kilpirauhasen vajaatoiminta, lääkäri ei ota tosissaan? Kokemuksia ja jeesiä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kilpparit?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kilpparit?

Vieras
Olen ollut jo muutaman vuoden tosi väsyny. Teen kyllä pakolliset, käyn töissä, lenkitän koirat, hoidan kotiasiat ja muut asiat, tapaan kavereita ja harrastan. Mutta olen myös väsyny. Kokoajan jotenkin sellanen "alavireinen" ja "säästöliekillä".
Kesäisin olen pirteämpi kun pimeinä kuukausina, luonnollisesti. Mutta kesälläkin pystyn nukkumaan vaikka koko kauniin, aurinkoisen päivän.

Olen nyt lomalla ja olen vaan nukkunut kaksi päivää. Nukun koko ajan. Käytän välillä koirat lenkillä ja teen ruuan ja tuun takasin nukkumaan. Eikä todellakaan ole mitään univelkoja.

Tiedän et mitä enemmän makaa ja nukkuu, sitä väsyneempi on, mutta kai siinäkin joku raja pitäs mennä et miten paljon sitä unta riittää? Mulla ei semmosta rajaa ole vielä vastaan tullut.

En myöskään laihdu vaikka olen muutin ruokavaliota ja lisäsin liikuntaa. Kolmesti koitin ja luovutin kun monen viikon aikana ei tapahtunu juuri mitään.

Mun ystävä sitten ehdotti tuota kilpirauhasen vajaatoimintaa ja marssinkin heti omalääkärini pakeille. Verikokeet mulla oli normaalit, joten se diagnoosi tyrmättiin sillä ja todettiin että oon vaan väsyny.
Tilasin ajan työterveyteen ja siellä sama homma.
Kävin vielä kolmannellakin lääkärillä joka sano et oot vaan väsyny. Voivoi. Ja tarjos masennusta.
Että mitäs nyt sitte? Jatkan vielä pari vuotta tätä jumittamista? :(

Kertokaa mulle teidän kokemuksia, oireita, miten ootte saanu apua ja miten lääkitys on vaikuttanu jne?

Ihan kilpirauhasliiton sivuilla jo lukee, että monet muut sairaudet voivat aiheuttaa samoja oireita kuin kilpparin vajaatoiminta. Joten oletko suostunut muihin tutkimuksiin joita lääkäri on ehdottanut. Eli oletko mennyt lääkäriin sillä asenteella, että selvitetään mikä minulla on vai oletko mennyt sinne valmiin diagnoosin kanssa, joka lääkärin tulisi todeta.

Ei mulle ole ehdotettu muuta kuin tuota masennusta ja tein jonku testin eikä mulla sen mukaan sitä ole. Enkä usko siihen jotenkin itsekään.. Mun asenne on hyvinkin avoin, kunhan vaan saisin vireystasoni taas johki normaalin tasolle, olkoon dg mikä hyvänsä. Mulla on paljon noita kilpparioireita, mut turhauttaa kun ei niihin uskota eikä muutakaan tilalle tarjota, ei tää ihan normaalia ole..

Jos kilpirauhasessasi olisi vikaa se näkyisi kyllä veriarvoissa. Lääkitystä ei aloiteta jos ei ole mitään korjattavaa.
Miten jos miettisit ruokavaliotasi ja tosiaan liikkuisit enemmän? Ei se painoa putoa ihan tosta vaan jos liikkuu muutaman tunnin viikossa. Ruokavaliolla on huomattavasti suurempi vaikutus kuin liikunnalla.

Minun aravaus on että syöt vallan hiilihydraatteja ja ne väsyttää kyllä. Jos itse joskus syön muutaman rivin Fazun sinistä nukahdan sohvalle pian sen jälkeen. Hiilarit ja lihavuus itsessään tekee väsyneeksi.

