Kiireellinen sijoitus - kellään kokemusta?

  • Viestiketjun aloittaja "Arancia"
  • Ensimmäinen viesti
"Arancia"
Lapsi sijoitettiin kiireellisesti kriisiperheeseen viikko sitten. En ole häntä sen jälkeen nähnyt, enkä saa nähdä ennen kuin 7.päivä eli 1,5 viikkoa odottelua vielä :( Kyseessä on alle 3-vuotias (pitää kuulemma palaveerata, ennen kuin saan alkaa tavata lasta?)

Lain mukaanhan se on 30 vuorokautta - papereissa on kuitenkin päivämäärät, joista laskemalla sekä minä että miesystäväni saadaan 32 päivää, eihän se voi noin olla? Mitkä on todennäköisyydet saada lapsi pois sieltä jo aiemmin - pelkään, että tuon ikäinen lapsi "unohtaa" äidin, kun ei 2,5 viikkoon näe lainkaan.

Peruste, jolla lapsi vietiin, oli ihan hyvä - jos olisi siis ollut lähimainkaan totta - ja on pystytty kumoamaan jo...
 
"vieras"
Juu kyllä, mun lapsi otettiin huostaan kiireellisesti pari viikkoa sitten. Toisin mun pyynnöstä, mut joo. Ja se 30 päivää on se kiireellisen sijoituksen aika jona pitää selvittää lastensuojelun tarve ja samalla valmistellaan huostaanotto jos sille on edelleen tarvetta.
 
"sss"
Kiireellistä sijoitusta/huostaanottoa ei hepposin perustein tehdä. Ne ajat on ihan sitä selvitystävarten voidaanko lapsi palauttaa takasin, tässä tapauksessa sinulle jos miesystäväsi ei ole lapsen isä. Minun mielestä noissa tapauksissa on hvä että selvitykset tehdään perusteellisesti. Lapsi ei sinua kahdessa viikossa unohda.
 
"Arancia"
Tapaamisista ei edes puhuta ennen kuin on kokoonnuttu ja kokouspäivä on vasta 7.2.
Tänään juttelin asiaa hoitavan sos.työntekijän kanssa puhelimessa ja kanta tuli kyllä erittäin selväksi, käytti sanoja "sen jälkeen" ja "kokouksen jälkeen". Me ei lapsen kanssa olla oltu toisistamme kuin 2 x 1 yö erossa toisistamme, joten voisin kuvitella, että tämä on iso shokki myös lapselle, eikä vain äidille.

En jaksa eritellä tässä, mitä on tapahtunut, mutta vahvasti liioiteltuja valheita vuokraisännän kautta. Meillä oli kuulemma paskaista eikä me käytetä vessaa (ai, mihin me tehdään tarpeemme?) - seuraavana päivänä kävi terveystarkastaja, joka EI löytänyt moitteen sanaa. Vuokraisännän mukaan meillä on kuulemma kosteusvahinkokin, mutta sellaista EI löydetty kosteusmittauksissa väitetystä paikasta.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja siis täh;23004661:
Juuri kirjoitit, että lapsi sijoitettiin omasta pyynnöstäsi??? Jos vuokraisäntä on tehnyt jotain laitonta, niin ilmoita ihmeessä poliisille.
Ei kun mää kirjotin et MUN lapsi sijoitetttiin kiireellisesti mun pyynnöstä :wave: ei ollu ap.
 
juuh
[QUOTE="Arancia";23004638]Tapaamisista ei edes puhuta ennen kuin on kokoonnuttu ja kokouspäivä on vasta 7.2.
Tänään juttelin asiaa hoitavan sos.työntekijän kanssa puhelimessa ja kanta tuli kyllä erittäin selväksi, käytti sanoja "sen jälkeen" ja "kokouksen jälkeen". Me ei lapsen kanssa olla oltu toisistamme kuin 2 x 1 yö erossa toisistamme, joten voisin kuvitella, että tämä on iso shokki myös lapselle, eikä vain äidille.

