Kipu kuukautisten ja ovulaation välissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja napsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

napsu

Vieras
Hei!

Osaisiko kukaan vinkata, mistä voi olla kyse seuraavassa. Minulla on kaksien viimeisin kuukautisten jälkeen jotakuinkin heti kohta vuodon loputtua iskenyt ihmeellinen lantion kipu, mikä säteilee reisiin, nivusiin ja alaselkään. Myös alavatsalla tuntuu todella ikäviä vihlaisuja, välillä keskellä ja välillä jommalla kummalla puolella. Kivut kestävät noin viikon ja hiipuvat ovulaation tapahtuessa. Ennen seuraavia kuukautisia olo on taas lähes kivutun.

Olen tässä käännellyt mielessäni lähinnä endometrioosin tai munasarjakystien mahdollisuutta. Tosin eikö endossa kipu ole nimenomaan ovulaation ja kuukautisten välissä (ei sii kuukautisten ja ovulaation välissä)? Kipu on välillä melko kovaakin ja särkylääkkeillä pärjätään hieman paremmin. Gynelle sain ajan ensi viikolle, joten jospa siellä jotain selviäisi. Kyselen vain ensin täältä. ;)

Lisäisin vielä sen, että olen 27-vuotias, en raskaana ja en käytä hormonaalista ehkäisyä. Parit edelliset kuukautiset ovat olleet sekä kivuliaammat että runsaammat ja myös parin edellisen ovulaation aikana on tullut todella pientä vuotoa (aiemmin tällaista ei ole ollut).

Ihan turha lähteä itse etsimään diagnooseja saatika kysellä niistä netissä. Periaate on vähän se, että jos ei tiedä mistä vaiva voi johtua, ei voi osata tehdä diagnoosiakaan. (ei pahalla! Ihan varmuudeksi sanon, kun ihmiset eivät aina näytä ymmärtävän tuota)

Toivottavasti osasit varata gynen sille ajalle kuukautiskiertoasi, kun kipuja on. Muuten voi olla, että gyne toteaa vain "jahas, vai niin, ei tuolla mitään epämääräistä tuntunut olevan, se on vain toiminnallista ".

Tiedostan varsin hyvin, että vain asiansa osaava lääkäri osaa sanoa, mistä nämä kivut johtuvat. Ihan vain mielenkiinnosta haluaisin tietää, onko kellään muulla ollut vastaavia oireita ja mikä niiden aiheuttajaksi on selvinnyt.

Hei!

Osaisiko kukaan vinkata, mistä voi olla kyse seuraavassa. Minulla on kaksien viimeisin kuukautisten jälkeen jotakuinkin heti kohta vuodon loputtua iskenyt ihmeellinen lantion kipu, mikä säteilee reisiin, nivusiin ja alaselkään. Myös alavatsalla tuntuu todella ikäviä vihlaisuja, välillä keskellä ja välillä jommalla kummalla puolella. Kivut kestävät noin viikon ja hiipuvat ovulaation tapahtuessa. Ennen seuraavia kuukautisia olo on taas lähes kivutun.

Olen tässä käännellyt mielessäni lähinnä endometrioosin tai munasarjakystien mahdollisuutta. Tosin eikö endossa kipu ole nimenomaan ovulaation ja kuukautisten välissä (ei sii kuukautisten ja ovulaation välissä)? Kipu on välillä melko kovaakin ja särkylääkkeillä pärjätään hieman paremmin. Gynelle sain ajan ensi viikolle, joten jospa siellä jotain selviäisi. Kyselen vain ensin täältä. ;)

Onko sulla ollut aiemmin kivuliaat kuukautiset tai kipuja kuukautisten välillä? Itselläni on ollut samanlaisia kipuja ja endometrioosia sairastan. En tietenkään voi tietää mistä sinun kipusi johtuvat, mutta toivottavasti gynekologi otti vaivasi tosissaan. Lääkärit kun suhtautuvat gynekologisiin kipuihin niin eri tavalla. Toivottavasti sait asiaa eteenpäin ja helpotusta kipuihin! :)

Viimeksi muokattu:
Täällähän olikin vielä vastauksia. :) Kävin siis gynellä ja hän ei löytänyt minusta mitään vikaa. Sanoi vain, että todennäköisesti vika on ns. toiminnallinen ja hoidoksi määräsi e-pillerit ja kipuihin Miranaxia. Eli kaikki hyvin. :)

Yhteistyössä