[QUOTE="Joopa";30751612]Jos kilpirauhasessasi olisi vikaa se näkyisi kyllä veriarvoissa. Lääkitystä ei aloiteta jos ei ole mitään korjattavaa.
Miten jos miettisit ruokavaliotasi ja tosiaan liikkuisit enemmän? Ei se painoa putoa ihan tosta vaan jos liikkuu muutaman tunnin viikossa. Ruokavaliolla on huomattavasti suurempi vaikutus kuin liikunnalla.

Minun aravaus on että syöt vallan hiilihydraatteja ja ne väsyttää kyllä. Jos itse joskus syön muutaman rivin Fazun sinistä nukahdan sohvalle pian sen jälkeen. Hiilarit ja lihavuus itsessään tekee väsyneeksi.[/QUOTE]

Olen kuullut ja lukenut (myös yksi lääkäri mainitsi et on mahdollista) ettei vajaatoiminta kaikilla näy arvoissa tai voi näkyä viikonkin päästä vaikkei aiemmin ole näkynyt. Kuitenkin lääkitys auttanut näitä ihmisiä. Ei mulla mikään vimma ole lääkkeitä napsia, mutta olen aivan loppu tähän väsymykseen :(

Kuten kirjoitin, niin ruokavaliot ym olivat useita viikkoja kokeilussa ennenkuin luovutin. Liikunta kuuluu elämääni joka päivä, kuten myös kirjoitin, niin mulla on koiria joita lenkitän useita kertoja päivässä. Harrastan myös ratsastusta ja käyn uimassa. Myös työssäni liikun hyvin paljon.

Mun ruokavalioon ei kuulu vaalea leipä ja tummakin hyvin vähäisissä määrin, en vaan tykkää leivästä. Normaalia kotiruokaa syödään kasviksien ja salaattien kera. Enkä mässää makeeta. Eli hiilarit ja lihavuus ei tässä tapauksessa ole vastaus.

Ja mulle on aika sama mikä on vastaus, mutta haluan todella olla taas pirteä ja saada tän väsymyksen pois.

syötkö tarpeeksi d-vitamiinia? Tiedän monta, jotka ovat noista saaneet huomattavaa apua.

Mutta tosi tylsä tilanne sinulla. Itselläni myös kohtuu kroonista väsymystä, mutta syy on selkeästi meneillä olevassa pitkäaikaisessa lääkityksessä. Mutta mulla toivoa päästä eroon lääkkeistä ja päästä normaaliin; sitä samaa toivoa toivon sullekin.

Pitäisikö sinun vielä yrittää löytää lääkäri joka ottaa sinut tosissaan?

Uskota ja uskota. Voi jumalauta. Jos kerran arvot on normaalit ne on normaalit, sorry, niin ei siellä kilpirauhasessa se vika silloin piileksi. Sitten mietitään jotain muuta.

Mites vitamiinit, hivenaineet. unihygienia, liikunnan määrä, asenne elämään? Jos vaan olet laiska? Paljonko käytät alkoholia, tupakkaa, muita päihteitä, kahvia, valkoisia vehnäjauhoja, sokeria? Mikä on painoindeksisi? Viihdytkö työssäsi?

Ota nyt ensin itse itsesi tosissaan etkä vain tuijota siihen helkatin kilpirauhaseen!

Alkuperäinen kirjoittaja voi herran tähden;30751661:
Uskota ja uskota. Voi jumalauta. Jos kerran arvot on normaalit ne on normaalit, sorry, niin ei siellä kilpirauhasessa se vika silloin piileksi. Sitten mietitään jotain muuta.

Mites vitamiinit, hivenaineet. unihygienia, liikunnan määrä, asenne elämään? Jos vaan olet laiska? Paljonko käytät alkoholia, tupakkaa, muita päihteitä, kahvia, valkoisia vehnäjauhoja, sokeria? Mikä on painoindeksisi? Viihdytkö työssäsi?

Ota nyt ensin itse itsesi tosissaan etkä vain tuijota siihen helkatin kilpirauhaseen!

Sinä et selvästi lukenut mun tekstejä :)

Sanoit että arvot oli normaalit, muistatko tarkemmin mitkä ne oli?

