Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Missä iässä teillä todettu kyseinen sairaus? Vai voiko sitä edes sairaudeksi periaatteessa nimittää... Millä oireilla alkoi? Kauanko söit lääkettä, kunnes huomasit muutoksen itsessäsi? Tuliko radikaali muutos? Paraniko olo siis huomattavasti, ja olit "kuin uusi ihminen"?

Kannattaa ehdottomasti rekisteröityä palstalle www.kilpirauhas.info ja lukea sieltä tosi hyvinä neuvoja, vinkkejä ja sairaustilanteita.

Tsemppiä! Lääkkeillä olo kohenee. Lisäksi syödään paljon vitamiineja.

sairaus todettiin, kun oli 29v. Koko talven oli hankalaa oloa, ihmeellistä tunnottomuutta naamassa, palan tunnetta kurkussa, mieli oli matalalla. Ravasin korva-nenä ja kurkkulääkärillä ja terveeksi aina todettiin. Paino nousi salakavalasti mutta en osaanut sitä noihin yhdistää. Lopulta menin kesällä sisätautilääkärille, kun pumppu löi niin raskaasti, muuten ei ollu pumpussa vikaa, mut kilppari paljastui syylliseksi. Olo kohentui pikku hiljaa, ainakin toista vuotta meni, että lääkityksessä löytyi tasapaino. Sittemmin pahin olo on ollu synnytyksen jälkeen, se oli hirveetä. Koko vuoden sen jälkeen arvot oli ihan sekas.

Mulla todettiin vuosi sitten. Oireet alkoi nopeasti, olin ihan toinen ihminen äkkiä. Väsyin niin, etten meinannut jaksaa sängystä ylös, lihoin nopeasti 10 kiloa, muisti melkein katosi kokonaan, iho hajosi... Lääkkeet vaikutti hitaasti, koska annostus oli omasta toivomuksesta pitkään pieni. Kuukausi sitten sitä taas nostettiin ja nyt alkaa taas olo olla aika normaali.

Mä yritin kirjautua sinne, mutta se ei hyväksynyt mun sähköpostia, yritin jo siis eilen. Tänään tosiaan mulle määrättiin lääkkeet. Mulla oli oireena kuukautisten poisjäämistä, ääretöntä väsymystä, muistihäiriöitä, lihonnut olen pikkuhiljaa noin viitisen kiloa. Pumppu hakkaa aika ajoin ihan kamalasti, oikeen tunnen kun se lyö kamalan kovaa.

Sairaudeksi en sinänsä itse nimittäisi, koska se, millä sitä hoidetaan, ei ole periaatteessa edes lääke, vaan hormoni, koska onhan kaikkien kehossa thyroxiiniä, joillain vain elimistö ei sitä tuota tarpeeksi, vaan se pitää ottaa pillereiden muodossa. Mut kai se sitten sairaus on...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä yritin kirjautua sinne, mutta se ei hyväksynyt mun sähköpostia, yritin jo siis eilen. Tänään tosiaan mulle määrättiin lääkkeet. Mulla oli oireena kuukautisten poisjäämistä, ääretöntä väsymystä, muistihäiriöitä, lihonnut olen pikkuhiljaa noin viitisen kiloa. Pumppu hakkaa aika ajoin ihan kamalasti, oikeen tunnen kun se lyö kamalan kovaa.

Sairaudeksi en sinänsä itse nimittäisi, koska se, millä sitä hoidetaan, ei ole periaatteessa edes lääke, vaan hormoni, koska onhan kaikkien kehossa thyroxiiniä, joillain vain elimistö ei sitä tuota tarpeeksi, vaan se pitää ottaa pillereiden muodossa. Mut kai se sitten sairaus on...

Kyllä se vaan sairaus on. Olen itse oppinut suhtautumaan noihin oireisiin tietyllä kunnioituksella, kun olin synnytyksen jälkeen niin huonossa kunnossa. Nykyisin ennakoin ja menen heti labraan, kun jotain tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Missä iässä teillä todettu kyseinen sairaus? Vai voiko sitä edes sairaudeksi periaatteessa nimittää... Millä oireilla alkoi? Kauanko söit lääkettä, kunnes huomasit muutoksen itsessäsi? Tuliko radikaali muutos? Paraniko olo siis huomattavasti, ja olit "kuin uusi ihminen"?

