Kilpirauhasasioista TIETÄVIÄ paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toimintahäiriöinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hmmm hetkinen nyt tuijotin tuota tsh:ta vain...kauheeta, en ole käynyt vähään aikaan verikokeissa enkä enää muista miten päin nuo meni. :D
Mutta ainakin tsh nousee kun mennään vajaatoimintaan päin...

t4v on killpirauhashormonin määrä ja tsh on sellanen hormoni, joka piiskuroi t4v:tä ylöspäin. Eli jos t4v on normaali, niin tsh on matala, mut jos t4v liian matala, nouseee tsh jopa kymmenlukuihin. Ihme, että sun tsh ole yhtään noussut, vaikka t4v on vähän lasknut. Koita miettiä niin ymmärrät!

[QUOTE="moi";24436116]t4v on killpirauhashormonin määrä ja tsh on sellanen hormoni, joka piiskuroi t4v:tä ylöspäin. Eli jos t4v on normaali, niin tsh on matala, mut jos t4v liian matala, nouseee tsh jopa kymmenlukuihin. Ihme, että sun tsh ole yhtään noussut, vaikka t4v on vähän lasknut. Koita miettiä niin ymmärrät![/QUOTE]

Ajatuksen hitaus, keskittymiskyvyn puute ja muistihäiriöt kuuluvat elämääni. :D
Mutta ajatko takaa että tsh on normaali ja siksi t4v ei ole noussut eikä pienellä laskulla ole merkitystä? Suomeksi kiitos. :)

[QUOTE="aapee";24436120]Siksipä kysynkin kun liikatoiminnalle mentäessä tuon t4v arvon pitäisi käsittääkseni nousta. :D[/QUOTE]

Joo niin tais mennä, en enää yhtään muista muuta kuin tsh oli 23...nyt kiinnostaisi mutten muista..hmm

Kun mennään liikatoiminnalle TSH arvo laskee ja T4V nousee. Mulla oli viime viikon labroissa TSH 1,4 ja T4V 13,5. Olen siis normaalialueella ja nyt kahden viikon päästä lopetetaan lääkkeet. Pelkään vain pahoin, että liikatoiminta uusiutuu kohdallani, koska oireet ovat taas hiljaksiin palannut.

TSH arvo oli toukokuusta tullut alas päin 0,3 yksikköä, mutta lääkärini mukaan se on ihan ok. Nyt kokeillaan kuin ämmän käy. Parin kuukauden päästä taas uudet labrat ja sitten katotaan joudunko leikkaukseen tai radiojodihoitoon.

Ja niin, tää on mun toinen kierros liikatoimitaa (tarkemmin Basedowin tautia).

[QUOTE="vieras";24436258]vajaatoimintaan päin olet menossa. T4v on tärkeämpi mittari. Onko sulla lääkitys?[/QUOTE]

On, oikeata lääkitystä on haettu kolmata vuotta ja aina sahaa jonnekin suuntaa, yleislääkärin mielestä menossa nyt liikatoimintaan ja lääkitystä vähennettiin. Tunne on että kohta taas vajaalla..

TÄH? Yleislääkärin?? Kai sentään sisätautilääkäri on ollut hoidossa edes jossakin vaiheessa ollut mukana? Ja KOLMATTA VUOTTA?? Ei herra mun jee. Juuri tänään juttelin omaa sairauttani hoitavan sisätautilääkärin mukaan ja hän sanoi, että nuoria ihmisiä ei liikatoiminnassa hoideta kuin max 1,5 vuotta lääkkeillä. Jos homma uusii sen jälkeen heti, turvaudutaan rankempiin hoitoihin. Tai jos sairauden uusiminen on pidemmän ajan päästä, voidaan hoitaa taas 1,5 v lääkkeillä ja jos vielä kerran uusiutuu minkä tahansa ajan jälkeen on vaihtoehtoina enää leikkaus tai radiojodihoito.

Onko sulla käytössä sekä vajaa- että liikatoimintalääkkeet? Ja onko sulta koskaan katsottu T3V arvoa ja vasta-aineita?

[QUOTE="aapee";24436288]On, oikeata lääkitystä on haettu kolmata vuotta ja aina sahaa jonnekin suuntaa, yleislääkärin mielestä menossa nyt liikatoimintaan ja lääkitystä vähennettiin. Tunne on että kohta taas vajaalla..[/QUOTE]

no jo on taas lääkäri. Ekat arvot oli ihan ok jos olo hyvä. Tsh saa olla vaikka mittaamattomissa lääkityksellä jos olo hyvä. Tsh ei kerro liikatoiminnasta mitään jos t4v ei ole reilusti yli viitearvojen. sulla voisi t4v olla korkeampikin eikä mitään hätää. Hyvä olisi ottaa myös t3v.

Alkoi vajaatoimintana, lääkitys tähän ja sitä on säädelty, meni ekaksi koko ajan vajaalle kunnes viime syksystä liikatoiminnalle, vasta-aineet koholla, oli jotain 230 se arvo. Kuulemma oma yrittää vielä toimia ja siksi oireet vaihtelee, ja ei, en ole saanut lähetettä sisätautilääkärille vaikka kuinka olen pyytänyt. Aion mennä yksityiselle kun lapsi syntyy. Olen siis nyt raskaana ja se antaa lääkärin mielestä aiheen isommillekin heitoille..