Aina se että tulos on annettujen rajojen sisällä, ei tosiaan tarkoita sitä että kilppari toimisi normaalisti.

Toki jos arvot on hyvät eli ei lähelläkään sallittuja ala/ylärajoja, on sitä olon aiheuttajaa etsittävä toisaalta.

Sanoit että arvot oli normaalit, muistatko tarkemmin mitkä ne oli?

Aina se että tulos on annettujen rajojen sisällä, ei tosiaan tarkoita sitä että kilppari toimisi normaalisti.

Toki jos arvot on hyvät eli ei lähelläkään sallittuja ala/ylärajoja, on sitä olon aiheuttajaa etsittävä toisaalta.

En nyt muista niitä ulkoa, mutta mitkään loistavat ne ei ollu. Kaikki lääkärit sano et ne on "kiikunkaakun" mut ei riitä perusteeks diagnoosille/lääkityksen alotukselle.
Mun ystävällä alotettiin samoilla arvoilla jo lääkitys pienillä määrillä.

Vika on ruokavaliossa ja liikunnan vähyydessä.

Kuinka paljon sitä liikuntaa pitäisi harrastaa?
Jos koiralenkit 7päivänä viikossa, ratsastus 2-4 kertaa viikossa (+tallityöt päälle) ja uinti n.kerran viikossa ei riitä? Ei mulla riitä aika enempään :O

Syön vihanneksia ja salaattia, syön tavallista kotiruokaa normaaleja määriä enkä mitään kauheita annoksia. Esim.tänään aamulla lautasellinen puuroa ja jugurtti, päivällä makkarasoppaa ja yks ruisleipä kurkulla ja iltapalaks munakas ja teetä. Miten sitten pitäisi syödä?

Kertokaa ihmeessä niin mielelläni kokeilen. VHH on kokeiltu, ei auttanu vaikka puoli vuotta noudatin.

Kuinka paljon sitä liikuntaa pitäisi harrastaa?
Jos koiralenkit 7päivänä viikossa, ratsastus 2-4 kertaa viikossa (+tallityöt päälle) ja uinti n.kerran viikossa ei riitä? Ei mulla riitä aika enempään :O

Syön vihanneksia ja salaattia, syön tavallista kotiruokaa normaaleja määriä enkä mitään kauheita annoksia. Esim.tänään aamulla lautasellinen puuroa ja jugurtti, päivällä makkarasoppaa ja yks ruisleipä kurkulla ja iltapalaks munakas ja teetä. Miten sitten pitäisi syödä?

Kertokaa ihmeessä niin mielelläni kokeilen. VHH on kokeiltu, ei auttanu vaikka puoli vuotta noudatin.

Mä olen ihminen joka voisi nukkua aina joten tiedän mitä tarkoitat.
Sun liikunta ei ole sykettä nostattavaa eli airobista vaan tuollaista terveyttä ylläpitävää.

Jos ne arvot oli kiikun kaakun, niin painu yksityiselle. Tiedän kokemuksesta kertoa, että kunnallisesta ei tahdo apua ko. vaivaan saada, koska eivät yksinkertaisesti osaa tuota asiaa. Nipin napin läpi testistä ei ole riittävää oirehtivalle ihmiselle, etenkään Suomen raja-arvoilla jotka ovat eri kuin esim Jenkkilässä jossa lääkitys aloitetaan aiemmin. Osaava asiaan erikoistunut lääkäri olisi jo määrännyt koelääkityksen jos oireita on, olo on huono ja arvot on rajamailla.

Lisäksi, ruokavalio on omalla kohdallani ollut tasan yhtä tärkeä juttu kuin lääkitys. Toimivaksi komboksi olen lopulta todennut viljattoman, maidottoman ja sokerittoman ruokavalion lääkitykseen yhdistettynä. Kumpikaan yksin ei riitä, vaatii molemmat.

Googleta hyviä kilpparilekureita ja pyydä koelääkitystä. Kaikki oireet paperille ja vähän liiottelet päälle.

