Kiitos omalle tyhmyydelle ja KELALLE:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja essi2008
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

essi2008

Jäsen
14.04.2007
678
0
16
Tulipa ihana lappu, että pitää maksaa 2007 vuodelta takas 980e opintotukea takas....tienannut kuulemma liikaa. Aloitin opinnot syksyllä 2007 ja nostin tuen ajalla 13.8-31.12.2007(joka oli noin 190e käteen/kk)
En tiennyt/tajunnut, että mulla lasketaan koko alkuvuosikin tuloiksi vaikka en ollut silloin opiskelija enkä edes tiennyt että rupean opiskelijaksi syksyllä En kyllä maltaita ole alkuvuonnakaan tienannut kun olin kodinhoidon tuella ja muutaman kerran pätkän töissä.Koko syksynä tuolloin en ollut töissä päivääkään kun päätin että en mene,koska perivät muuten opintotuen takasin...eli loppu tulos olisi kannattanut tehdä se syksykin täysillä töitä ja maksaa nyt sama summa takasin tai olla niin viisas että olla nostamatta koko tukea.....tyhmyydestä kärsii koko ruumis
Pitää kyllä tarkistaa verottajalta noi tulotiedot että olenko muka voinut tienata kodinhoidontuella ja muutamalla viikolla, normaalin työssäkäyvän vuoden palkan. Voisko siinä olla virhe?

Etsi 2007 verotiedot ja palkkakuitit ja niiden kanssa kelalle tarkistamaan, onnistuisko valitus ja muutos!

Itse kävin kans eilen, mutta joudun itse maksamaan lähes saman summan ja kyse on 2007 keväästä. Keväällä sain opintotukea ja loppuvuoden töissä, mutta ei silti summa pienentynyt, vaikka opiskelu oli jo loppunut....

Osissa voi maksaa ihan miten vaan, kunhan jotain joka kuukausi maksaa...muuten menee parin muikkarin jälkeen ulosottoon...

Ei mee noin, ennen opiskeluja tienattuja ei lasketa.

Mut sun pitää tehä oikasuvaatimus, KELA saa tiedon vaan sun vuosituloista, ei siitä missä vaiheessa oot tienannu ne sinä vuonna.

Ukolla aikanaan sama juttu...tai siis oli jo valmistunut ja mennyt töihin valmistumisen jälkeen. Tulikin lappu että pitää palauttaa tukea koska tienannut liikaa sille vuodelle! Ihan järjenköyhää hommaa, kun koulun on jo lopettanut ja tehnyt töitä sen jälkeen! Mutta ei ollut auttanut, palauttaa se vaan piti...mahtaa olla taas paikkakunnasta ja tädistä kiinni, miten lukevat noita omia esitteitään. Kun ei auttaneet valitukset yms.

Kela näkee vaan että olet sinä vuonna tienannut, ja oletus on että olet tienannut myös opiskeluaikana. Joten nyt vaan palkkakuitteja (tai vastaavaa) toimitat kelalle, josta näkee että tulot on saatu ennen opiskeluja.

Sun täytyy ilmoittaa kelalle et sä aloitit opiskelun vasta sillon. Kela on niin hölmö et se laskee koko vuoden tulot koska saa ne verottajalta mutta ei ota huomioon millon opiskelu alkoi. Eli laske kuinka paljon tienasit siltä ajalta kun sait tukeakin sinä vuonna eli sen 13.8- 31.12. Viiden kuukauden opintotuen omien tulojen raja, katso sivuilta mikä se on?

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Ei mee noin, ennen opiskeluja tienattuja ei lasketa.

Mut sun pitää tehä oikasuvaatimus, KELA saa tiedon vaan sun vuosituloista, ei siitä missä vaiheessa oot tienannu ne sinä vuonna.

Joo teen kyllä valituksen tai meen paikanpäälle lappujen ja lippujen kanssa. Nimenomaan en luvannut opiskelujen ohella töihin mihinkään vaikka kysyttiin kun meinasin että kauhea seuraaminen niiden tulojen kanssa sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:
Ukolla aikanaan sama juttu...tai siis oli jo valmistunut ja mennyt töihin valmistumisen jälkeen. Tulikin lappu että pitää palauttaa tukea koska tienannut liikaa sille vuodelle! Ihan järjenköyhää hommaa, kun koulun on jo lopettanut ja tehnyt töitä sen jälkeen! Mutta ei ollut auttanut, palauttaa se vaan piti...mahtaa olla taas paikkakunnasta ja tädistä kiinni, miten lukevat noita omia esitteitään. Kun ei auttaneet valitukset yms.

