Kilpirauhas arvot alarajoissa ja raskaana viikolla 19+1. Osaako joku neuvoa?

17.05.2010
180
0
16
Soitin labraan ja kilppariarvot alarajoissa. Minulla ei ole todettu vajaatoimintaa, arvot otettiin koska hiuksia lähti tukoittain.

Nyt tilanne se että meillä neuvola kiinni, kun se muuttaa. Sieltä en saanut ketään kiinni. Uusi neuvola aukeaa vasta syyskuussa ja neuvokäynnit siirretty sinne, mutta neuvola on nyt kuukauden kokonaan kiinni. Hätä tapaukset ohjataan suoraan Jorviin. Neuvolalääkäri on saikulla ja ei ole sijaista. TK:n yleislääkäri ei halunnut ottaa kantaa. Uusi neuvola aika kuukauden päästä. Soitanko noista nyt Jorviin ja tarvitsenko lääkitystä? Minulla rakenne ultra Jorvissa ens Pe, voinko sinne odottaa ja tietävätköhän siellä?

Olen kärsinyt hiustenlähdöstä, aknesta, väsymyksestä ja unettomuudesta sekä kasvaneesta ruokahalusta. Ovatko nuo merkkejä vajaatoiminnasta?

Tässä arvot:

S-TSH 1,17

S-t4-V 11

T3V 3,1

Nuo kaksi alinta arvoa ovat ala rajoissa. Olen kuullut että puutos voi vaikuttaa vauvan henkiseen kehitykseen.

Minulla todettiin lievä vajaatoiminta noin puolessa välissä raskautta, ja sitten annettiin lääkitys siihen. Eikä mitään hoppua kyllä pidetty niissä tutkimuksissa, joten voit varmasti pyytää kommenttia sieltä jorvista.

Mielestäni kannattaa yrittää lääkitys saada. Oireitakin kun sinulla on, eikä tarvitse sitten jälkeenpäin miettiä tuliko vauvalle mitään. S-TSH on käsittääkseni sinulla ihan hyvä, se on kuitenkin hyvä juttu.

kyllähän nyt tk-lääkärin pitäis sulle lääkkeet määrätä! raskaana ollessahan lääkitystä nostetaan muutenkin jos on vajaatoiminta. tai sitten menet yksityiselle! mulla pidettiin ainakin kiirettä kun löydettiin vajaatoiminta. heti seuraavana päivänä äippäpolin sisätautilääkärille ja lääkkeet kouraan. voi aiheuttaa myös sikiön pienikokoisuutta ja alempaa älykkyysosamäärää. itselläni oli kyllä erittäin vakava vajaatoiminta

edelliseen vielä lisäten, mulla hoitaa kyllä tk-lääkäri nykyään kilppariongelmat ja meidän neuvolalääkärikin on kyllä ihan tk:n yleislääkäri jonka vastuulla on äitiysasiat.

sinuna ottaisin yhteyttä huomenna terveyskeskukseen ja vaadit joko lähetteen tai lääkityksen, täytyyhän toi nyt kuntoon saada eikä tk:n lääkäri voi olla vaan ottamatta kantaa asiaan. ei tossa nyt mikään hätätilanne ole, mutta ehdottomasti hoidettava kuntoon

Alkuperäinen kirjoittaja sinisiipi-perhonen:
Olen kärsinyt hiustenlähdöstä, aknesta, väsymyksestä ja unettomuudesta sekä kasvaneesta ruokahalusta. Ovatko nuo merkkejä vajaatoiminnasta?

Voivat olla merkkejä vajaatoiminnasta mutta myös raskaudesta.

Tässä arvot:

S-TSH 1,17

S-t4-V 11

T3V 3,1

Nuo kaksi alinta arvoa ovat ala rajoissa. Olen kuullut että puutos voi vaikuttaa vauvan henkiseen kehitykseen.
Rajojen sisällä olevat arvot ovat normaaleja.

Noi sinun arvosi eivät ole lähelläkään kilpirauhasen vajaatoimintaa. Vajaatoiminnassa TSH kohoaa yli viiden ja silloinkin on kyse vain lievästä vajaatoiminnasta. Kunnon vajaatoiminnassa TSH on esim. 70. T4v puolestaan laskee vajaatoiminnassa, lähelle nollaakin. T3v:kin sulla on täysin normaali.

raja-arvot ovat labrakohtaisia. Itsellä on vajaatoiminta, jota tarkkaillaan usemman kerran raskaudessa. Mutta ap veikkaan, että mitään lääkitystä ei noilla ole luvassa. Yleensä tuijotaan TSH-arvoa, joka sulla on ihanteellinen. T4V on matalahko, mutta raskaus laskee sitä aina ja tuo on kyllä kaikkien raja-arvojen sisällä. Mut pyydä kontrollia esim kuukauden päähän, jolloin nähdään, että huononeeko arvot raskauden myötä. Raskauden edetessähän hormonitarve lisääntyy. Itsellä on jouduttu molemmissa raskauksissa lääkitystä nostamaan kertaalleen vielä 26-28 viikoilla. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Voivat olla merkkejä vajaatoiminnasta mutta myös raskaudesta.

Eikö raskausaikana hiukset vain paksune... hiustenlähtö alkoi vasta reilusti synnytyksen jälkeen.

Niin sitäpä juuri ihmettelin.... Kun tulin raskaaksi hiukset vaan varisi :ashamed: Aamuisin kun harjasin hiukset niin yli 80 hiusta tippu silloin pelkästään lavuaariin. Jouduin leikkaa hiukset ihan lyhkäsiksi. Ja häpeän edelleen hiuksiani, ovat kamalassa kunnossa... Onneksi hiusenlähtö nyt vähän laantunut. Pelkään kumminkin että kalju kohta paistaa... Syön kallkia, kalaöljyä ja sinkkiä + b vitamiiniakin...

Aiemmissa raskauksissa ei vastaavaa

Enemmän kertoo tuo TSH. Jos sairastaa vajaatoimintaa, pyritään lääkitys raskausaikana säätämään niin että TSH on alle 2,5(-3). Eli sulla on niin jo ilman lääkitystä. :)

Yhteistyössä