Kilpirauhasen vajaatoiminnasta...

Hei!

Löytyisikö palstalta tietoa kilpirauhasen vajaatoiminnan ja lapsettomuuden yhteyttä? kokemuksia? positiivisia tai negatiivisia...

Vähän taustaa... eli olen uusi palstalla tai no taustalla olen teidän kirjoituksia lueskellut :) Vuonna 2002 meidät todettiin selittämättömästi lapsettomiksi ja parissa inssissä tuli käytyä heikoin tuloksin. Päätimme jättää hoidot kesken ja palata niihin myöhemmin... kaikenlaista sattunut välissä mutta yhdessä jälleen ollaan...

Kuukausi sitten kävin työterveydessä silmien punoituksen, päänsäryn ja väsymyksen takia ja sit otettiin verikokeita. Tulokset tulivat ja kilpirauhasen vajaatoimintahan sieltä löytyi... Aloin etsiä tietoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja sieltä putkahteli yhteys lapsettomuuteen...

Muistelin, että joskus muinoin otettu kilppari kokeet ja silloinen lääkäri totesi arvojen olevan koholla muttei nähnyt syytä aloittaa lääkitystä... soitin siis terveysasemalle ja pyysin saada tulokset... :O vuonna 2002 olin myöskin ollut jo vajaatoiminnalla...

Nyt sitten mietin voiko tällä olla jonkinlainen yhteys siihen että sitä omaa kääröä ei ole haikara tuonut? :)

Kiitos jos joku jaksoi lukea sekavan sepustuksen, mutta en oikein tiedä mitä tästä kaikesta pitäisi ajatella... :)

Rizu
 
heips, halusin tulla kommentoimaan tota vajaatoimintaa koska itsellä meni parisen vuotta ennenkuin ns tauti todettiin ja oireitani suostuttiin ottamaan vakavasti.(väsymys, kuumeilu, aina jäässä, usein kipee jne) vihdoin suostuttiin ottamaan kokeet ja todettiinkin vajaatoiminta.Samoihin aikoihin alettiin yrittää muksua, itse en ees tiennyt myöskään et vajaatoiminta vaikuttaa myös lapsettomuuteen , kunnes:hakeuduttiin lapsettomuushoitoihin joissa arvot piti saada kohdalleen ennenkuin suostuivat alottamaanhoitoja.eli suuri vaikutus tuntuu olevan.mulla meni n.vuosi kun arvot heittelehtivät miten sattui ja thyroxin annostusta muutettiin suuntaan jos toiseen.vihdoin ja viimein plussasin ja itse voisin kuvitella et kilpirauhasen vajaatoiminta kaiken muun ohessa vaikeutti raskaaksituloa.kärsivällisyyttä hoitoon ja toivottavasti saat vajaatoiminnan kuriin, sitten ei kuulemma pitäisi ainakaan sen puolesta ongelmia olla jos siis lääkitys kunnossa ja vajaatoiminta kurissa:) toivottavasti jeesas ees hieman..
 
Kyllä hyvinkin on mahdollista!! Oletko nyt Thyroxin lääkityksellä?

Tuolllapa on sitä parasta "maallikko" tietoa - suosittelen lämpimästi kirjautumaan:)
Kilpirauhasfoorumi • Etusivu
..kirjautuneena löydät paremmin tietoa ja voit itsekkin kysellä "konkareilta"

Itselläni vajis ja lääkitys elokuusta asti - tämäkin pitkän valituksen ja vonkaamisen jälkeen omalta lääkäriltä!
(tavan yleislääkäreillä ei ole valitettavasti monasti tarpeeksi tietoa kilpirauhasen hoidosta: /tuijottavat liikaa vain viitearvoihin kun pitäisi kuunnella myös potilaan oloa)

Nyt arvoni lähteneet parempaan suuntaan:
TSH 1.59(ennen 2.79)
T4V 13(ennen 11)
T3V 4(ennen 3.5)
..miulla siis piilevä vajaatoiminta, pikku hiljaksiin vuosien saatossa olo huonontunut. Suurimpina oireina tuo väsymys, ajatuksen hitaus, ei kiinnosta mikään(masennus) ja hormonaaliset oireet. Myös silmien kirvely/kutiaminen - aivan kuin hiekkaa aina olisi, oli yksi selkeä oire - joka nyt on häviämään päin kokonaan.:)
Oireita paljon lisääkin.

TSH arvon, olisi hyvä olla 1-2välillä raskautta yrittäessä.
Tuo T4V ei saa mennä myöskään liian ales.

Tuoltapa löydät noita labrojen viitearvoja(löytyy kyllä labrakohtaisia eroja)
HUSLAB - Tyreotropiini, seerumista
HUSLAB - Tyroksiini, vapaa, seerumista
HUSLAB - Trijodityroniini, vapaa, seerumista

TSH/T4V/T3V ovat ne joilla lähdetään kattomaan ensin ja tarvittaessa lisää.

