kipeä rinta

• Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti
epätoivoinen
Olen 47 v, viikon ajan heränny yöllä älyttömään pakotukseen kun käännyn nukkumaan oikealle puolelle, kipu tulee jostain nännin kohdalta syvältä, se on polttavaa ja koskee tosi kovaa ennenku loppuu ku vaihdan asentoa, patteja en oo löytäny enkä oikein kärsi hirveesti painella ku on erittäin arka, mikä mahtaa olla vikana, eihän vaihdevuodet nyt tällaista kipua voi aiheuttaa ja vaan toiseen rintaan??????????????

Huolestunut
Miten sinä nyt jaksat? Kävitkö tutkimuksissa ja löytyikö mitään?

Minä olen 46 v. ja ihan sama vaiva. Kipu tuli toiseen rintaan muutama päivä sitten, ajoittainen kova kipu, joka tuntuu samoin kuin sinulla nännin seutuvilla. Lääkäri määräsi mammografiaan. En ole vielä päässyt sinne ja aika lailla tämä nyt huolettaa.

Joku on sanonut minullekin, että voisi kuulua vaihdevuosioireisiin. Mutta ei ole vielä muitakaan merkkejä.

Mie
Sama täällä. Varmuuden vuoksi kaikki tutkittiin, vaikka lekuri heti sanoikin, että pienetkin mastopatia muhkurat kipeytyvät todella usein vv-iän lähestyessä sekä vaihdevuosien aikana. Kipeytyy, paranee, kipeytyy uudelleen jne, mutta loppuu aikanaan.
Aivan normaalia.

mastopaatti
Kirjoitin naistentaudit-osastolle samalla nimimerkillä, kuin nyt. Kanssa aivan sietämätön kipu. Rakkulat siellä ilmoittaa olemassaolostaan. Kun ei enää kuukautiset ole riesana, niin jotain kuitenkin pitää olla, ettei unohtaisi olevansa nainen.

piikki
mulla on ollut samat oireet puoli vuotta. kävin neljän kuukauden jälkeen tk:ssa, kehoittivat meneen gynelle. kävin siellä, ei löytynyt mitään, ei minkäänlaista kyhmyä tms.

piikki
sori, painoin liian aikaisin. sain lähetteen mammografiaan varmuuden vuoksi.siellä kuvattiin ja tutkittiin ultralla. vanha, kokenut lääkäri sanoi, että rintarauhaskudokseni on niin tiivistä, että se sen takia kipuilee. kivut ja vihlomiset rinnassa ovat kuulema hyvin yleisiä oireita. vihlominen jatkuu, sitä olen joutunut sietämään jo puolivuotta, eikä loppua näy. lääkärin mielestä minun on vain sopeuduttava siihen ja lievitettävä kipua jollain, ikävä kyllä särkylääke ei siihen auta. ikää on 44 vee, eka kerran menkat ovat myöhässä viikon, raskaana en voi olla. niin että näinköhän tässä, mennään, kohti vaihdevuosia..

kylkiluu
Olen viisissäkymmenissä ja koko elämäni ajan kärsinyt vastaavista kivuista(Olen luullut että se kuuluu normaaliin elämään!!!)Siis EIKÖ???.En koskaan ole käynyt sen takia lääkärissä,olen itse päätellyt sen johtuvan kylkiluiden välissä olevista nivel tai rusto tms. sellaisesta norm kiputilasta(tietenkin se välillä on pitkiä aikoja pois-jopa vuoden)Joskus olen niskahieronnan tai fysikaalisen ohessa maininnut hierojalle,että ""kun se kylkiluu on sisältä kipeä,niin älä hiero siitä kovin..jneHe ovat aina vastanneet tyyliin""juu sieltä tulehtuu tai kipeytyy joskus..jne.Itse olen laittanut syyksi jonkun työn jossa se on taas joksikin aikaa kipeytynyt.Mutta minulla on kyllä lapsesta saakka ollut nämä lihas kivut riesana.Hyvä kokeilu merkki on se ,jos olet paikallasi jossain hyvässä asennossa,niin kipu ei tunnu.Silloin helposti kyse on lihaksesta tai muusta jäsenkivusta.Liike aiheuttaa kipua,tai nukkuminen kipeän jäsenen päällä.

Kylkiluulle:
Alkuperäinen kirjoitti selvästä RINNASSA tuntuvasta kivusta joka muuten saattaa olla yksi oire rintasyövästä.