[QUOTE="aapee";24436670]Alkoi vajaatoimintana, lääkitys tähän ja sitä on säädelty, meni ekaksi koko ajan vajaalle kunnes viime syksystä liikatoiminnalle, vasta-aineet koholla, oli jotain 230 se arvo. Kuulemma oma yrittää vielä toimia ja siksi oireet vaihtelee, ja ei, en ole saanut lähetettä sisätautilääkärille vaikka kuinka olen pyytänyt. Aion mennä yksityiselle kun lapsi syntyy. Olen siis nyt raskaana ja se antaa lääkärin mielestä aiheen isommillekin heitoille..[/QUOTE]

raskaana ollessa varsinkin olisi aiheellista sisätautilääkärin näkemys! Vaadi sitä!

[QUOTE="aapee";24436670] Olen siis nyt raskaana ja se antaa lääkärin mielestä aiheen isommillekin heitoille..[/QUOTE]

Taitaa lääkärisi olla aika tietämätön kilpirauhasasioissa. Ensinnäkin käyttämäsi lääkkeet vaikuttavat suoraan sikiöön ja hänen kilpirauhaseensa. Jo pelkästään se tosiasia että olet raskaana, pitäisi vaikuttaa hoitoosi siten, että se tehdään ASIANTUNTIJAN eli sisätautilääkärin sekä synnytyslääkärin hyvässä yhteistyössä. Lääkkeitä ei saa käyttää edes koko raskauden aikaa, kai sentään sen tiesit?

Taitaa lääkärisi olla aika tietämätön kilpirauhasasioissa. Ensinnäkin käyttämäsi lääkkeet vaikuttavat suoraan sikiöön ja hänen kilpirauhaseensa. Jo pelkästään se tosiasia että olet raskaana, pitäisi vaikuttaa hoitoosi siten, että se tehdään ASIANTUNTIJAN eli sisätautilääkärin sekä synnytyslääkärin hyvässä yhteistyössä. Lääkkeitä ei saa käyttää edes koko raskauden aikaa, kai sentään sen tiesit?

Siis ettei thyroxinia saa käyttää koko raskautta?? En ole tiennyt eikä kyllä kuulostaa ihan oikealta jos on vajaalla niin pakkohan niitä on käyttää.

Thyroksiinia saa kyllä käyttää raskausaikana.Sinuna nostaisin annostusta.
Arvojakin tärkeämpää on myös sun oma olo....miltä tuntuu???

Itsellä otettiin arvot rv10 ja olivat TSH 0.52 ja T4V 17 ja annostus oli 2 tblx25mikrogrammaa.
Nyt arvot otettiin rv 24 ja olivat TSH 0.8 ja T4V 14 ja nostin annostusta 3tablettiin.

Mielummin vaikka vähän liikatoiminnalla kuin vajaalla.Ja todellakin etsit hyvän endokirurgin.

Itse sain hyvän avun Kilpirauhasfoorumilta. Muunmuassa suosituksen hyvästä lääkäristä.

Yksityiselle ja HETI!!!!!
Tuosta ettei lääkitys ole kohdillaan voi oikesti olla haittaa vauvalle.

Itse sain ennen lääkitystä alkuraskauden keskenmenon ja sen jälkeen T4V oli tippunut 9.
Endokirurgi sanoi että ehdottomasti lääkitys mun oireilla,tuolla arvolla ja keskenmenolla.

Ennen raskautta lääkitys oli 1 x 0,1mg ja 1 x 0,025mg, heti piti nostaa 0,025mg kun tsh alkoi nousemaan ja oli yli 3. Sen jälkeen onkin sitten tippunut ja nyt keskiraskaus menossa ja sillon kai muutenkin kilpirauhanen toimii aktiivisemmin, eli odottelen ensi viikon tuloksia. Olo olo vielä viime viikolla liikatoimintainen mutta nyt alkaa taas väsy vaivata.

[QUOTE="vieras";24437417]Thyroxinia nimenomaan täytyy käyttää raskausaikana, jos tarvetta on. Maria tarkoitii varmaan liikatoiminnan lääkkeitä.[/QUOTE]

Näin kans oletan.

Yksityiselle ja HETI!!!!!
Tuosta ettei lääkitys ole kohdillaan voi oikesti olla haittaa vauvalle.

Itse sain ennen lääkitystä alkuraskauden keskenmenon ja sen jälkeen T4V oli tippunut 9.
Endokirurgi sanoi että ehdottomasti lääkitys mun oireilla,tuolla arvolla ja keskenmenolla.

Olen käynyt itse koko raskausajan nion kolmen viikon välein labrassa ja arvot ovat olleet suht ok, nyt siis vasta menossa arvot alas, mutta vähensin lääkitystä pari viikkoa sitten sen 0,025mg mitä alussa nostin, ensi viikon arvot siis kertovat kumpaan suuntaan menossa, vajaalle varmaankin...