Kilpirauhanen

Osaisikohan kukaan neuvoa noissa kilppariarvoissa. Tarinaa lyhyesti....Lapsettomuutta kärsitty yli 10v. Edellisen miehen kanssa syyksi löytyi miehen huononpuoleiset siittiöt,kuitenkin lääkäri uskoi myös luomuraskauteen. Nyt uuden miehen kanssa lasta ei vaan kuulu. Olen alkanut pohtimaan,että mitä vikaa minussa on. Gynellä olen rampannut ja mitään vikaa ei löydy. Nyt sitten mietityttää nuo kilpirauhasarvot. Ne nyt on ihan raja-arvoissa mutta....Tsh 2.9 ja T4 14. Voisiko syy olla kuitenkin kilpirauhaseen liittyvää? Olen kärsinyt viimeiset vuodet järkyttävästä väsymyksestä,"tyhmyydestä",palelusta,kuivasta ihosta,hiusten lähdöstä ja käden vapinasta. Olen vedonnut vain vanhuuteen ja huonoon kuntoon. Mutta oikeasti kunto pitäisi olla kyllä hyvä ja voiko tuo vanhuus iskeä jo 3-kymppiseen.

Kyllä noi arvot kannattais ainakin kuntoon laittaa niin ois yks mahdollinen haittatekijä poissuljettu. Mulla myös oli joskus 3-kymppisnä heikoin tsh-arvo juuri tuon 2,9, ja kyllä sillon mm. tukkaa lähti enemmän ja kun nousi istualtaan ylös niin saatto tulla siitäkin jo inhottavia hikipuuskia. Normaaliviitteissähän se toki on, mutta raskauden yrityksen kannalta ihanne ois mahd. lähellä 1:tä.

Kyllä noi arvot kannattais ainakin kuntoon laittaa niin ois yks mahdollinen haittatekijä poissuljettu. Mulla myös oli joskus 3-kymppisnä heikoin tsh-arvo juuri tuon 2,9, ja kyllä sillon mm. tukkaa lähti enemmän ja kun nousi istualtaan ylös niin saatto tulla siitäkin jo inhottavia hikipuuskia. Normaaliviitteissähän se toki on, mutta raskauden yrityksen kannalta ihanne ois mahd. lähellä 1:tä.
Tämä on niin ristiriitainen asia. Jostain luin,että tsh yläraja pitäisi laskea 4:stä 2. Ja jossain taas on,että koko asiaa vauhkotaan liikaa.
Unohdin kertoa,että kävin vyöhyketerapiassa pari vuotta sitten. Silloin tuo hoitaja kysyi onko kilpirauhasessani jotain vikaa. Kuulemma kilpirauhasen mediaanilla oli jotain outoa ja se kohta oli myös kovin kipea hoitoa tehtäessä.
Vaikea vaan mennä näillä arvoilla lääkärille,kun tuntuu että nauravat pihalle....

Mä myös jouduin melko tiukasti lopulta vaatiin lääkitystä, vielä hiukan yli 2 arvolla ei tehty mitään (tästä tosin jo 8 vuotta..). Kannattaa yrittää ihan lapsettomuuteen perehtyneeltä lääkäriltä, yleislääkärit suhtautuu ehkä välinpitämättömästi kun tuijottaa vaan niihin yleisiin viitearvoihin.. tsemppiä, toivottavasti apu löytyy!

Yhteistyössä