Pakko niiden on antaa koelääkitys, onkohan se noin 4 kk jakso ja sitten katotaan jatkoa.

Voithan myös kokeilla just tuota d-vitamiini hommaa ja raudan puutos myös väsyttää.

Juu kyllä ne yksityisellä antaa koelääkityksen pienellä annostuksella helpostikin. Sain itsekin, vaikka ensin lääkäri sanoi, että on ihan ok. Perustelin netistä lukemieni kilpparilääkäreiden kommenteilla, että ok-arvot ei riitä kaikille jne... Ja kun sain pienen annoksen testiin, niin kyllä parani vaivat (lähinnä selittämätön masentaminen ja saamattomuus) ja näitähän ymmärtää vaan toinen saman kokenut)...

Eli yksityiselle mars :)
Ja jos ei lääkitys auta, niin kenties saan yksityiseltä sitten vähän parempaa konsultaatioo siitä missä vois olla vika :)
Kiitos vastauksista!

Mä juoksin koko viime kevään labroissa kun aloin nukahtelemaan jo ruokapöytään, autoakaan en uskaltanut enää ajaa kun meinasin joka kerta simahtaa rattiin. Jatkuva vilu, aivosumu, turvonnut kieli, hikoilun loppuminen, kuiva iho ym.ym vielä mukana.
Kilppariarvot viitteissä, mutta koska mistään muualta ei vikaa löytynyt, niin koelääkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan aloitettiin. Arvot oli lääkityksen alussa tsh 2,7 ja t4v 11,7. Nyt arvot tsh 0,9 ja t4v 20 ja olo on uskomattoman hyvä!

"Koska mä oon päättänyt, että mulla on sairaus x, niin mulla on kyllä sairaus x. Sanokoon labrat ja lääkärit mitä tahansa."

Jos sulle antais purkin kalkkitabletteja kertoen niiden olevan kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitystä niin hups, jopas olo olisi kohta hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja paskat lääkärit;30752033:
"Koska mä oon päättänyt, että mulla on sairaus x, niin mulla on kyllä sairaus x. Sanokoon labrat ja lääkärit mitä tahansa."

Jos sulle antais purkin kalkkitabletteja kertoen niiden olevan kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitystä niin hups, jopas olo olisi kohta hyvä.

Miksi viitsit provota turhaan...

Juu kyllä ne yksityisellä antaa koelääkityksen pienellä annostuksella helpostikin. Sain itsekin, vaikka ensin lääkäri sanoi, että on ihan ok. Perustelin netistä lukemieni kilpparilääkäreiden kommenteilla, että ok-arvot ei riitä kaikille jne... Ja kun sain pienen annoksen testiin, niin kyllä parani vaivat (lähinnä selittämätön masentaminen ja saamattomuus) ja näitähän ymmärtää vaan toinen saman kokenut)...

Aiemmin itse naureskelin muiden kilppari avautumisille "aivosumu... jooooo, laiska vaan". Itsellä kuitenkin takana monen vuoden helvetti outojen oireiden kanssa ja loppujen lopuksi löytyi syy, kilpirauhasen vajaa toiminta. Arvot olivat viiterajoissa, mutta oirelista oli loputon. Jep, olen myös laiska entinen ylipainoinen saamaton luuseri sumuverhon takaa.

Miksi kaikki halveksien väittävät ihmisten haluavan oikotien onneen kilpirauhaslääkityksellä? Väärillä perusteilla annettu lääkitys koituu omaksi tuhoksi.
Suomessa viitearvot ovat hanurista ja oireet pitäisi nostaa tärkeäksi osaksi diagnoosia.

Pieniannoksisella koelääkityksellä saadaan kohtalaisen nopeasti tietää onko kyseessä vajaatoiminta. Keneltä se on pois? Kuka oikeasti kadehtii toisen sairautta ja huonovointisuutta? Se "kuka" on suomalainen tyypillinen minäminä jolla asiat ovat aina huonommin kuin kaverilla.

Olkaa onnellisia terveydestänne, huomenna saattaa olla ajoittaista utua!

Yhteistyössä