kilpirauhasen ylitoiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keijut71 ja 01
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mulla todettiin raskausaikana kilpirauhasen liikatoiminta (alkava). TSH oli mittaamaton, muut arvot ok. Olo oli aika karsea loppuraskaudessa kun pulssi oli aina yli 100 ja hikeä pukkas... Asiaa seurattiin ja sillä selvittiiin. Synnytyksestä on nyt reilu 4kk ja eilen lääkäri soitti ja kerto että TSH:kin on nyt normaali. Tsemppiä sulle!

Vielä lisäys:

Neuvolan terveydenhoitaja varoitteli: kilpirauhasen ylitoiminta pahenee raskauksien myötä. Kysyin sitten asiaa huolestuneena sisätautilääkäriltä. Hän sanoi, että raskaudet tekevät pääsääntöisesti hyvää tälle vaivalle. Jos liikatoiminta menee pahaksi, silloin tehdään lääkehoito ja 4kk pitää olla luotettava ehkäisy. Mutta muuten ei ongelmia!

Mitä oireita teillä oli kun huomasitte ko jutun? Mulla ollu vatsa löysällä koht 2,5kk (aina aamusin lentää varpusparvet :ashamed: ) ja sit koko ajan hikoiluttaa, tuntuu et viimesetkin lihakset olis hävinny ja väsyttää enemmän ku yleensä ja sit viel kärsin välillä tosi etovasta olosta. Synnytyksestä kohta 10kk ja kävin lääkärissä reilu viikko sit. Tulokset saan tiistaina. Pelottaa et jos se ei ookkaan sitä vaan jotain pahempaa...suolistosyöpää tms :/
Eli siis kertokaa mistä hoksasitte et jotain on pielessä ja miten kaikki sujui...lääkkeet yms.

Kiitos taas jo etukäteen :flower:

Mulla ylitoiminta erit raskausaikana vilkastutti suolen toimintaa ja hikoilutti. Hiki virtasi niin että kaikki vaatteet olivat hiestä märkiä. Pulssi oli välillä 140 levossa.... Ja koko ajan oli jano. Enpä usko, että sulla mitään suolisyöpää tms on. Liikatoiminnassa elimistö vaan käy ylikierroksilla.

Sain tänään tulokset ja mulla on tosiaan se liikatoiminta. Ohjearvot on kuulemma 7-19(ellen väärin muista) ja mulla se oli 54 :whistle: eli ei oo turhaan hikoiltu ja ripuloitu :ashamed:
Helpotti tosi paljon ku sai tietää syyn näille vaivoille =)

Mul on kahen viikon päästä aika arvauskeskukseen ja sit saan beetasalpaajaa tärinään ja hikoiluun.Sit käyn kilpirauhasen ultraäänikuvassa ja saan lähetteen Turunmaan sairaalaan jossa sisätautilääkäri määrää sen hoitavan lääkityksen. Kerron sit tarkemmin kun tiiän taas lisää.

Ootko muuten rekisteröitynyt? Meinaan et vois laittaa yksityisviestejä niin ei tarvii ettii tätä pinoo. Mä oon FANTTIMAMMA-76 ja voit laittaa mulle yksityisviestejä. Millasia oireita sulla on nyt?

Yhteistyössä