppui totaalisesti kesken! Särkylääkettäkin upposi mahaan aikastalailla.

Kyllä saisivat enemmän kertoa esim. neuvolassa, mitä se synnytyksen jälkeen voi olla. Toisilla kun ei tietty paikat ole niin kipeät kuin toisilla.

mulla kaveri sanoi että vessakäynnit on vähän hankalia mutta karmea totuus oli että SE OLI IHAN HIRVEETÄ.ei edes tiennyt mitä mistäkin tulee.mulla oli elämää suurempi eppari ja repeämiä sisällä ja renkaan päällä piti istua 3 vkoa....pissa ei tullut laitoksella ollenkaan ym...

ja oli se kovaa toipua synnytyksestä kaiken kaikkiaan.en ollut valmistautunut että olen niin kuoleman väsynyt,voimaton ja aneeminen.ruokahalu oli poissa ja hyvä et jaksoin kissan sanoa.olin kuitenki koko raskausajan todella hyvässä kunnossa.töissäkin olin loppuun asti ja olen kumminkin hoitoalalla.

ei neuvolassa valmistettu tähän millään lailla.saan täysin kiittää toipumisesta ihanaa miestäni joka kannusti liikkeelle ym.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.10.2005 klo 17:23 HeMa05 kirjoitti:
mulla kaveri sanoi että vessakäynnit on vähän hankalia mutta karmea totuus oli että SE OLI IHAN HIRVEETÄ.ei edes tiennyt mitä mistäkin tulee.mulla oli elämää suurempi eppari ja repeämiä sisällä ja renkaan päällä piti istua 3 vkoa....pissa ei tullut laitoksella ollenkaan ym...

ja oli se kovaa toipua synnytyksestä kaiken kaikkiaan.en ollut valmistautunut että olen niin kuoleman väsynyt,voimaton ja aneeminen.ruokahalu oli poissa ja hyvä et jaksoin kissan sanoa.olin kuitenki koko raskausajan todella hyvässä kunnossa.töissäkin olin loppuun asti ja olen kumminkin hoitoalalla.

ei neuvolassa valmistettu tähän millään lailla.saan täysin kiittää toipumisesta ihanaa miestäni joka kannusti liikkeelle ym.

HUH huh, ensimmäinen pelkosektiolla, ja mahdollinen toinen kai myös...

SYnnytys sujuu aina tapauskohtaisesti, eli koskaan ei tiedä. Pääasia toki että äiti ja lapsi voivat pääasiassa hyvin.

Minä kanssa suorastaan järkytyin synnytyksen jälkeisistä ongelmista. Kuka onkaan keksinyt jutut "kipu loppuu, kun vauva syntyy". Tikkien laitto sattui. Maidon nousu rintoihin sattui. Liitoskivut jatkui monta kuukautta vielä synnytyksen jälkeenkin ja kävelystä ei meinannut tulla mitään. Ja ne peräpukamat. Ja ilmaa oli maha täynnä ja mä en edes tuntenut pissahätää ollenkaan. Musta oli suorastaan hämmentävää opetella uudelleen ihan perustoimintoja. Voisivat todellakin neuvolassa myös kertoa näistä ongelmista.

Juu minulla kanssa ilmennyt maha kipuja synnytksen jälkeen,nyt aikaa synnytyksesta 3kk..ja alapäätä vihloo..Ois tosiaaan ollu kiva kun joku olis kertonut että kaikenlaisia normaaleja kipuja saattaa ilmetä..nyt sitä sitten täällä huolissaan joka kivusta..juu ja lääkärissä käyty eikä nekää mitää osannut..

Juu, eihän näistä puhuttu ja kyllä se jonkin verran yllätti, kuinka h***vetin kipee voi selkäkin olla! Auts! \|O Ja mullakin oli helppo synnytys ja koko odotusaikanki, ku oli pienikokoinen vauva, eli varmaan tosi helpolla pääsin kipujenikin kanssa. Mut vois tuosta asiasta kyllä neuvolassakin mainita... :/

Ja siitä, miten saakutin kipeetä tekee maidonnousu! Kääk! \|O :snotty: Pelottaa jo etukäteen se, jos viä joskus uudestaan raskaaks tulee...

No joo, kauheeta valitusta taas tänään! :p :kieh:

Yhteistyössä