Onpa hassua. Mun mieheltä myös karhuttiin opintotukia vaikka oli tienannut palkat vasta valmistumisen jälkeen. Lähetti Kelaan kopiot palkkakuiteista siltä vuodelta ja asia hoitui sillä, mitään tukia ei tarvinnut maksaa takaisin. Käytännöt näköjään erilaisia, ei kuulosta reilulta...

Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Joo mutta lähinnä ihmettelen sitä,että miten olen voinut tienata muka 17000e pelkällä kodinhoidontuella ja muutaman viikon palkalla+ kahdesta lapsesta lapsilisät.

Siihen lasketaan KAIKKI veronalaiset tulot eli just kaikki Kelan maksamat etuudet ym. + palkkatulot.

Alkuperäinen kirjoittaja garbalo:
Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Joo mutta lähinnä ihmettelen sitä,että miten olen voinut tienata muka 17000e pelkällä kodinhoidontuella ja muutaman viikon palkalla+ kahdesta lapsesta lapsilisät.

Siihen lasketaan KAIKKI veronalaiset tulot eli just kaikki Kelan maksamat etuudet ym. + palkkatulot.

Joo tiedän sen, mutta epäilen,että mulle ei makseta sen parempaa kodinhoidontukea kun muillekkaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:

Teittekö kirjallisen oikaisuvaatimuksen, missä oli palkkakuitit liitteenä, joista olisi näkynyt, että palkka tienattu vasta opintojen päättymisen jälkeen.

Tädistä se ei ole pelkästään kiinni, jos tietää, että asia on jollakin tavalla, tädin päätöksestä voi valittaa eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja garbalo:
essi2008 sitten vaan verotuksesta tarkistamaan et mitä tuloja oot saanut ja tekeen uusintakäsittelypyynnön varsinki ku alotit opinnot vasta syksyllä!

Joo niin täytyy tehdä. Pitää tehdä kirjallisena ja kaikki liitteet siihen niin jospa se asia selviäis.

Laskeeko ne muuten lapsilisänkin tuloksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Empä taida enää opiskella:
Etsi 2007 verotiedot ja palkkakuitit ja niiden kanssa kelalle tarkistamaan, onnistuisko valitus ja muutos!

Itse kävin kans eilen, mutta joudun itse maksamaan lähes saman summan ja kyse on 2007 keväästä. Keväällä sain opintotukea ja loppuvuoden töissä, mutta ei silti summa pienentynyt, vaikka opiskelu oli jo loppunut....

Osissa voi maksaa ihan miten vaan, kunhan jotain joka kuukausi maksaa...muuten menee parin muikkarin jälkeen ulosottoon...

Ihan tosi? Mie jännitän tyttären puolesta, jotta saako oikaistua. Tytär valmistui keväällä 2007 ja loppuvuoden oli töissä...

pojalle tuli kans takasinperintälaput. vähän kyllä ihmetyttää kun kävi itte kelalla ja sanoi että ei enää tarvi maksaa opintotukea, että kun on opiskelun ohessa töissä eli halusi siis katkaista tuon maksatuksen, niin kelan täti oli sanonu että turha katkasta että ei kuulema ylity rajat näillä tiedoilla. no oli ne kuitenki ylittyny. nyt sitten pitää maksaa takasin. onko kellekään käyny vastaavasti?

siinä päätösehdotuksessa sanotaan selvällä suomen kielellä "OLETKO ALOITTANUT/VALMISTUNUT VUODEN 2007AIKANA? Ja sitten on ohjeet kuinka teet kirjallisen vapaamuotoisen uudelleen käsittelypyynnön 30pv sisällä KELAlle. Enne on opintoja/jälkeen opintojen olevat tulot ei vaikuta, vaan ne vähennetään vuositulostasi kun todennat ne palkkatodistuksella. MAKSUPÄIVÄ RATKAISEE!

Yhteistyössä