Kilpirauhasarvoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymys

Vieras
S-T4-V on 11.7 ja S-TSH 1.87 eli viitearvojen sisällä. Kokenut lääkärikin luuli, että mulla kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta ei ollutkaan. Mihin muuhun sairauteen kuuluu samanlaisia oireita kuin kilpirauhasen vajaatoimintaan?

Millaisia oireita sulla on? Jos pelkkä lihominen niin epäilen kyllä että kyse olisi vajaatoiminnasta.

Onko sulla katsottu rautavarastoarvoja? Jos ne on alhaiset niin voi tulla samanlaista oireilua ku vajaatoiminnassa.

Oletko pitänyt ruokapäiväkirjaa? rehellisesti ;) ettet syö vain liikaa.

Millaisia oireita sulla on? Jos pelkkä lihominen niin epäilen kyllä että kyse olisi vajaatoiminnasta.

Onko sulla katsottu rautavarastoarvoja? Jos ne on alhaiset niin voi tulla samanlaista oireilua ku vajaatoiminnassa.

Oletko pitänyt ruokapäiväkirjaa? rehellisesti ;) ettet syö vain liikaa.

Tyyppilliset vajaatoiminnan oireet. Rautavarastot ok. En tosiaankaan syö liikaa, vaan mielummin liian vähän. Paino on noussut vain pari kiloa. Olen 161cm ja painan nyt n. 53kg. En mielestäni ole lihava, vaan ihan normaalipainoinen.

Kuten tuonne toiseen aloittamaasi ketjuun laitoin, arvot voi olla viitearvojen sisällä vaikka olis vajaatoiminta. Itselläni oli tsh 2,03 ja t4v 12. Sain lopulta pienoisen taistelun jälkeen koelääkityksen (tk-lääkäri sanoi että kaikki oireeni olivat normaaleja mutta ylilääkäri lopulta käski tk-lääkärin määrätä lääkitys.

Nyt mulla on diagnoosi, oireet poissa ja arvot kohdallaan.

Kuten tuonne toiseen aloittamaasi ketjuun laitoin, arvot voi olla viitearvojen sisällä vaikka olis vajaatoiminta. Itselläni oli tsh 2,03 ja t4v 12. Sain lopulta pienoisen taistelun jälkeen koelääkityksen (tk-lääkäri sanoi että kaikki oireeni olivat normaaleja mutta ylilääkäri lopulta käski tk-lääkärin määrätä lääkitys.

Nyt mulla on diagnoosi, oireet poissa ja arvot kohdallaan.

En oo alottanu toista ketjua. Pitää alkaa kyseleen lääkettä kokeiluun, vaikka se on varmasti kiven takana, enkä välttämättä saa ollenkaan. Hyvä ku sulla on asia kunnossa.

[QUOTE="Huhuu";30736499]Arvosi on kohdillaan, eli sinulla ei ole kilpirauhasongelmaa.[/QUOTE]

Niinhän sitä sanotaan, että jos veriarvot on kunnossa, niin kyse ei oo kilprauhasongelmista. Nyt on vaikea uskoa asian olevan noin, ku lääkäriki piti oireita selkeinä kilpirauhasoireina.

Kopsaan tähän vähän aikaa sitten kirjoittamani vastauksen kysymykseen, voiko kilpirauhasen vajaatoiminta olla normaaleilla viitearvoilla:

Minulla oli paha kilpparin vajaatoiminta normaaleilla viitearvoilla ja siksi sitä ei missään hoksattu. Juoksin yli vuoden yleisillä ja yksityisillä lääkäreillä eikä mitään saatu selville. Koska samaan aikaan kaulani imusolmukkeet oli suurentuneet, olin ihan varma, että mulla on syöpä. Vuosi oli aivan hirveä, huh. TSH oli vain 1.7, mutta T4V vain normaalien viitearvojen alalaidalla eli 11.5. T4-V:n normaalit viitearvot on muistaakseni 9-24. Myöhemmin kilpparin vajaatoiminnan oikein diagnosoinut lääkäri sanoi heti kaulastani, että imusolmukkeet pienenevät kunhan syön jonkin aikaa tyroksiinia ja hän oli oikeassa. Kummallista kyllä kilpparin vasta-aineet eivät olleet koholla myöskään. Oikean diagnoosin tehnyt lääkäri kertoi myös, että osa ihmisistä tuntee olonsa hyväksi vasta kun T4V on normaalien viitearvojen aika ylälaidalla.

