Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kränä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kränä

Jäsen
13.01.2006
965
0
16
Haluaisko joku kertoa kokemuksiaan kilpirauhasen vajaatoiminnasta? Kävin tänään lääkärissä kun on ollu niin kauhea väsymys jo monet viikot, viikon aikana tuli pari kiloa turvotusta ja ummetus vaivaa. Hyvättä silmiä saan pidettyä auki ku niin turvottaa silmiä. Lääkäri sit laittoi huomiseks mut verikokeisiin. Jännittää kyllä niin!!!!

Äitilläni ollu 17- vuotiaasta saakka ja miehelläni syntymästä saakka! Äidilläni sairauden vuoksi leikattiin kilpirauhanen,jonka jälkeen lääkitys, joka hieman muuttunut etenkin raskauden aikana. Mieheni syönyt thyroxin lääkettä vauvasta saakka ja ei mitään vaivaa ja lääkityskin pysynyt samana jo vuosi kaudet. Oikean lääke annoksen löytyessä ja "sairaus" on huomaamaton. Kontrollit kerran vuodessa. Myös ystävältäni on poistettu kilpirauhanen, joten hänellä myös sama lääkitys lopun ikää!
Ei kyllä kannata pelätä tätä "sairautta". Nyt varmaan sinulla pahin vaihe meneillään, mutta ku nlääkitys löytyy, niin elämä jatkuu kuten ennen, muistaa vaan napata pillerin päivässä. =) :flower:

Hei, minulla itselläni on vajaatoiminta. Otan thyroxin-lääkkeen joka aamu ja se hoituu näin. Tosin nyt raskauden jälkeen on ollut hieman ongelmia oikean annoksen löytymisen suhteen, mut kun se löytyy ei ole mitään ongelmaa. Tietysti on aikoja jolloin on hieman väsyneempi, mut niitä on jokaisella "terveelläkin". Tsemppiä!

Kiitos vastanneille! Tänään sain tulokset ja mulla todellakin on tuo kilpirauhasen vajaatoiminta. Aika helpotus et näille kaikille vaivoille nyt sit löyty se nimi. Ja ettei ollu mitään vaarallisempaa ja tää on helposti hoidettavissa. Perjantaina "pääsen" keskustelee lääkityksestä yms

Muita vaivoja tähän mulla on ainaki turvotus varsinki silmissä, paleleminen (ihan ihme tilanteissaki!), ajoittaiset kovat masennuskohtaukset, menkkojen vaihtelevuus joka kyllä nyt johtuu myös kierukasta. Tässä nyt mitä tuli äkkiseltään mieleen. Onnea sulle kokeisiin LaPooh :hug:

Täällä myös yksi väsymyksestä, masennuksesta, palelemisesta ym. ajoittain kärsivä... olen miettinyt, että olisiko kyseessä kilpirauhasen vajaatoiminta. Kysyn vielä, että mitä kautta menitte/pääsitte kokeisiin ja helpottaako olo miten pian lääkityksen saatuanne? Mulla ei kyllä mitään turvotusta tms. ole... välillä olo vain todella väsynyt pääasiassa. Töissä tuntuu varsinkin, että olen kuin "kuplassa", kun muiden ihmisten oleminen ja puhuminen menee ihan ohi. Aika pelottavaa :snotty:

mä saan siis vasta lääkitys jutut perjantaina selville mut mä menin terveyskeskuksen päivystykseen ku olin tosissaan niin väsyny etten jaksanu ees lapsia hoitaa ja tuntu et silmät turpos päästä ulos! Sieltä laittovat seuraavalle aamulle verikokeisiin. Ainahan kannattaa tarkistaa tilanne!

Yhteistyössä