Kilpirauhasen vajaatoiminta ja laihdutus. Kokemuksia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UniQuePopPy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

UniQuePopPy

Tunnettu jäsen
18.04.2012
2 289
128
63
Elikkä tein tässä vajaa parikuukautta sitten elämäntapa remontin. Jätin herkut pois, mitä tuli ennen syötyä joka päivä. Ja aloin syödä säännöllisemmin, ihan perus ruokaa, rahkaa jne...

Kävin kilpparikokeissa reilu 2viikkoa sitten ja olo oli sillon ok. Ja arvot oli t4v 18 ja tsh 0,40.

Mua on nyt alkanut vaivata neuropatia... Jalkapohjia kihelmöi, sirisee, hentoista pistelyä, välillä jalat on kylmät ja välillä niitä kuumottaa... Ja huimaa... Ja eilen tuli sellanen hikipuuska illalla.
Puntari näyttää että kiloja olis lähtenyt 1,5kg... Et tämä tiputusvauhti ei kyllä päätä huimaa, vaatteissa sen kyllä jo vähän huomaa... Mut mietin voiko tuo neuropatia liittyä liikatoimintaankin?? Et jos nyt kumminkin pitäs vähentää thyroxin annosta... Kun joskus yhdistin nuo jalka oireet vajaatoimintaan?!

Jos syö liian vähän, kilppari ohjaa solut käyttämään vähemmän energiaa. Palelu liittyy samaan ilmiöön. Paino ei kerro kehon koostumuksesta mitään. Lihakset sitovat nestettä ja vaikka paino pysyisi samana, voi rasva/lihas-suhde olla paljon parempi kuin aloittaessasi.

Elikkä tein tässä vajaa parikuukautta sitten elämäntapa remontin. Jätin herkut pois, mitä tuli ennen syötyä joka päivä. Ja aloin syödä säännöllisemmin, ihan perus ruokaa, rahkaa jne...

Kävin kilpparikokeissa reilu 2viikkoa sitten ja olo oli sillon ok. Ja arvot oli t4v 18 ja tsh 0,40.

Mua on nyt alkanut vaivata neuropatia... Jalkapohjia kihelmöi, sirisee, hentoista pistelyä, välillä jalat on kylmät ja välillä niitä kuumottaa... Ja huimaa... Ja eilen tuli sellanen hikipuuska illalla.
Puntari näyttää että kiloja olis lähtenyt 1,5kg... Et tämä tiputusvauhti ei kyllä päätä huimaa, vaatteissa sen kyllä jo vähän huomaa... Mut mietin voiko tuo neuropatia liittyä liikatoimintaankin?? Et jos nyt kumminkin pitäs vähentää thyroxin annosta... Kun joskus yhdistin nuo jalka oireet vajaatoimintaan?!

Ite laihutin 30kg ja kilpiarvot oli aluks vähän rajoilla mutta laihdutus normalisoi kaiken. Kerran mitautin ne lääkärillä joka melkeen naurp ku sanoinnettä laihdutus korjaa tilaneen. Lääkäri oli väärässä minä oikeessa. Kesti 2v laihuttaa toi ja eka vuos oli kaikkea ihneellisiä oireita mutta ajattele vuos eteenpäin niin ne on ohi ja oot laihempi. Eka vuos karkkilakossa ja toka vuos enemmän liikuntaa niin läskiä lähti. Mitään lääkkeitä en syönyt ja liikalihavuus tekee vastoin virallisia ja huonoja neuvoja, niin hyvin paljon sairauksia ja oireita johon nyt varmaan syöt lääkkeitä. Lopulta voit ne lääkkeetkin lopettaa. Tosin ei kannata odottaa että lääkäri lopettaa ne sinulta vapaaehtosesti, lääkärit olisi työttömiä jos ne ei määräilisi lääkkeitä.

Itse oon sairastanut vajaatoimintaa 2011 vuodesta lähtien, nyt kuitenkin todettiin liikatoiminta kun kuukausi sitten t4v oli 18.8 ja tsh 2.0. Mulle siis t4v "noinkin matalalla" aiheuttaa liikatoimintaa.

Huimausta, hikoilua, sydämen tykytyksiä, ruokahalu lisääntynyt, kädet vapisee... ja mitä näitä nyt on. Ens kuun alussa uudelleen labroihin, selvitellään vielä tarkemmin.

Suosittelen että meet lekurille ettei kroppa saa liikaa thyroksiinia. Sullakin kuitenkin toi t4v aika korkea. Jotkut "vajakkipotilaat" voi hyvin noilla arvoilla, joillain laukasee liikatoiminnan. Ja kannattaa facebookissa liittyä Kilpirauhanen -ryhmään, sieltä oon itse saanut hyvin neuvoja :) tsemppiä!

Ihanaa , joku tyyppi täällä nostelee uskollisesti aihetta :)
No nyt näyttäs puntari -8kg! Jipii... Mut surisee kyl edelleenkin ajottain jaloissa ja välillä sormissa.. Oon miettinyt, kun teen kaksi/kolmijakoista painoharjoittelua kropalle, et teenkö mä kumminkin kyykyt ja jalka/pakaraliikkeet väärin , et johtuisko siitä tuo surina. Oon nyt ollut yli kuukauden lomalla seisomatyöstäkin, niin silläkään ei ole ollut vaikutusta... Selkäranka on kyllä yliliikkuva ja kaularankakin, et voisko se jotenkin vaikuttaa... Noh, kävin asiasta valittaa lääkärissä niin kyllä se lekuri sitten konsultoi neurologia ja myös gyneä, kun on ollut tässä muutakin hormonaallista ongelmaa, niin sain nyt sitten lähetteet pään magneettikuvaan ja naistentautien polille o_O

Yhteistyössä