Kinkku otettu uunista, mutta lämmin vielä - minne laitan sen yöksi?

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Kun siis jää- tai oikeammin viileäkaappiin sitä ei voi vielä laittaa, niin oliskohan se ihan hullu ajatus, jos peitän uunipellin foliolla ja vien ulos yöksi? Mies voi vaikka tullessaan nostaa sen sitten sisälle. Vai jättäisittekö te sen huoneenlämpöön?

Ehdottomasti ulos. En tiedä, missä asut ja paljonko siellä on luvassa yöksi pakkasta, mutta jos mies on vielä tulossa kotiin, niin nostakoon kinkun sitten jääkaappiin.

en missään nimessä jättäis huoneenlämpöön koko yöksi. joku täällä ehdotti auton peräkonttia, siellä olis suojassa eläinten, lintujen yms hyökkäyksiltä. jos on lasitettu parveke niin sekin ois hyvä.

Ulos, jos se on turvallista... pari vuotta sitten meidän naapurit jätti hankeen kinkun jäähtymään, toisten naapurien koira karkasi ja hotki kinkusta yli puolet :D

[QUOTE="annika";25283752]en missään nimessä jättäis huoneenlämpöön koko yöksi. joku täällä ehdotti auton peräkonttia, siellä olis suojassa eläinten, lintujen yms hyökkäyksiltä. jos on lasitettu parveke niin sekin ois hyvä.[/QUOTE]

Ei ole nyt kumpaakaan saatavilla, ei lasitettua parveketta sen enempää kuin autoakaan. Eikä se koko yötä huoneenlämmössä tulisi olemaankaan, niin kuin sanottum mies tulee kolmen maissa kotiin ja voi sen sitten nostaa jääkaappiin kyllä.

Mä ainaki laittaisin ulos.. Jos ulos-ulos (pihalle mihin pääsee linnut ym) niin jotain enemmän suojaksi kun pelkkä folio,mut jos parvekkeelle tms niin folio riittää..

Jatkokysymys: kuinka kauan kestää n 5-kiloisen kinkun jäähtyä huoneenlämmössä niin että voi laittaa jääkaappiin? Ajattelin huomenna päivän aikana paistaa niin mietin vaan et mihin aikaan laittaa uuniin että ehtii jäähtyä jääkaappiin laitettavaks ennen ku meen nukkumaan..

[QUOTE="vieras";25283782]Mä ainaki laittaisin ulos.. Jos ulos-ulos (pihalle mihin pääsee linnut ym) niin jotain enemmän suojaksi kun pelkkä folio,mut jos parvekkeelle tms niin folio riittää..

Jatkokysymys: kuinka kauan kestää n 5-kiloisen kinkun jäähtyä huoneenlämmössä niin että voi laittaa jääkaappiin? Ajattelin huomenna päivän aikana paistaa niin mietin vaan et mihin aikaan laittaa uuniin että ehtii jäähtyä jääkaappiin laitettavaks ennen ku meen nukkumaan..[/QUOTE]

Mitähän se enemmän-kuin-folio voisi olla?

Jos asut omakoti talossa jossa on viileä eteinen niin folio päälle ja viileään eteiseen :) Jos esimerkiksi rivitalossa tai kerrostalossa niin ehdottomasti ulos jos ei jääkaappiin
mahdu. Jokatapauksessa ehdottomasti viileään paikkaan missä liha ei pääse käymään. Jäädyttämään en suosittele ellette syö sitä yhden illan aikana pois tai saa sitä sen jälkeen kylmään, sillä lihaa ei sulattamisen jälkeen saa pakastaa uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;25283788:
folion alle, peitto tai pyyhe vielä päälle ja ulos.
tietenki semmoseen paikkaan ettei naapurin koira sitä syö..

Naapureilla on vain sisäkoiria, niistä en ole huolissani :). Mutta juu, tuo pyyhe päälle voisikin olla hyvä ratkaisu.

[QUOTE="vieras";25283769]Ulos, jos se on turvallista... pari vuotta sitten meidän naapurit jätti hankeen kinkun jäähtymään, toisten naapurien koira karkasi ja hotki kinkusta yli puolet :D[/QUOTE]Pikkulinnuille myös hyvää syötävää.

Oliskos sulla lisäksi pahvilaatikkoa johon se mahtuu? Ja aseta se vaikka tuolille, jottei hiiret järsi sitä

No ei kyllä oo, kun just siivottiin kaikki ylimääräinen pois... mutta jos se on tossa terassilla pöydällä, päällä foliota useampi kerros ja vielä pyyhe päällä, niin jospa se sen muutaman tunnin siellä pysyisi koskemattomana ja sulana.

Juu, tulee siinä kolmen maissa.
Mä laittaisin ulos. Teillä vissiin tarkoitus syödä sitä kinkkua vielä lauantainakin? Parvekkeelle, jos sellainen on. Jos ei ole, niin pihalle. Mä laitan usein takapihalle ruokia jäähtymään ja laitan päälle pyykkikorin ylösalaisin ja pyykkikorin päälle vielä jotain painavaa. Ei pienemmät elukat pääse sapuskaan käsiksi.

Minä olen suojannut aina hyvin foliolla ja sitten laittanut varmaan pari muovikassia vielä ympärille ja tuohon katoksen pöydälle yöksi.

Ja mitä tulee ruokamyrkytykseen niin meillä on aina kotona, mummulassa sekä veljeni luona annettu kinkun jäähtyä huoneenlämmössä yön ajan eikä kukaan ole ikinä saanut ruokamyrkytystä. Itse olen tarkempi joten vien ulos jäähtymään, mutta kukaan muu meidän perheestä ei niin tee.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25283860:
Mä laittaisin ulos. Teillä vissiin tarkoitus syödä sitä kinkkua vielä lauantainakin? Parvekkeelle, jos sellainen on. Jos ei ole, niin pihalle. Mä laitan usein takapihalle ruokia jäähtymään ja laitan päälle pyykkikorin ylösalaisin ja pyykkikorin päälle vielä jotain painavaa. Ei pienemmät elukat pääse sapuskaan käsiksi.

Sinäpä sen sanoit! Pyykkikori!

Yhteistyössä