Kiire! miten teen tän ruuan uunissa (riisiä + pihvejä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nipa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nipa

Vieras
Joo uusavutonta, mut en oo ikinä tehny riisiä uunissa enkä myöskää pihvejä. Mulla on noit pehmeän pippurinen porsaan ohut filee tms mitä nyt onkaan mitä kesällä grillataan ja voi paistaa pannulla. Pannulla en nyt jaksa alkaa käryyttämään. Eka meinasin paistopussiin mut keksinki et voisin laittaa vuokaan risottoriisiä ja marinoitua paprikaa ja sit siihen päälle noi pihvit.

Kauanko uunissa? Ja minkä verran laitan riisiä ja vettä et riisikin kypsyy? Haluun täys kypsiä pihvejä, en puoli raakoja. Niin ja missä asteessa... 150?? Laitan lasagneuunivuokaan.

Tein näin: laitoin kirkkaaseen pyöreään uunivuokaan pohjalle 2,5dl pirkka risottoriisiä + 4,5dl vettä. Siihen päälle yhden suikaloidun punaisen suippopaprikan joka oli sweet chili saucessa marinoitu. Sit laitoin noi neljä pihviä siihen päälle ja uuniin 175asteeseen. Lisään välillä vettä jos tarvii, mut varmaan tarvii ainakin tunnin olla... Toivottavasti ei saada ruokamyrkytystä ;P

Mä kävin just nostaan lämmön 200 asteeseen ja sekoittelin samalla. Riisit on turvonnu tosi hyvin, pihvien alta oli vähä raaempia. Paprikat kypsän oloisia. Pihvitki ihan hyvin alkanu kypsyä ja käänsin ne toisinpäin. neste sais vaan enemmän haihtua :)

Juu tuun kertoo sit :) Tässä odottelen et tulis nälkäki viel ku dumleja mussutettu (joulukarkkeja vieläkin jäljellä) niin ei oikee nälkää löydy :) Varmaa kuudelta päästää syömää et toi olis sit hyvännäköistä :)

Toi ei ollu minä! Joku toinen käyny kirjoittelemassa mun nimissä :(

Just saatiin ruoka syötyä. Riisiä tuli aika paljon, et jäi ylikin kun miehen kanssa kahdestaan syötiin. Paprikat antoi kivasti makua kun keksin marinoida ne :) pihvit oli must parasta kun ei ollu se palanut musta siinä pinnassa minkä onnistun aina pannulla paistaessa saamaan aikaan. Otin ruuan uunista vartin yli 5 ja oli siis ollu vajaa puol tuntia 200asteessa ja sitä ennen 175. Vettä en lisännyt kuin ihan sit ku otin ruuan pois uunista niin puol dl ja siihen sekaan laitoin mustapippuria. Paistoin sit esipaistetut sämpylät leiväksi ja ajattelin et teen valmiista pussista bearnaiskastikkeen kaveriks ettei ole liian kuivaa ruokaa. Tuli tosi hyvää ja mieskin kehui :) Ei tosin juhlavan näköistä mut syötävää :)

Niin ja eka kerta tosiaan ku riisiä uunissa niin mielestäni onnistuin hyvin :) seuraavalla kerralla vaan laitan riisiä 1,5dl korkeintaan. Normisti ku meillä menee toi 2,5dl mutta nyt tosiaan toi pirkan risotto ainakin turpos jättimääräks :)

pikkupiikkis, juu ku mäkin ajattelin ku aloin tekemään et ei sekään varmaan hyvä ole että riisiä on vain muutama riisi siellä vuoan pohjalla :) Ja kävi tosiaan mielessä että toi risottoriisi olis sopinut varmasti aika hyvin johonkin leipomukseen tms. No tällä kertaa annoin koiralle ruuaksi. Mietin et toimiskohan pitkäjyväinen riisi niin ettei paakkuntuis uunissa lainkaan. Ei toi paakkuuntuminen kyl toisaalta haitannut niin oli helpompi pihvien kanssa maistella :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
pikkupiikkis, juu ku mäkin ajattelin ku aloin tekemään et ei sekään varmaan hyvä ole että riisiä on vain muutama riisi siellä vuoan pohjalla :) Ja kävi tosiaan mielessä että toi risottoriisi olis sopinut varmasti aika hyvin johonkin leipomukseen tms. No tällä kertaa annoin koiralle ruuaksi. Mietin et toimiskohan pitkäjyväinen riisi niin ettei paakkuntuis uunissa lainkaan. Ei toi paakkuuntuminen kyl toisaalta haitannut niin oli helpompi pihvien kanssa maistella :)

Mä oon käyttänyt tuossa tavallista riisiä, useimmiten täysjyvää, eli ei oo paakkuuntunut. (Täysjyvä kyllä kypsyy kauemmin.)

Yhteistyössä