Kiltti,arka ja herkkä lapsi.. olen järkyttynyt mitä teki!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mami"

Vieras
kyse 9 vuotiaasta tytöstä.Eräs päivä kävi näin että hän leikki pikkusiskonsa kanssa (3v) ja pikkusisko otti lelun kädestä. 9v. siihen että "jos et anna sitä takaisin,tiedät miten käy!" :O
Sitten oli vienyt pikkusiskon omaan huoneeseensa, tönännyt lattialle,ottanut sakset ja pitänyt niitä pikkusiskon kaulalla!! :O :(((((((

itse en ollut näkemässä,vaan kaverini joka oli käymässä sattui näkemään ja tottakai tuli heti mulle sanomaan.puutuin tilanteeseen , onneksi ei mitään käynyt!!

olen aivan ällikällä lyöty ja järkyttynyt! en ikinä voinut kuvitella lapsesta että edes keksii tuollaista,ei osannut mitään syytä teolleen sanoa. lapsi ei saa katsoa aikuisten ohjelmia tms. on tosi herkkä ja aika arka.ei uskalla olla yksin kotona,ei käydä yksin suihkussa,on pelkoja ym:/

Voisko olla että lapsi kokee ettei tule muuten kuulluksi ja sit kerran "napsahtaa" kunnolla ja käytös menee sit yli. Meillä myös saman ikäinen, arka ja hiljainen tyttö, joka aina välillä suuttuu kunnolla ja uhkaa nyrkkiä heristäen "mä tapan sut".

No eikös tuo saksilla leikittely ole lapsilla suht yleistä - ja juuri tuossa iässä, kun hoksataan, että niillä voi aika kovaakin puristaa esim. omaa kättään ilman että edes sattuu kunnolla? Itse en ihmettelisi, jos 10-vuotiaamme (poika) saisi jotain tuollaista päähänsä.

"Jostainhan se malli tulee" -hokemissa on aika ontto kolina.

[QUOTE="vieras";24883991]jostainhan se malli tulee...[/QUOTE]

sitä minäkin olen ollut yleensä mieltä.
mutta en ymmärrä tässä tapauksessa että mistä?!?!
meillä ei todellakaan käydä toisiin käsiksi!

[QUOTE="alkup.";24884019]valitettavasti ei ole provo:/[/QUOTE]

No nyt kyllä sitten jotenkin puuttumaan asiaan, ei ole normalia riitelyä tai ärsyyntymistä pikkuiseen tuo. Perheneuvolaan vaikka juttelemaan ja juttele nyt ensin itse lapsen kanssa.

Miksi lapsi pelkää? Miksi on pelkoja / ei uskalla olla yksin?

ei oikein osaa sanoa syitä peloille. ollaan käyty perheneuvolassa ja koulupsykologilla juttelemassa niistä. nyt ei vähään aikaan missään.
varmistelee asioita jatkuvasti, tarkkailee kovasti mua, yrittää kuulla aikuisten kaikki puheet yms:/

meillä perheessä pitkään ollut aika stressaava tilanne:( ehkäpä lapsi tuntee huolta meistä vanhemmista ja/tai koko perheestä. kova taakka lapselle. mutta apua ollaan kyllä haettu ja sitä saatu,mutta eihän tilanteet hetkessä korjaannu silti

Mikä huolestuttaa on se että hän vie sen kohteen piiloon omaan huoneeseensa.

Tuo on karmivaa.

