kilpirauhasen liikatoiminta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos

Vieras
haen kokemuksia onko kellään tuota?itse menen nyt elokuun lopussa testeihin kun epäilevät että minulla saattaisi olla tuo kilpirauhasen liikatoiminta.
oireet ainakin täsmää.

ja miten olette pärjänneet tän väsymyksen kanssa?väsyttää enemmän kun olin raskaana.
koko ajan väsyttää ja tekisi mieli vaan nukkua.
raskaana en ole kun menkat on just ja lasta ei ole suunnitelmissa ennenkun tiedän mikä minua vaivaa.

kohtalotovereita?

minä olen ymmärtänyt, että tuo väsyminen kuuluu enemmän kilpirauhasen vajaatoimintaan. Mutta kaikkihan on mahdollista. Kaverilla tuo ja laihtui puolessa vuodessa ihan silmissä. Ja sydän hakkasi yli 100/min. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja turtles:
minä olen ymmärtänyt, että tuo väsyminen kuuluu enemmän kilpirauhasen vajaatoimintaan. Mutta kaikkihan on mahdollista. Kaverilla tuo ja laihtui puolessa vuodessa ihan silmissä. Ja sydän hakkasi yli 100/min. :ashamed:

minä en ole laihtunut kyllä yhtään.paino pysynyt samassa.. ja väsymys vissiin kuuluu kumpaakin.ainakin lääkäri selitti jotain sellaista.
no sittenhän sen näkee kun testit otetaan.

Tädilläni oli tuo liikatoiminta ja oli todella väsynyt. Meni niin pahaksi, ettei kyennyt syömään eikä juuri kävelemäänkään. Onneksi sai lopulta avun radiojodihoidosta.

Vajaatoiminnassa ihminen on usien "ylivbilkas".

Kyllä mulla oli väsymystä myös liikatoiminnassa ja nyt myös vajaalla, kun arvot ei ole kohdillaan. Lisäksi laihduin silmissä ja sydän tosiaan hakkasi. Väsymyksen kanssa oli tosi vaikea olla, mutta eipä siihen mitään apuakaan ollut. Vaikka kuinka nukkui ei väsymys väistynyt. Iltapäivisin jo 15-16 aikaan katseli kelloa ja odotti että pääsis yöunille.

Ei se väsymys helpottanut ennen kuin arvot saatiin lääkityksellä kohdilleen. Mä selvisin nippanappa työpäivän, mutta sen jälkeen aivan kuitti, kellon ympäri pysty nukkuun ihan helpolla... Mulla hoidettiin ensin 1½ vuoden lääkehoidolla (jonka aikana sain lapsen), jonka jälkeen tauti (Basedowin tauti minulla siis kilpirauhasen liikatoiminnan aiheuttaja) uusiutui, mutta koska olin jälleen raskaana oli hoitomahdollisuuksi ainoastaan pitää arvot normaaleina lääkehoidolla (tuolla lääkehoidolla ei voi parantua kuin kerran), nyt kun nuorempi lapsista vuoden ja imetykset on ohi, niin leikkasivat kilpirauhasen kokonaan pois. Loppuelämän syön nyt sitten kilpirauhashormonin purkista.

Niin ja tosiaan laihtuminen kuuluu tuohon liikatoimintaan, itse laihduin hirveesti... Joten jos painossa ei juuri muutoksia, niin ehkäpä sulla voisi olla vajaatoimintaa?! Liikatoimintaanhan kuuluu muina oireina hikoilu, sydämen tykytys, käsien vapina yms.

Juu, mulla on ollut voimakas liikatoiminta ja myos struuma joka leikattiin, 15 vuotta myohemmin muuttui vajaatoiminnaksi.
minulla nuo liikatoiminnan oireet oli tihea syke ja tykytykset, aina oli lammin ja hikoilutti, levoton nukkuessa, voimakkaat unet ja unirytmi ihan hajalla. Nalka oli kova ja vaikka kuinka soi niin ei liikakiloja kylla tullut. Vasymyksesta ei ollut tietoakaan! Eiko tuo vasymys ole nimenomaan vajaatoiminnan oire? Ainakin minulla ei nukkumisella ollut mitaan rajaa taman vajaatoiminnan kanssa ennen kuin laakitys saatiin kuntoon.

Vajaa ja liikatoiminnassa on paljon samoja oireita. Mitkä oireet kellekkin tulee on ihan kiinni ihmisestä. Väsymystä mulla on ollu sekä liikatoiminnassa että vajaalla ollessa. Muutenkin oireet olleet samanlaisia molemmissa. Liikatoiminnassa paino tippui ja vajaalla vastaavasti nousi, muuten ei oireilla eroa ole ollut.

Yhteistyössä