Kijanpitäjän työ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vastavalmis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vastavalmis

Vieras
Olen koulutukseltani tradenomi ja sisäisen laskentatoimen hommat kiinnostais eniten. Mutta ei oikein tunnu saavan semmosta duunia, joten oon aatellut, että vois koittaa ulkoista laskentaa - eli kirjanpitäjän hommia tms. Mimmoset mahikset on saada tuollaista duunia, jos ei oo ollut ulkoinen laskenta pääaineena. Toki on kirjanpidon peruskurssit käyty. Mutta kun usein lukee, että pitää olla tilinpäätöstaitoinen. Mitä se oikein tarkoittaa?

Mimmosta palkkaa kehtais pyytää kun ei oo työkokemusta tuollaisesta.

Aika vaikeeta on kirjanpitäjäksi päästä, jos ei ole kokemusta (edes harjoittelusta). Itse en ole edes viitsinyt hakea ko. hommia, koska jokaisessa ilmoituksessa vaaditaan vuosien kokemusta kirjanpidosta ja juurikin tuota tilinpäätöstaitoa.

Mutta ainahan sitä voi yrittää päästä, riippuu varmaan paljon myös siitä missä päin Suomea asuu.
Joissain kaupungeissa koulut järjestää (meidänkin kaupungissa) tilinpäätöskoulutuksia. Yleensä niissä vain tarvitsee olla aikaisempaa työkokemusta taloushallinnontehtävistä ei siis välttämättä kirjanpidontöistä. Muutenkin kannattaa ottaa selvää mitä se vaatii, että pääsee kyseiseen työhön ja sen kautta yrittää parantaa mahdollisuuksiaan, esim. juuri noilla koulutuksilla.

Reskontranhoitajan hommista voisit aloittaa ja palkka ei paljon poikkea toimistosihteeristä. Kaikkein mielenkiintoisimmat sisäisen laskennat tehtävät hoitaa ekonomit. Eli aloitat perustehtävistä ja yrität sitä kautta sitten saada laajemman kokemuksen alasta. Kirjanpitotoimisto voisi olla hyvä paikka hankkia alan peruskokemusta.

Yhteistyössä