Mulla todettiin +30v ko. sairaus. Kyllä, se on sairaus. Oireina mulla oli:
-kaikenkattava väsymys, etenkin aamutokkura, lisääntynyt unentarve. Toi väsymys pahin, mikään määrä unta ei vienyt väsymystä pois.
-muistihäiriöt,
- hiustenlähtö
-painonnousu, turvotus
- ihon ja silmien kuivuminen.
-Verenpaine: nousi siten, että alapaine koholla tason 95/130 kun aikaisemmin arvot 70/105. Nyt kilpparilääkityksellä verenpaineet taas 70/105.

Lääkityksen kohdilleen saaminen on hidasta. Puoli vuotta lääkityksen aloittamisesta huomasin selvää kohenemista voinnissa, nyt olen vuoden sairastanut, ja annosta vieläkin haetaan.

Mulla se jotenki laukes ku synnytin, niin ainaki lääkäri sano. Jaksoin olla siihen asti, että lapsi oli 5kk, sitten mun oli pakko tehdä jotain. En jaksanu imettää, siivota tai mitään. Olin vaan koneella ja olin ihan maassa. Välillä tuntu jopa ihan ok, mutta sitten taas palas takas siihen synkkään, väsyneeseen maailmaan. En jaksanu huolehtia vauvasta ja se harmittaa mua ihan älyttömänä. :( Ei sille voi tietenkään mitään. Sitten ku lapsi oli 5kk, menin lääkärin puheille hakemaan masennuslääkkeitä, ku luulin sen olevan masennusta, mutta ku lääkäri kuunteli ne oireet, niin se sano noiden johtuvan melko varmasti kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Olin innossaan siitä, että syy mahollisesti löyty ja se anto toivoa, että elämä helpottais ja jaksais taas nauttia kaikesta. Sitten se todettiin mulle, elämä alko heti lääkityksen alkaessa sujumaan aivan erillä tavalla! En edes muistanu millasta on olla semmonen pirteä, ilonen, reipas ihminen ja aloin nauttia täysin rinnoin lapsestani. Nyt inhottaa, että meni se aika ihan sumussa ja millanen äiti sillon olin. :ashamed: Ei kait sille mitään voi.. Olispa hoksannu aikasemmin. Mut nyt onneksi on lääkkeet ja sen huomaa heti, jos en niitä oo ottanu. Tulen samalaiseksi kuin mitä ennenki.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä-91:
Mulla se jotenki laukes ku synnytin, niin ainaki lääkäri sano. Jaksoin olla siihen asti, että lapsi oli 5kk, sitten mun oli pakko tehdä jotain. En jaksanu imettää, siivota tai mitään. Olin vaan koneella ja olin ihan maassa. Välillä tuntu jopa ihan ok, mutta sitten taas palas takas siihen synkkään, väsyneeseen maailmaan. En jaksanu huolehtia vauvasta ja se harmittaa mua ihan älyttömänä. :( Ei sille voi tietenkään mitään. Sitten ku lapsi oli 5kk, menin lääkärin puheille hakemaan masennuslääkkeitä, ku luulin sen olevan masennusta, mutta ku lääkäri kuunteli ne oireet, niin se sano noiden johtuvan melko varmasti kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Olin innossaan siitä, että syy mahollisesti löyty ja se anto toivoa, että elämä helpottais ja jaksais taas nauttia kaikesta. Sitten se todettiin mulle, elämä alko heti lääkityksen alkaessa sujumaan aivan erillä tavalla! En edes muistanu millasta on olla semmonen pirteä, ilonen, reipas ihminen ja aloin nauttia täysin rinnoin lapsestani. Nyt inhottaa, että meni se aika ihan sumussa ja millanen äiti sillon olin. :ashamed: Ei kait sille mitään voi.. Olispa hoksannu aikasemmin. Mut nyt onneksi on lääkkeet ja sen huomaa heti, jos en niitä oo ottanu. Tulen samalaiseksi kuin mitä ennenki.

Joo, voi olla mullekin sitten synnytys laukaisi tuon. Nimittäin tyttö on nyt 1v2kk. Lääkäri kyllä tosin sanoi, että on varmaan kehittynyt jo vuosia, mutta saattoihan tuo synnytys edesauttaa sitä. Mäkin olin ihan maassa, olin vain koneella ja ei kiinnosta siivota. Ei vieläkään kyllä tosin kiinnosta. Mut jospa se tästä.

Yhteistyössä