Kiitos taas vanhemmat (hääasiaa) !!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja morsian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

morsian

Vieras
Olen ainoa lapsi, ja vanhempani ovat eronneet jo melkein viisitoista vuotta sitten. Nyt viikonloppuna ilmoitimme vanhemmilleni että häät ovat ensi kesänä! Olin vielä lauantaina onneni kukkuloilla ja suunnitelmia täynnä, haaveitakin on että mentäisiin naimisiin eräässä pienessä kirkossa naapurikunnassa.

Mutta mitä sanoo isäni? Hän sanoo "jaa... ja kukas sen lystin sitten maksaa?". Ja äitini: "miten meinasit sen järjestää että minä en aio olla samassa paikassa sen naisen (isän uuden vaimon) kanssa?"

!!!!!! :( Kiitos todella paljon, tulikin hyvä mieli, ja tästä on ihana lähteä järjestämään juhlia... :( Onko kellään samanlaisia kokemuksia??

ei ole kokemuksia, mutta jos olet molempien vanhempiesi kanssa yhtä hyvissä tai huonoissa väleissä, jätä molemmat kutsumatta ja järjestä pienet häät.
tai kysy isältäsi, voiko tulla ilman uutta, sano suoraan, että äitisi ei halua, että tulee. iksu uus ymmärtää ja keksii muuta tekemistä sille illalle.

ne on SINUN häät. ilmoitat äidillesi, että hän tulee ja nielee ylpeytensä ja et laita isääsi maksamaan. sanot heille siis suorat sanat, että ne ovat SINUN hääsi ja he tottelevat. aikuisen ihmisen pitää osata olla tässä tilanteessa tiukka.

Minusta voit haistattaa pitkän peen molemmilla. Jos aikuiset ihmsiet ei osaa olla sovussa edes tuollaisissa tilaisuuksissa, niin olkoot tulematta, heiltähän se on pois.

Meillä ei tullu maksukysymyksiä, mut toi toinen osio kuulosti kyllä tutulta.. :snotty:

Faijalla ei ongelmaa ollut (ainakaan ei sanonut), mutta äitee...

Joo. Lopulta sanoin, että ihan oma valintasi. Jos tahdot jättäytyä tuosta syystä pois sekä meidän häistä että tulevista perhetapahtumista (ristiäiset, valmistujaiset, synttärit jne.) niin ok. Oma on valintasi, mutta me kutsutaan ne, jotka me kutsutaan. Kaikki päättävät itse tulevatko vai eivät. ...jouduin myös muistuttamaan, että hääpäivä on meidän juhla ja jos ei jaksa juhlistaa meitä sinä päivänä, ehkä on parempikin, että ei tule... :xmas:

Olivat paikalla kaikki. Ilman suurempia kommervenkkejä. ...loppujen lopuksi.. B)

Niin, tiedän että nyt täytyy olla tiukka. Pointtini olikin, että vanhempieni kommentit syö omaa iloani... luulisi, että he olisivat onnelisia ainoan lapsensa puolesta, mutta ei.

No sinun isäsi kommentti oli ehkä aiheellinen? Perinteisesti morsiamen vanhemmat maksavat häät, minusta tuo on kyllä jo vanhanaikasta =)

Jos erosta on aikaa liki 15v niin kyllä aikuisten ihmisten pitäisi pystyä olemaan samassa tilaisuudessa.
Laittaisin kutsun sekä isälle perheineen että äidille, jos ei voi olla samassa tilassa niin jääkööt pois.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin, tiedän että nyt täytyy olla tiukka. Pointtini olikin, että vanhempieni kommentit syö omaa iloani... luulisi, että he olisivat onnelisia ainoan lapsensa puolesta, mutta ei.

no eihän se sinun vika ole, jos he eivät ole kasvaneet aikuisiski. näytä heille mallia, että sinä olet ja häät ovat SINUN ja miehesi.

On ristiäisten ja joulujen ja muiden perhejuhlien osalta, ei häiden. Meillä jouduttiin sumplia monta vuotta ian aikataulut niin että eivät olleet minun vanhempani ja toisen uusi puoliso yhtäaikaa paikalla. Kaksia juhlia järjestettiin, olin liian kiltti.

Kun tuli ristiäisten aika ärähdin viimeis että kun on jo useampi vuosi erosta niin aikuiset ihmiset voivat kyllä laittaa omat tunteensa sivuun muutamaksi tunniksi ja keskittyä vaihteeksi muihinkin ihmisiin kuin itseensä. Jos ei voi ei tarvitse tulla. Uhkasin jättää koko sakin kutsumatta, niin alkohan muuttua ääni kellossa. Eivät ole ylimpiä ystäviä edeleenkään, vaan tajusivat omat käytöksensä lapsellisuuden.

Toivon että sinullekin asia sujuu. On väärin että muut joutuvat joustamaan ja venkoilemaan vaikka miten heidän itsekkyytensä ja pahan mielensä takia. KAIKKI maailmassa kun ei vastoin heidän omaa luuloaan pyöri heidän loppuneen parisuhteensa ympärillä!!!!

Mä taas olen sitä mieltä,et jos sun mielestä se isän uus on ihan ok ihminen ni tottakai kutsut myös hänet ja äitis aikuisena ihmisenä tulee osata käyttäytyä sen asian kanssa.Tosta maksamisesta.En ihan ymmärrä isäs kommenttia kyllä.Eikös nykyään kaikki maksa omat häänsä ja vähän vanhanaikasta on,et vanhemmat maksaa.Ainakaan kokonaan..Mut tietenki kukin tyylillään. ymmärrän kyl todella hyvin,et pahoitit mieles tollasista kommenteista.Tossa ei oikein auta kuin sitten se,että keskustelet vanhempies kanssa mahdollisista kompromissiratkaisuista mut muista,et viimekädessä se on kyllä sinä ja miehes,jotka ne päätökset teette ja ihan oman mielenne mukaan.Ei teidän tartte muita mielistellä omissa häissänne.Mun mielestä on omituista,et vanhemmat tai ylipäätään sukulaiset ei voi tajuta sitä,et ne häät on tosiaan sen hääparin juttu ja ne toteutetaan heidän toiveiden mukaan. Nykyään ainaki tuntuu tosi paljon olevan sellasia ihmisiä,joilla on ongelmia hääjärjestelyissä koska sukulaiset,ne aikuiset ihmiset on niin hemmetin itsekkäitä,et tekevät jotain melkein vaatimuksia siitä miten asiat tulisi hoitaa jotta heillä itsellään on sitten kivaa.Todella ärsyttävää..

Onnittelut kuitenki naimisiinmenosta ja toivottavasti kaikki menee hyvin ja saat vanhempas ruotuun. =)

:ashamed: Minä myös kysyn lapsiltani , kuka kekkerit maksaa. Sori.

Se kuka viihtyy kenenkin seurassa ei ole sinun murheesi. Jos äitisi jää pois tyttärensä häistä, se on hänen ihan ikioma ongelmansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
No sinun isäsi kommentti oli ehkä aiheellinen? Perinteisesti morsiamen vanhemmat maksavat häät, minusta tuo on kyllä jo vanhanaikasta =)

Jos erosta on aikaa liki 15v niin kyllä aikuisten ihmisten pitäisi pystyä olemaan samassa tilaisuudessa.
Laittaisin kutsun sekä isälle perheineen että äidille, jos ei voi olla samassa tilassa niin jääkööt pois.

Totta, että ehkä isä ajatteli sitä maksujuttua. No, hän ei joudu maksamaan senttiäkään, saadaan kyllä ihan itse häät kustannettua.

Kyllä ne siitä. Anna niille aikaa. :hug: Ja koita itse ohittaa koko tilanne, älä ota kuuleviin korviisi heidän juttujaan. Totea vaan, että jokainenhan tekee omat ratkaisunsa. Älä edes lähde "sovittelemaan" ja tekemään kompromisseja, niille ei tule loppua eikä juhlassa ole silloin kyse enää teistä..

Jos tuntuu siltä, että heidän motkotus jatkuu ja jatkuu ja pilaa sun iloa koko asiasta, sano se heille suoraan ja pistä sille stoppi. ...taisin itsekin jossain vaiheessa joutua näin tehdä.. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:

Totta, että ehkä isä ajatteli sitä maksujuttua. No, hän ei joudu maksamaan senttiäkään, saadaan kyllä ihan itse häät kustannettua.

Äh, mulla on liian herkkä enter-sormi :) Niin, jotenkin odotin toisenlaista vastaanottoa, ja siitä jäi paha mieli. Että he ensin ajattelivat vain itseään. Ymmärrän kyllä nyt isän kommentin, kun sitä mietin :)

Varmaan he ovatkin onnellisia puolestani, mutta pitävät onneasi jotenkin itsestäänselvyytenä. Omalle lapselleen tulee oltua monasti vähän karu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Älä edes lähde "sovittelemaan" ja tekemään kompromisseja, niille ei tule loppua eikä juhlassa ole silloin kyse enää teistä..

Jos tuntuu siltä, että heidän motkotus jatkuu ja jatkuu ja pilaa sun iloa koko asiasta, sano se heille suoraan ja pistä sille stoppi. ...taisin itsekin jossain vaiheessa joutua näin tehdä.. :xmas:

Nämä ovat hyviä ohjeita. Kompromisseja saat tehdä kaikissa seuraavissakin juhlissa. Tuli mieleeni, että jos nyt pistät tiukan stopin kiukuttelulla, äitisi ehtii hyvin leppyä ennen häitä.

Olen ollut kaksissa kavereitteni häissä, joissa morsiammen vanhemmat olivat eronneet. Eronneiden vanhempien välit olivat todella huonot vaikka molemmista eroista oli jo 10-15 vuotta. Kummankin ystäväni vanhemmat saapuivat kuitenkin paikalle, uusien kumppaneittensa kera. Istumajärjestys oli hoidettu niin ettei tarvinnut tuijottaa entistä puolisoaan silmiin.

Vanhemmat halusivat kuitenkin olla tyttäriensä tärkeässä päivässä mukana ja olivat epäitsekkäitä. Ennen molempien häitä ystäväni stressasivat paljon juuri tuon vanhempien mahdollisen osallistumattomuuden vuoksi, mutta asiat kyllä järjestyivät.

Jos äitisi rakastaa sinua, hän kyllä tulee häihisi. Ajatus vaatii varmasti ensin totuttelua. Muista kertoa äidillesi kuinka tärkeää sinulle on että hän olisi todistamassa onneasi :)

Meillä aikoinaan oli samantapainen tilanne, appiukko teki hyvin selväksi ettei häihin tule jos hänen veljensä joka sattumoisin myös mieheni kummisetä kutsutaan. Ei tarvinnut miettiä kutsutaanko kummi vai ei ja appiukon tehtäväksi jäi miettiä kohtalonsa.
Häihin hän ei tulut ja enkä hänen poissaoloaan mitenkään häissäni huomannut. Miehelleni ja hänen äidilleen vaan vähän nolo tilanne, mutta jos aikuinen ihminen noin lapsellinen niin möllöttäköön yksin kotona kun toiset juhlii!

Yhteistyössä