Olo oli ihan hirveä, ulvoin aamut kun en ollut mitenkään päästä sängystä ylös. Kauhea aivosumu koko päivän, koko ajan aivan jäässä, heti töistä tultua takaisin nukkumaan melkein koko illaksi, joka paikka mielettömästi turvoksissa ja kosketusarka, kaulan imusolmukkeet suurentuneet, päänsärky, en muistanut enää mitään eli en edes missä olin asunut opiskellessa, kurkku oli kuin hapolla syövytetty ja ääni käheä jne. Struumaa minulle ei ollut mutta kaulan alaosa jonkin verran turvoksissa.

Vaikka kilppariarvot oli normaalit, ei se tarkoita ettei vajaatoiminta voisi olla myös paha. Viitearvot kertovat millaisilla arvoilla miltei kaikki ovat ok. Annosta nostettiin vähitellen 200 mikrogrammaan eli söin suurta tyroksiiniannosta 6 vuotta. Tarvittava määrä voi vaihdella. Vajaa vuosi sitten olin yhtäkkiä itse liikatoiminnalla ja annosta jouduttiin pienentämään. Lääkitys pitää alkaa tosi varovasti sillä kunkin lääkeannoksen vaikutus tuntuu vasta 6-8 viikon päästä. Itse ei varsinkaan alussa kannata ruveta omin päin annosta nostelemaan, sillä tosi helposti voi joutua liikatoiminnalle, mikä aiheuttaa sydämen rytmihäiriöitä. Lääkityksen sain Koskiklinikan endokrinologi Jorma Salmelta. Mies ei montaa sanaa sano tai kysy, mutta osasi diagnosoida mulla vihdoin vajaatoiminnan. Puistattaa edelleen ajatuskin miten hirveä olo oli ennen diagnoosia.

Lisään vielä, että imusolmukkeiden suurentuminen kaulassa on harvinaista, varsinkin jos ei ole kyse kilpirauhasen vasta-aineista. Onko T4V:n ja TSH:n lisäksi otettu T3V, joka osoittaa kuinka tyroksiini imeytyy verenkiertoon. Entäpä pari eri kilpirauhasen vasta-ainetta. Muistelen, että toinen on joku TPO, en ole ihan varma. Missään nimessä kilpparin toimintaa ei saa sitten seurata vain TSH-arvolla, vaan juuri T4V ja T3V on ne tärkeimmät. Suurin osa terveyskeskuslääkäreistä mittauttaa vain TSH-arvon mikä on ihan älytöntä. Varsinkin lääkityksen aluttua TSH-mittaus on ihan turha. Se saa mennä lääkityksellä ihan nollille, sitä ei kannattaisi edes mitata. Moni voi hyvin vasta kun T4V- on aika ylhäällä viitearvoja.

[QUOTE="kilppis";30737709]Lisään vielä, että imusolmukkeiden suurentuminen kaulassa on harvinaista, varsinkin jos ei ole kyse kilpirauhasen vasta-aineista. Onko T4V:n ja TSH:n lisäksi otettu T3V, joka osoittaa kuinka tyroksiini imeytyy verenkiertoon. Entäpä pari eri kilpirauhasen vasta-ainetta. Muistelen, että toinen on joku TPO, en ole ihan varma. Missään nimessä kilpparin toimintaa ei saa sitten seurata vain TSH-arvolla, vaan juuri T4V ja T3V on ne tärkeimmät. Suurin osa terveyskeskuslääkäreistä mittauttaa vain TSH-arvon mikä on ihan älytöntä. Varsinkin lääkityksen aluttua TSH-mittaus on ihan turha. Se saa mennä lääkityksellä ihan nollille, sitä ei kannattaisi edes mitata. Moni voi hyvin vasta kun T4V- on aika ylhäällä viitearvoja.[/QUOTE]

Mulla on ollu lääkitys yli 15v ja nyt tuli taas vajaatoiminnan oireita. En ensin edes osannu yhdistää kilppariin, kun on muitakin sairauksia. Mut mulla taas TSH oli lääkityksestä huolimatta reilusti koholla (yli 15) että ei sekään ihan turha ole katsoa.

