Kinkkinen kysymys, missä vaiheessa yhteiset rahat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minulla lapsia, miesystävällä ei. Tuloero on huima miehen hyväksi. Mies ostaa mulle kalliita juttuja ja maksaa minunkin laskujani, vaikka en todellakaan sitä ole pyytänyt, haluaa kuulemma osallistua ja elättää perheen. En tiedä miten tulisi suhtautua.. Olemme muuttamassa yhteen, jolloin minun pienet tuloni putoavat entisestään, eli käytännön talousasioista pitäisi saada sovittua.

Miehellä ei siis ole mitään sitä vastaan, että maksaa enemmän menoja, minulla tuntuu jokin tökkivän siinä, etten voisi itsenäisesti enää elättää omia lapsiani. Äh..

Kuinka muissa uusperheissä nämä jutut on hoidettu?

Yhteiselämä kaikkine vivahteineen tuntuu olvan monille tosi vaikeaa. Siitä kai ne erotkin sitten ovat osaltaan johtuneet. Yhteiselämässä on kaikki yhteistä, toisen lapsetkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yhteiselämä kaikkine vivahteineen tuntuu olvan monille tosi vaikeaa. Siitä kai ne erotkin sitten ovat osaltaan johtuneet. Yhteiselämässä on kaikki yhteistä, toisen lapsetkin.

Niin no miehelle onkin, vaikka hänellä ei omia lapsia olekaan. Minulle vain tuntuu hassulta ajatus, että hän elättäisi ns. toisen miehen lapsia, mutta.. kaipa se on sitten ihan normaalia.

Jos tulosi on pienet, niin on se vain hyväksyttävä, että noin se menee. Mies elättää sinua ja lapsiasi, varsinkin kun tietyt tuet putoavat.

Me olemme uusperhe, kimpassa on asuttu vuodesta 2002, eli siis 7 vuotta. Minulla on lapsi edellisestä suhteesta, yhteisiä lapsia on 2. Minä olen meistä se parempituloinen, molemmat tienaamme kuitenkin keskimääräistä paremmin. Meidän systeemimme ei ole yhteiset rahat, vaan molemmilla on oma tili, sen lisäksi on yhteinen tili. Sinne mies siirtää kuukausittain könttäsumman, joka kattaa puolet asumisesta (asuntolaina, yhtiövastike, sähkö), ruoka, tv-lupa ja vakuutuset. Noihin mies osallistuu puolilla kuluilla. Mutta minä hankin kaikki lasten vaatteet, harrastusvälineet ja maksan lomamatkat. Molemmat saa sitten omilla rahoillaan tehdä ihan mitä lystää. Tämä sopii meille. Mutta edellyttää tosiaan sitä, että meillä on isommat tulot, ja kuitenkin molempien tulot suht lähellä toisiaan.

Meillä ei ole yhteisiä rahoja eli yhteistä tiliä eikä tule.
Näillä omilla mennään ja hyvin toimii.
Laskut maksetaan sen kumman tilillä rahaa.Mutta minä taidan enemmän niitä maksella.

Mies on selvästikin ottannut sinut ja lapset osaksi itseään, sulla se ongelma on. Anna periksi ja nauti perhe elämästä, anna miehellekin mahdollisuus.

Juu, näin se taitaa olla, että ongelma on kokonaan mulla :D Ehkä sitä on tässä yksinhuoltajavuosina tottunut tietynlaiseen itsenäisyyteen raha-asioissa ja nimenomaan siihen, että vastuu on mulla. Miehelle tämä ei taida olla ongelma ollenkaan.. Pitää vain yrittää muuttaa suhtautumistaan tähän asiaan omassa päässä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vaimona vuodesta 2000:
Yhteiseloa 10 vuotta eikä ole vieläkään yhteiset rahat :)

Meillä yhteiseloa myös reilu 10v ja naimisissa ollaan (heinäkuussa 09 tulee 9v) ei edelleenkään yhteisiä rahoja.

Onko teillä samanlaiset tulot? Meillä on tosi hurja ero tuloissa, siksi olisi tosi vaikea pitää erillisiä rahoja..

miksi pitäisi olla yhteinen tili? meillä on aina ollut omat tilit, ja silti maksellaan menoja yhteisesti, se kumpi tienaa enemmän maksaakin enemmän... ja sitten sen jälkeen jos jotain ylimääräistä jää ( mitä ei koskaan tapahdu) niin voi ostaa jotain extraa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
Alkuperäinen kirjoittaja pahvi:
Yhteiset rahat tietysti siinä vaiheessa kun mennään naimisiin ja muutetaan yhteen.

miksi? miksei voisi olla omat tilit? =) se maksaa jolla on rahaa... =)

Minusta olisi tosi omituista ja nöyryyttävää joutua pyytämään mieheltä rahaa omiin ostoksiini :(

Meillä rahat on ollut yhteisiä alusta asti, itseasiassa kun mies tuli meille toista kertaa viikonlopuksi toi hän tullessaan 2 kassillista ruokaa eikä suostunut ottamaan rahaa niistä.
Siitä lähtien on sitten eletty yhteisillä rahoilla. Yhdessä oltu reilut 7 vuotta. Yhteinen tili meillä on ollut lähes alusta asti, johon menee kaikki, molempien palkat, elatusmaksut, lapsilisät. Sieltä lähtee laina, sieltä mä maksan laskut ja sinne on kummallakin kortti, jolla maksetaan ruuat, bensat jne. Hyvin on toiminut tähän asti, niin miksei toimis tästä eteenpäinkin. =)

Yhteistyössä