Tai ehkä se miespuolisesta tuntuu siltä koska miehet/pojat telovat toisiaan avoimesti missä tytöillä on taipumus tehdä se piilossa :(

on voinut kuulla tuosta saksitempusta jostakin tai joku isompi kaveri on kertonut kuinka saada pikkusisko tottelemaan. kiltit lapset jotka ovat eläneet vähän liiankin suojattua elämää eivät tuossa iässä välttämättä erota vielä oikeasti mitä se tarkoittaa ihan käytännössä jos fyysisesti vahingoittaa toista. jos ei ole itse kokenut isompaa kipua ei käsitä mitä se on. nyt kovat keskustelut siitä miten toiseen voi oikeasti sattua! ja vaikka saattaa raa'alta kuulostaa niin on selostettava että verenvuotoon voi kuolla jne.

hei mami, mulla tulee nyt tuosta vaan mieleen se kun sanot että teillä ei tosiaankaan toimita noin...että miten teidän perheessä saa ilmaista pahaa mieltä?? ns agressioita ja vihaa?

eli siis jos kotona annetaan ymmärtää, että minkäänlainen vihantunteiden ilmaisu ei ole sallittua ( ja nyt en tarkoita että saisi lyödä tai tehdä minkäänlaista väkivaltaa) niin kyllähän 9 vuotias jo sen ymmärtää ja viha purkautuu juuri tuolla tavalla piilossa, saaden jopa pelottavat mittasuhteet.

lähtisin siis sinuna siitä, että miettisin miten teidän perheessä vihantunteita ja omia rajojaan saa ilmaista ja sitten mikäli niissä on parantamisen varaa tekisin muutoksia. Eli ohjeistaisin lasta, että sinusta varmaan tuntui tosi pahalta ja vihastutti kun sisko otti sinulta lelun kädestä. Eihän niin saa tehdä. Ja hyvä, että sanoit siskolle että ei saakkaan niin tehdä. Ja että jos toinen tekee väärin sinua kohtaan niin sinun pitääkin sanoa lujasti ja vaikka kovallakin äänellä, että EI SAA.

sen lisäksi kiinnittäisin huomiota siihen, että osottaisin sopivissa tilanteissa myös itse niitä vihatunteita terveellä tavalla. Vaikka sitten juuri korottamalla omaa ääntä ja sanomalla että ai että äitiä nyt vihastuttaa kun tippui tuo maljakko lattialle ja meni rikki. Eli että tunnereaktio tulisi lapselle nähdyksi ja sen lisäksi vielä se, miten pääset siitä sitten eteenpäin.

[QUOTE="heippa";24884196]hei mami, mulla tulee nyt tuosta vaan mieleen se kun sanot että teillä ei tosiaankaan toimita noin...että miten teidän perheessä saa ilmaista pahaa mieltä?? ns agressioita ja vihaa?

eli siis jos kotona annetaan ymmärtää, että minkäänlainen vihantunteiden ilmaisu ei ole sallittua ( ja nyt en tarkoita että saisi lyödä tai tehdä minkäänlaista väkivaltaa) niin kyllähän 9 vuotias jo sen ymmärtää ja viha purkautuu juuri tuolla tavalla piilossa, saaden jopa pelottavat mittasuhteet.

lähtisin siis sinuna siitä, että miettisin miten teidän perheessä vihantunteita ja omia rajojaan saa ilmaista ja sitten mikäli niissä on parantamisen varaa tekisin muutoksia. Eli ohjeistaisin lasta, että sinusta varmaan tuntui tosi pahalta ja vihastutti kun sisko otti sinulta lelun kädestä. Eihän niin saa tehdä. Ja hyvä, että sanoit siskolle että ei saakkaan niin tehdä. Ja että jos toinen tekee väärin sinua kohtaan niin sinun pitääkin sanoa lujasti ja vaikka kovallakin äänellä, että EI SAA.

sen lisäksi kiinnittäisin huomiota siihen, että osottaisin sopivissa tilanteissa myös itse niitä vihatunteita terveellä tavalla. Vaikka sitten juuri korottamalla omaa ääntä ja sanomalla että ai että äitiä nyt vihastuttaa kun tippui tuo maljakko lattialle ja meni rikki. Eli että tunnereaktio tulisi lapselle nähdyksi ja sen lisäksi vielä se, miten pääset siitä sitten eteenpäin.[/QUOTE]

kiitos vinkeistä!:) meillä kyllä tuossa petrattavaa.

Yhteistyössä