En jaksa eritellä tässä, mitä on tapahtunut, mutta vahvasti liioiteltuja valheita vuokraisännän kautta. Meillä oli kuulemma paskaista eikä me käytetä vessaa (ai, mihin me tehdään tarpeemme?) - seuraavana päivänä kävi terveystarkastaja, joka EI löytänyt moitteen sanaa. Vuokraisännän mukaan meillä on kuulemma kosteusvahinkokin, mutta sellaista EI löydetty kosteusmittauksissa väitetystä paikasta.[/QUOTE]

Hmmm... ei lasta oteta huostaan kiireellisesti kosteusvaurion tai asunnon sotkuisuuden takia! Ei, vaikka kuinka väittäisit niin.
 
"huh"
kiireellisesti huostaan ei lapsia meinaa saada edes todella pahoissa tilanteissa joita on tullut nähtyä, joten ei varmasti oteta kosteusvaurion tai likaisen asunnon takia. Ei, ei, ei....
 
"Arancia"
Kodin likaisuus on kirjattu sos.papereihin koskien kiireellistä sijoitusta.
En voi sen parempaa syytä antaa, kun ei mullekaan ole sen tarkempia syitä ole annettu.
Meillä on kuitenkin ollut kuulemma niin likaista, ettei asunto ole asumiskelpoinen - ihme sitten, ettei terveystarkastaja löytänyt tällaiselle väitteelle mitään todisteita, tarkastuskin taisi kestää 10 minuuttia... ja sos.työntekijä on muuten sitä mieltä, ettei lapsi voi tulla kotiin 30 päivän päästä, jos alkaa remontti, sekin on papereissa!
 
vdsvsd
Ota yhteys lakineuvontaan äläkä kysele täältä neuvoja. Ja sossun sosiaaliasiamieheen, joka toimii välittäjänä asiakkaan ja sossun välillä. Esimerkiksi naisasialiittounionilla on lakimiespalvelu, ja googlettamalla löytyy lisää ilmaista neuvontapalvelua antavista tahoista.
 
[QUOTE="Arancia";23004906]Kodin likaisuus on kirjattu sos.papereihin koskien kiireellistä sijoitusta.
En voi sen parempaa syytä antaa, kun ei mullekaan ole sen tarkempia syitä ole annettu.
Meillä on kuitenkin ollut kuulemma niin likaista, ettei asunto ole asumiskelpoinen - ihme sitten, ettei terveystarkastaja löytänyt tällaiselle väitteelle mitään todisteita, tarkastuskin taisi kestää 10 minuuttia... ja sos.työntekijä on muuten sitä mieltä, ettei lapsi voi tulla kotiin 30 päivän päästä, jos alkaa remontti, sekin on papereissa![/QUOTE]

Miks mä en nyt ihan usko tätä?
 
"Arancia"
Tehdään kiireellinen sijoitus, koska kodin olosuhteiden voidaan arvioida välittömästi vaarantavan lapsen terveyden. Mm. Kylpyhuoneen wc-allas oli kuiva ikäänkuin sitä ei olisi käytetty. Asunnossa oli kaksi laihaa kissaa (oma huomautus: kissat on 7kk ja painavat 4kg kumpainenkin). Asunnon tarkastuksessa oli paljastunut myös vesivahinko (oma huomautus: kosteusmittaukset tehtiin vasta tämän jälkeen, eikä kosteutta ole), minkä vuoksi asuntoon todennäköisesti tulee suurehko korjaus, jonka aikana ei asunnossa voi asua.
 
no itseasiassa, noita himohamstraaja- "dokkareita" katottuani, voin kyllä kuvitella, että asunnon saastaisuuskin käy syystä ottaa lapsi huostaan... jos siis puhututaan todella niin sotkuisesta kämpästä, että eläminen siellä on lähes mahdottomuus.

ja lisätääs vielä. muutenkin mun mielestä ihminen, joka päästää elinsijansa sellaiseen kuntoon, kärsii kyllä jo melkoisista elämänhallintaongelmista muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä