Kinkunpaistoapuja, kiitos!

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Eli. Jääkaapissa on ollut pe illasta asti sulamassa 6,6 kg:n kinkku. Joko se pitäis paistaa? Vai voiko/pitääkö odottaa vielä huomiseen?

Sit kun mä rupean paistamaan sitä, niin mitä mä teen käytännössä?

Eka huoneenlämpöön kuinka pitkäksi aikaa? Muovi pois, mutta ei verkkoa, niinkö? Pyyhitään pintakuivaksi, mittari paksuinpaan kohtaan ja uuniin? Pellille vai ritilälle vai miten?

Uuniin lämpöä 125 astetta?

Ja sit vaan uunissa niin kauan että paistomittarin mukaan sisälömpö on... 75 astettako?

Mitäs sen jälkeen?

Kiitos miljoonasti avusta!

uuniin kun sisälämpötila 10 astetta. uuniin 125 astetta, eli se lämpömittarin tökkäät siihen kinkun keskelle. Muovi pois,ei verkkoa,syvälle uunipannulle kun nestettä ja rasvaa irtoaa PALJON! voit käyttää paistopussia jos haluat. uunissa noin tunti per kilo eli kunnes sisälämpötilä muistaakseni n 78. sit verkot ja rasvat päältä pois, kuorruta jos haluat.

Hui, tuo kinkun paistaminen on aina niin jännittävää :/ Meillä 6,2 kg tuorekinkku. Se ois tarkotus paistaa huomenna niin että aamusta laitan uuniin.
Ja nyt siis ohjeita minullekin :wave:

Kinkku pois muovista, verkko jätetään päälle ja pyyhitään pinta. Sitten kinkku paistopussiin verkkoineen päivineen ja pussin suu kiinni. Yksi kulma leikataan auki ja mittarille tehdään viilto ja mittari kinkun paksuinpaan kohtaan mutta ei luuhun asti.
Ne minä nyt jotenkin muistan.

Mutta ne asteet? Oliko ne 125 vai mitä?
Ja 60-80 minuuttia kiloa kohti? Mittarin lämpö pitäis kai olla 75-85 riippuen siitä tykkääkö ylikypsästä kinkusta vai minkälaisesta?

Antaisin olla vielä huomisaamuun jääkaapissa, sitten huoneenlämmössä 4 tuntia, ritilän päälle uuniin alimmalle tasolle, reunallinen pelti uunin pohjalle ja pellille pari desiä vettä.

Meillä tykätään mureasta kinkusta, uunista olen ottanut kun mittari näyttänyt liki 80 astetta.

Yhteistyössä