Kilpirauhasen vaikutus kuukautiskiertoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kilpis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kilpis

Vieras

Minulla todettiin muutamia vuosia sitten struuma. Kilpirauhanen kuitenkin toimi ainakin tuolloin normaalisti ja sen jälkeen sen toimintaa ei ole seurattu. Nyt kun vauvan yritys on alkanut ja menkat epäsäännölliset niin palasi mieleen tuo kilpirauhasongelmakin, vaikkei tässä muuten olekaan elämää haitannut. Ilmeisesti kun kuukautiskierron häiriöt voisivat johtua kilpirauhasestakin. Onko kellään kokemusta asiasta? Ja onko kärsinyt tuolloin liika- vai vajaatoiminnasta ja miten on hankaloittanut lapsen saantia? Vaikuttanut ovulaatioon, keltarauhashormoonin määrään vai mihin? Entä miten asiaa on hoidettu ja millaisia tuloksia saatu? Varasin jo ajan labrakokeisiin, jotta varmistuisi kilpirauhasen nykykunto, mutta kiva olisi jo etukäteen saada vähän tietoa asian liittymisestä lapsen saantiin ja kuulla ihmisten kokemuksia asiasta.

hei, minun tietääkseni jo pienet muutokset kilpitauhashormonin tuotannossa vaikuttaa raskaaksi tulemiseen. Itselläni huomattiin lievä vajaatoiminta (niin lievä että sitä ei kuulemma tavallisesti hoidettaisi), mutta pistettiin heti lääkitys päälle, koska se voisi olla syynä lapsettomuuteemme.
En tiedä tarkemmin sitten jos myös liikatoiminta voivat aihetuttaa ongelmia...mutta parasta tarkistaa asia kuitenkin! tsemiä sulle :)

Olen epäillyt tätä että itsellänikin olisi. Miten se oireilee? Onko kk-kierto aina epäsäännöllinen jos kilppis-ongelmia? Minulla nimittäin säännöllinen kierto. Entä miten tutkitaan? Minulla on otettu se yksi perusveritesti, jolla todettiin että kilpirauhasvaivaa ei ole eikä siitä siis löytynyt syytä lapsettomuuteen. Miten kannattaisi edetä jos haluaisi tutkituttaa tarkemmin? Kiitos kovasti jos joku jaksaa vastailla.

Moi täällä kans yksi kilppariongelmainen =) Milalle sanon heti aluksi: vaadi, että sulta otetaan kummatkin kilpirauhaskokeet verestä eli TSH ja T4V. On nimittäin surullisen yleistä, että testataan vaan toinen noista ja toinen voikin olla ihan ok, ja se oliskin just se toinen testi, joka näyttäis just sulla ongelmat. (olispas vaikeesti selitetty, mutta toivottavasti sait selvän) Monet lääkärit elelee siinä ajatuksessa ihan oikeasti, että pelkkä toinen riittää, mutta ei kandee uskoa.
Mulla ollut vajaatoimintaan lääkitys vuodesta -99. Hyvin olen sen kanssa pärjäillyt, hoitotasapaino on löytynyt hyvin. Nyt oon kyllä miettinyt tätä asiaa näiden lapsihaaveiden näkökulmasta, saa nähdä kunka käy... Nyt vasta toinen yrityskerta menossa, joten vielä en osaa sanoa mitään omasta kokemuksesta. Ja muuten kaikille kilpirauhasongelmista "kiinnostuneille" tiedoksi, että kilpirauhasliitolla on perustietoa antavat nettisivut, josta löytyy myös yhteystiedot liittoon, suosittelen tutustumista.

Kiitos Tellu vastauksesta. Mutta ennenkuin alan vaatia lisätutkimuksia niin olisi mukava kuulla, että miten tuo oireilee. Eli onko esim. aina oltava epäsäännöllinen kierto..? Kilppariliiton sivuilta en löytänyt tähän vastausta. Lääkärini ei epäile tätä, koska minulla säännöllinen kierto ja se perusveritesti oli normaali. Itse epäilen, koska suvussa ollut ongelmaa ja koska olen lihonut viime aikoina ja "tahti" on hidastunut. En jaksa enää tehdä niin paljon asioita kuin aikaisemmin. Voi myös olla lapsettomuudesta johtuvaa masentuneisuutta.

