Kinkku leivinuunissa: paistopussilla vai ilman? Ja mikä teillä on ollu alkulämpötila?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jklö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jklö"

Vieras
Itse oon aina käyttäny paistopussia mutta monesta paikasta lukenu, että ois paremman makuista ilman. EIkö kinkku kuivu liikaa jos siinä ei oo mitään päällä?

Meillä melkeen 11kg:n perinteinen kinkku niin mikähän mahtaa olla sopiva alkulämpötila kun lihan laittaa uuniin? Mihin aikaan se kannattais laittaa uuniin, että se ois valmis suurinpiirtein klo 16-17?

me paistetaan aina pussissa, tulee mehevämpi ja ei tosiaan kuivu :)
Paistoaika on yleensä n. 1,5h ensimmäistä kiloa kohden ja loppuaika n.1h kiloa kohden. Eli laske suur.piirt siitä :D

asteista en tiedä, mut mä laittaisin pussiin ettei se kaikki höyryt rasvoineen tartu uuniin..... miten sen lämmön saa pysymään uunissa niin kauan... meilläkin olis leivinuuni, mutten osaa käyttää sitä

asteista en tiedä, mut mä laittaisin pussiin ettei se kaikki höyryt rasvoineen tartu uuniin..... miten sen lämmön saa pysymään uunissa niin kauan... meilläkin olis leivinuuni, mutten osaa käyttää sitä

Kyllä se pysyy jos on hyvä leivinuuni :) Meillä yleensä lämmitetään uunia pitkin viikkoa (esim. tänään mies lämmitti ja varmaan seuraavan kerran keskiviikkona) joten lämpö kyllä pysyy kun sen sit viimesen kerran lämmittää, eli tänä vuonna varmaan perjantai-iltana lämmitetään viimeisen kerran. Tuolloin varmaan pitää lämmittää melko kuumaksi. Aamulla tai aamuyöllä sit on (toivottavasti) suht. sopiva lämpö. Meillä tahtoo vaan aina olla, että alkuun lämpöä on liikaa.

Ja jos epäilee, ettei lämpö riitä niin ainahan voi jatkaa paistamista sähköuunissa :)

meillä on iso ja hyvä leivinuuni missä kinkku on aina paistettu ilman paistopussia. Aika usein mies hätäilee ja laittaa kinkun liian aikasin uuniin. Minä lämmitän yleensä uunin kahten peräkkäisenä päivänä ja laitan kinkun uuniin jossain vajaa 180 asteessa. Meillä uunin lämpö pysyy hyvin niin että kinkun valmistuessa uuni on noin 100 astetta .Tosin monena vuonna ukko laittaa kinkun liian kuumaan uuniin kun ei usko että lämpöä kyllä riittää aattoaamuun asti vaikka illalla laitetaan. Käy siis aina niin että kinkku kypsyy liian äkkiä..

Yhteistyössä