kilpirauhasen vajaatoiminnasta tietävät!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

karo

Vieras
mulla on vajiksen oireita, kuten menkat jääneet lähes kokonaan pois, jos tulee on tosi niukat. hikoiluttaa, välillä palelee, turvotusta mahassa ja nilkoissa. väsymystä, saamattomuutta, epätodellista oloa, kalpea naama.

muut arvot oli viiterajojen sisäpuolella mutta
S-T4-V
Viitearvo 10.2-21.0 nmol/l ja mulla tuo arvo oli 9. lääkärin mielestä ei tarvetta lääkitykselle??? mielipiteitä tästä kiitos!

No niin, asiantuntevat lääkärit ovat sitä mieltä että oireet ovat tärkeämpiä kuin veriarvot. Eli homma on kohillaan kun olo on ok. Vaikea sanoa sun tapauksessa että johtuuko oireet just vajiksesta vai sattumalta jostain muusta. Mikä sun tsh on?

Hei millä lääkärillä te käytte kilpirauhasen takia? Mulle lähetteen labroihin laitto gyne ja nyt mietin että hoitaako gyne jatkossakin jos noista jotain löytyy? Jotenki tuntus hassulta että gyne hoitais mun kaulalla olevaa ongelmaa :D Tosin multa otettiin muitakin hormonijuttuja verikokeissa.

Niin, kun yksityisellä ja asiaan perehtyneellä lääkärillä noi viitearvot on ihan muuta kuin kunnallisella. Kannattaa kyllä soittaa ja kysyä ne tulokset ja jos siltä tuntuu niin mennä yksityiselle/asiaan perehtyneelle. Mulla alotettiin lääkitys vaikka olinkin kunnallisen mukaan ihan viitearvoissa. Kannattaa kuunnella omaa oloaan ja mennä sen mukaan.

Minun äidillä oli niin, että pitkään piti olla arvot koholla ennen kuin sai lääkityksen, ja sitten lääkkeillä olo korjaantui. Miksi ihmeessä ne niitä lääkkeitä pihtailee?

Alkuperäinen kirjoittaja mahdollinen vajaa:
Hei millä lääkärillä te käytte kilpirauhasen takia? Mulle lähetteen labroihin laitto gyne ja nyt mietin että hoitaako gyne jatkossakin jos noista jotain löytyy? Jotenki tuntus hassulta että gyne hoitais mun kaulalla olevaa ongelmaa :D Tosin multa otettiin muitakin hormonijuttuja verikokeissa.

Sisätautilääkärillä joka on asiaan perehtynyt. Nekään ei tiedä kunnolla, ja joku rivilääkäri ei tiedä yhtään mitään. Tää on sellanen vaiva että pitää olla itte aktiivinen ja ottaa asioista selvää, jos se on hankala niinkun mulla. Toisilla ei vajis tunnu missään, mä taistelen jatkuvasti ja tyhmää on se että pitäis olla itte aktiivinen ja hankkia tietoa ja sit oireena on saamattomuus ja jaksamattomuus...

Yhteistyössä