[QUOTE="Huhuu";30736499]Arvosi on kohdillaan, eli sinulla ei ole kilpirauhasongelmaa.[/QUOTE]

Juuri näin. Ap, yritä tiputtaa painoa ja syödä terveellisemmin. Liika makea, hiilihydraatit, liian isot annokset ja ylipaino saattaa. Kokeile jättää vähemmälle, niin liika painokin lähtee. Alkoholiakaan ei kannata käyttää kuin korkeintaan kerran viikossa. Tupakka pois. Epäterveellinen elämä saattaa aiheuttaa monenlaisia oireita. Minun täytyy myöntää, että en ole pystynyt lopettamaan tupakointia, mutta olen kuitekin vähentänyt. Alkoholia kuluu juhla-aikoina useammin kuin kerran viikossa, mutta muulloin ei. Muutenkaan en ole mikään sinnikäs vaan lipsun usein epäterveellisen puolelle. Toivottavasti sinulla on parempi itsekuri. Jos ei ole apua, niin sitten täytyy jatkaa asian selvittelyä lääkärin kanssa.

Kilpirauhasongelmaisille Kilpirauhas.info, jossa ajankohtaisin tieto ja oikeat hoitopaikat, joista saa avun. Vajaatoiminta tuhoaa hoitamattomana terveyden, joten terkkariin ei kannata luottaa.

[QUOTE="Heippa";30738664]Juuri näin. Ap, yritä tiputtaa painoa ja syödä terveellisemmin. Liika makea, hiilihydraatit, liian isot annokset ja ylipaino saattaa. Kokeile jättää vähemmälle, niin liika painokin lähtee. Alkoholiakaan ei kannata käyttää kuin korkeintaan kerran viikossa. Tupakka pois. Epäterveellinen elämä saattaa aiheuttaa monenlaisia oireita. Minun täytyy myöntää, että en ole pystynyt lopettamaan tupakointia, mutta olen kuitekin vähentänyt. Alkoholia kuluu juhla-aikoina useammin kuin kerran viikossa, mutta muulloin ei. Muutenkaan en ole mikään sinnikäs vaan lipsun usein epäterveellisen puolelle. Toivottavasti sinulla on parempi itsekuri. Jos ei ole apua, niin sitten täytyy jatkaa asian selvittelyä lääkärin kanssa.[/QUOTE]

Ei hele! Ap painaa 53kg ja pituutta 161cm. Mistä hän tiputtaa painoa?!

juuhh taitaa itsekin tajuta, että hänen ongelmansa on alhaiset raudat. Kilpirauhasen hyvä toiminta riippuu mm. seleenistä ja jodista, joita voi tulla ns. terveellisestäkin ruokavaliosta liian vähän. Silti neuvo "syö terveellisemmin" on outo, koska suositusruokavalio on tavallinen syy kilpirauhasvaivojen taustalla ja ongelmat voivat poistua itsestään karppaamalla. Omat kilpirauhasongelmani johtuvat viljoista ja liian vähäinen eläinrasvan saanti/liiallinen kasvirasvansyönti pahensi oireita. Valitettavasti suositusruokavalion aiheuttama vahinko on peruuttamaton. Siksi on outoa, että parannukseksi jatkuvasti tarjotaan "parempia" elintapoja. RT3-ongelma taas on usein seurausta liiallisesta liikunnasta yhdistettynä liian vähäkaloriseen ruokaan. Viljat saattavat haitata raudan imeytymistä, mikä aiheuttaa samanlaisia oireita, kun vajaatoiminta.

Minä en ole saanut lääkitystä vaikka arvot on alakantissa ja oireita on paljon. Olen kysynyt lääkitystä monelta lääkäriltä, mutta vastaus on aina ei.

Yhteistyössä