Vajaatoiminnan syitä

* Kilpirauhasen krooninen autoimmuunitulehdus. Yleisin vajaatoiminnan syy nykypäivänä. Muodostuu vasta-aineita omia kudoksia kohtaan.
* Liikatoiminnan hoidon jälkitila - leikkaus tai radiojodihoito
* Synnynnäisesti puuttuva kilpirauhanen tai riittämätön kilpirauhashormonituotanto
* Aivolisäkkeestä riittämätön TSH-tuotanto
* Synnytyksen jälkeinen tulehdus tai subakuutti tulehdus (silloin usein ohimenevä vajaatoiminta)
* Tietyt lääkkeet, kuten amiodaroni (lääke sydämen rytmihäiriöihin), interferoni-alfa ja interleukin-2 (immunoterapialääkkeitä) sekä lithium (lääke maanis-depressiivisen taudin hoitoon)
* Jodinpuute tai liiallinen jodin saanti. Suomessa jodinsaanti yleensä riittävä, lisättiin jodi ruokasuolaan 1949.
* Amyloidoosi, sarkoidoositaudit tai hematochromatoositaudit voivat joskus harvoin asettaa erittämiä aineitaan kilpirauhaseen

Oireet

Oireet kehittyvät usein hitaasti ja ihminen pystyy pitkään sopeutumaan vajaatoiminnasta aiheutuviin oireisiin niitä huomaamatta.

* Väsymys, lisääntynyt unen tarve
* Ajatuksen hitaus, masentuneisuus, aloitekyvvyttömyys
* Palelu
* Kuiva iho, vähentynyt hikoilu
* Kuiva ohut tukka, hiustenlähtö
* Ummetus
* Painonnousu
* Turvotus, silmien ympärillä, jalat, kädet, rannekanavaoireyhtymä
* Kuorsaaminen, uniapnea
* Käheys, äänen madaltuminen naisilla
* Alentunut kuulo
* Hidastunut achillesjänneheijaste
* Nivel- ja lihaskipuja
* Lihasheikkous, sydämen vajaatoimintaa
* Hidas sydämen syke, matala verenpaine, mutta joskus diastolisen verenpaineen nousu
* Kuukautishäiriöt (runsaat kuukautiset, pitkät välit, kuukautisten poisjääminen)
* Lapsettomuus
* Lapsilla: Kasvun hidastuminen!
 
Viimeksi muokattu:
kiitos nopeista vastauksista :)

Juuh eli parina aamuna olen nyt thyroksinia ottanut puolikkaan 0,1mg tabletin ja kontrolli labrat on 6 viikon päästä.

Ollaan siis muutamia vuosia menty sillä periaatteella et tulee sit jos on tullakseen ja mitään ei oo tapahtunut... Nyt jotenkin vain nousi niskakarvat pystyyn, että voisiko tuo olla ainoa syy ettei oo raskautunut :O toisaalta taas sitten on alkanut ajattelemaan asioista niin ettei usko kyllä tuohonkaan ja ukolle sanoin että jos se tuosta on ollu kiinni ni saan varmaan sydärin jos jotain tapahtuu :)

Mullahan ei tällä kertaa mitattu kuin TSH ja se oli nyt 6,9 mutta silloin vuonna 2002 se on ollut 7,6 että ihmettelen suuresti ettei ole ollut tarvetta lääkitykseen kun näitä oireita nyt kuitenkin on ollut enemmän ja vähemmän... siis sellaisia joita nyt ei yhteen asiaan osaa yhdistää.. pitää vielä soittaa lapsettomuuspolille ja kysyä et onko kilppariarvoja katottu sillon ku tutkimuksiin lähettiin ja paljonko ne on ollu...

Rizu
 
Ap, miusta siun TSH arvosi aivan liian korkea!

Miulla ei heti tuolla puolikkaalla tbl/vrk lähteneet arvot paranemaan, vasta kun nostettiin eka 6vko:n jälkeen: 3kokonaista ja 4 puolikasta tbl/vko lähtivät parempaan suuntaan.
Kontrolli oli lääkkeen nostosta 5vkon päästä ja seuraava n. 4vkon. päästä nähdään, onko arvot pysyneet kohdillaan.

Lääkkeen kanssa säätäessä saattaa mennä 6-12kk ennen kuin arvot asettuvat kohdilleen, vaatii hieman kärsivällisyyttä.

Hyviä vointeja siulle ja rauhaisaa joulun odotusta!!!

Toivottavasti plussaat pian!!:heart:

Ps. Miulla on ollut reilun 10kk:n aikana 3keskenmenoa..yhtenä syynä korkea ikäni, mutta uskon myös tuon kilpirauhasen vaikuttavan kovastikkin.
Vielä haaveilen ja toivon että jospa niin ihanasti kävisi, että pikkisen saisin vielä syliinkin asti.:heart:
 
Viimeksi muokattu:
mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta (lääkitys on) ja lapsettomuutta kohta takana kolme vuotta, selittämättömiä ollaan.

minulla on ollut kilppariarvot koko tämän kolmen vuoden ajan hyvällä mallilla, mutta siitä huolimatta nyyttiä ei ole kuulunut. minulta on seurattu kilppariarvoja aina 3-6 kk välein.
 
vierailija
Minulla on vajis ja lapsettomuushoidoissa päätettiin nostaa lääkitystä, jotta Tsh saatiin laskemaan alle 2,5 mikä on kai suoistus vajislaiselle jolla on haasteita raskautua.
 

Yhteistyössä