Itse olen sairastanut pitkään Tietzen syndroomaa, siinä kipuilua nimenomaan kylkiluiden päällä/liittymäkohdissa.

A
Täytyypä tähän ihan kirjoittaa pari sanaa, kun asia on koskettanut minua vuositolkulla, siis kipeät rinnat. Minulla on ollut koko aikuisikäni kystiä rinnoissa. Välillä ne ovat äityneet tosi kipeiksi, juuri niin, että nukkuminen on ollut vaikeaa. Niitä on tyhjennetty ja tutkittu ultralla yms. Mutta nyt kun vaihdevuodet ovat olleet jo 3 vuotta, tämä vaiva on kokonaan hävinnyt! Rinnat ovati ihan pehmeät ja kystiä ei tunnu missään. Olen todella huojentunut tästä. Jotain positiivistakin tosiaan tässä menopaussi-iässä!

kylkiluu
minun kipuni tuntuu pahimmillaan nännissä asti,koko rinta (kikki) on kipeä-mikä ei tietenkään sulje häneltä kuin minultakaan syövän oiretta pois.Polttaa koko rintaa sieltä sisältä säteillen joskus nänniin joskus jopa selkäpuolelle.Niin se on aina ollut.Kaikki pitää tietenkin tutkia,mutta ei ketään saa saikäyttää ensimäisenä syövällä,kyllä muutkin kiputilat pitää tuoda esille,että peloissaan voi miettiä muitakin vaihto ehtoja.
Haluan vielä selventää :Minun kipuni tuntuu SELVÄSTI RiNNASSA ,kun se on pahimmillaan,sitten se vaimenee sinne sisälle polttavaksi jäytäväksi säryksi,kadoten viikon tai kahden päästä,en sairasta mitään syndroomaa,enkä ole koskaan siitä lääkärille puhunut,koska se katoaa aina.Jos se olisi jatkunut lakkaamatta kolme kuukautta olisin varmaan lääkärissä käynyt,mutta se on ollut maksimillaan kuukauden enemmän tai vähemmän kipeä.

A
Voin kokemuksesta kertoa, että juuri kuvaamallasi tavalla kystat minullakin oirehtivat. Välillä olivat tosi kipeitä, mutta sitten taas ikäänkuin ""sulivat"" pois. Huomasin sen, että kylmää ne eivät sietäneet ollenkaan. Oli pakko olla kesäisin uimattakin, jos oli vesi vähänkään viileämpää. Ja jos pääsi ns. veto käymään puseron sisälle, saatoin olla varma, että kipu alkaa heti. Noin 40 vuotiaana, kun yksi patti tuntui aivan selvästi käteen, menin lääkäriin ja syöpää sitä ensimäinen lääkäri heti minulle ehdotti, mutta onneksi se ei sitä ollut. Vähitellen rauhoituin niiden pattien kanssa, annoin niiden mennä ja tulla. Mutta tottakai kannattaa tutkia kaikki oudot patit ja kipuilut, että saa selville, mikä on.

Annikki
Olen 49v. minulla on myös ollut reilut pari viikkoa molemmat rinnat tosi arkoina.Illalla kun otan liivit pois niin tuntuu todella kovalta kipu ja minulla on vielä isot rinnat.Saunan jälkeen huomasin,että rinnat eivät niin aristaneet,ehkäpä se lämpö.Öisin herään joka kerta kun käännän kylkeä, kun rinnat täytyy sievästi asetella muuten käy kipeästi.

Olen ajatellut odotella jonkin aikaa ja sitten lähden gynen luo,minulla on hormoonikierukka.Kolmas vuosi tällä kierukalla ja kolmas kierukkakin jo menossa.Kierukoihin olen ollut tosi tyytyväinen.Tästäköhän ne vaihdevuodet alkaa vai mikäköhän hormooni oikku on.

47
Hei!

sama vaiva minullakin. Rinnat kipeytyvät noin viikkoa ennen kuukautisia ja varsinkin vasen rinta. Vasemman rinnan nänniä painaessa, vihlaisee todella kipeästi.
Kipu heikkenee kuukautisten aikana ja häviää kunnes taas noin viikkoa ennnen seuraavaa vuotoa alkaa uudelleen.
Nyt olen vaan huolestunut kun vuotoa ei ole tullut? menkat myöhässä jo viikon...
Yleensä kierto on 28 päivää ja vuotopäivät 2-3.

Yhteistyössä