kilpirauhastietäjät hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pattinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pattinen

Vieras
Toisen raskauden puolessavälissä turposi oik.puoleinen kilpirauhanen. Otettiin verikokeet ja ohutneulanäyte, kaikki tulokset, arvot ym normaalit. Synnytyksestä nyt puoli vuotta, edelleen patti on siinä (se on sen verran iso että tuntuu selvästi ja näkyy myös ulospäin)..no viime viikolla kävin verikokeissa, ja normaalia näytti edelleen.

Onko mulla nyt vajaatoimintaa vai voiko se kilpirauhanen olla turvonnut ja silti toimia normaalisti??? Lääkäri sano vaan että seuraillaan tilannetta, haitta ensi sijassa kosmeettinen..

Vajaatoiminnan oireetkin on vähän sellaisia että jos haluaa niin onhan ne olemassa..joo, väsynyt oon ja ylimääräiset kilotkin on tullu juur sen takia ;) ;) ei se suklaansyönti, eei..

Niin kannattaa siis aina pyytää arvot mustaa valkosella,jos meinaa ettei tarvi montaa vuotta tajuta ihan selvästä asiasta.. ( mä tappelin sen 7 vuotta ennenkuin löysin kunnon lääkärin joka totes mulla vajaatoiminnan ja vasta-aineet oli pilvis.. )

Ei se kilpirauhasen koko korreloi sen toimintaan. Kilpiarauhseen voi tulla monenlaisia patteja ja kyhmyjä joista huolimatta se toimii ihan normaalisti. Esim kyhmystruuma on sellainen missä kilpirauhanen vaan kasvaa mutta toimii silti useimmiten varsin hyvin, joskus voi kyhmystruumaan toki liittyä liikatoimintaa.

Jos patin laatua ei ole tutkittu ultraäänitutkimuksella niin vaadi se! Jos on tuollainen yksittäinen patti eikä kokonaan laajentunut kilpirauhanen (struuma) on syövän mahdollisuus poissuljettava!

Yhteistyössä