Heips!
Kävin kanssa viime keväänä terkkarissa vonkumassa verikokeisiin ja sieltä löytyi kilpirauhasen vajaatoimintaa. Minulle määrättiin vain seurantakoe parin kk:n päästä vaikka puhui lekurille lapsettomuusasiasta (2 lasta ennestään 96 ja 01 tahti siis erittäin laiska vaikkei ehkäisyä ole käytetty 10 vuoteen). Siis ekassa kokeessa arvo oli 11? ja kontrollissa sitten 9 joten se homma loppui siihen. Ajattelinkin nyt pyytää taas kokeisiin. Kierrot minulla on päin peetä. Gynellä ravaan vähän väliä kun kiertoa ei saada normalisoita edes keltarauhashormonilla (kokeiltu terot, primot ja luget). Keltarauhashormonit heitin nurkkaan kun menee hermot tähän jahkailuun.

tästähän tuli oikein kunnon perjantai vuodatus...... :kieh: :kieh: :kieh:

mulla toi lievä vajaatoiminta ei oikeastaan aiheuttanut mitään oireita = kierto aina myös aika säännöllinen. Nyt lääkityksen aloittamisen jälken huomaan vain itse että olen pirteämpi.

Hei!

Sain juuri kilpirauhastestien tulokset ja normaalirajoissa ovat arvot. Suht lähellä kuitenkin alarajoja (TSH 0,97 ja T4V 11,6), joten vaikka normaalisti ovatkin ok niin voivatko olla lapsen hankintaa ajatellen liian alhaiset. Onko jollain kokemusta?

Moi!

Mulla koko lapsettomuushoitoprosessi käynnistyi kun todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta reilu pari vuotta sitten. Epäsäännölliset kuukautiset laitettiin tämän piikkiin. Mutta kun arvot lääkityksellä tasaantuivat eikä kuukautiset kuitenkaan alkaneet säännöllistyä alettiin tehdä jatkotutkimuksia. PCO löytyi ja se lieneekin minulla se varsinainen syy epäsäsäännöllisiin kuukautisiin.

Hei, ajattelin vain kertoa, että minulta otettiin sekä TSH ja T4V ja arvot ovat normaalit. Eli minulla ei siis kaiken mukaan ole tätä kilpparivaivaa vaan väsymys, lapsettomuus jne. johtuu jostakin muusta. Kiitos kuitenkin pinon aloittajalle - tuli ainakin itselleni varmuus asiaan.

Mulla lääkäri epäili myös vajaatoimintaa. Epäilyksen aiheen lääkäri sai siitä, kun viime PASin jälkeen vuoto alkoi vasta viikko testipäivän jälkeen. Lääkäri arveli, että kyseessä kilpirauhasen vajaatoiminta tai sitten korkea prolaktiinitaso. Lääkäri selitti, että kilipirauhasen vajaatoiminta estää alkion kiinnittymästä kohdun seinämään. Kuinkahan pian lääkkeet vaikuttavat arvoihin? Ja mistä lääkkeestä on kyse?Tyroksiini?

Hei!

Kävin tuolla odottajien puolella kyselemässä kokemuksia kilpirauhasarvojen vaikutuksesta raskautumiseen ja neuvoivat siellä käymään sivulla www.kilpirauhasinfo.fi. Suosittelen sitä teille muillekin kilpirauhasjutskia pohtiville. Pieni varoitus kuitenkin -> tieto lisää tuskaa päti ainakin kohdallani tässäkin tapauksessa. Nyt olen suunnilleen 110% varma, että meillä vauvaa saadaan odotella vielä pitkään, mutta toivotaan, että olen väärässä ja liikaa vaan murehdin asiaa. Maanantaina olen menossa lääkärin kanssa keskustelemaan noista arvoistani ja sitä tässä kovin odotellaan.

Miili81:
2-3kk sisällä lääkehoidon aloituksesta kilpirauhasarvojen pitäisi normalisoitua, viimeistään puolessa vuodessa. Juu, Thyroxin-kauppanimellä lääkeaine tyroksiini on. Ja valitettavasti lääkitys on sitten lopunikäinen... Mutta hoitotasapainossa oleva vajaatoiminta ei vaikuta mitenkään myöskään raskautumiseen.

Yhteistyössä