kilpirauhasen vajaatoiminta.oireet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
olin viime tiistaina verikokeessa(raskaus 9+5) niin näkevätkö siitä sairastaako vajaatoimintaa

Siis onko sulla syy epäillä kilpirauhasen vajaatoimintaa? Katsoin vaan että noi sun raskausviikot ainakin täsmää siihen että väsyttää pirusti, mutta jos tätä on siis jo jatkunut kk-tolkulla niin sitten ymmärrän.

Alkuperäinen kirjoittaja Lässynlää:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
siis mua yritetty patistaa ennekin labraan kilpirauhaskokeisiin väsymyksen takia ja suvussakin tätä on

Ok, no eiköhän ne siitä selviä, jos sitä varten on kokeet otettu?

siis ihan se perusverikoe otettiin mikä kaikilta alkuraskaudessa.mutta aattelin näkeekö siitäkin sen vai pitääkö pyytää neukkatädiltä uudestaan lähete kilpparikokeeseen

Alkuperäinen kirjoittaja kahvikissa:
kilpirauhaskokeet otetaan erikseen.niitä ei näe esim normaalista verenkuva kokeesta.täytyy ottaa t4v ja tsh kokeet.itse sairastanut nyt kilpirauhasta eri muodoissa 8 vuotta.

riittääkö siihen ihan verikoe vai pitääkö jotain muutakin,näytepallaa yms
(kammoan ajutusta)

ei tarvita näytepalaa:).ihan normaalisti verikoe otetaan mutta mutta labra erottelee siitäö nuo tsh ja t4v arvot.siitä näkee sitten pöntömpikin tohtori ja vaikka arvoista itsekin,onko kilpirauhassairautta vai ei.:)minulle sanoi sisätautien erikoislääkäri kerran kun tautiani murehdin että jos hänen piotäisi joku sairaus ottaa,olisi se kilpirauhassairaus.senkun saa aina lääkkeillä kuriin:)

Mulla oli ensin kilpirauhasen tulehdus joka on nyt muuttunut vajaatoiminnaksi. Oireina oli palantunne kurkussa, nielemishalvaukset, turvotus kasvoissa ja raajoissa, korkeaverenpaine, sydämentykytys, anemia, korkea verensokeri, kielikipu, kuukautishäiriöt, muistihäiriöt jne. mulla oli tsh 14.11 ja t-4v 11.00. Kilpirauhanen myös ultrattiin ja sieltä löydettiin kaksi alle sentin muutosta joista ei otettu ohutneulanäytettä. Kesti helv.. yli vuosi et sain lääkityksen, vaikka mun arvot oli perseestä..

[/quote]
mulla alkoi ekan raskauden aikan siis basedowintaudilla eli rajulla liikatoiminnalla.sydämentykytyksellä, vapinalla,en nukkunut kuin tunnin yössä ja olin aivan lennossa.jatkuva päänsärky kaverina.
sain sitten tutkimusten jälkeen lääkkeet ja elämä alkoi palata raiteilleen.
pääsin jopa lääkkeistä eroon.tein toisen lapsen ja tauti uusi.nyt kuitenkin tiesin mitä tehdä.eli tohtoriin siis:).minulle tehtiin radiojodihoito.en siis saanut olla lasten lähellä kunnolla viikkoon,kilpirauhanen lopetti toimintanas kokonaan.turposin ja lihoin 15kg 3kuukauden aikan.sain taas uudet lääkkeet,vajaatoimintaa tällä kertaa,syön niitä lopun ikäni.oireita oli kasapäin ja jossain vaiheessa en jaksanut kuin nukkua(jos lapsilta olisi voinut).
liikkuminen oli tuskaa ja kaikki nivelet olivat kipeinä,painoa hurjasti liikaa ja nestettä joka paikka täynnä.
noh,elämä voittaa ja sillä ajatuksella jaksoin että tämä tauti on kuitenkin parannettavissa,on kuitenkin sellaisiakin joihin hoitoa ei ole.:)nyt paino alkanut pikkuhiljaa tippua kun lääkkeillä arvoja ruettu saamaan kohdalleen.nautin jopa lenkkeilystä:)ja lapset pitävät vauhdissa:)
viestini siis:kurja tauti,mutta päihitettävissä:)!

Yhteistyössä