Kiinteistönvälittäjällä vai ilman?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kodinvaihtaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kodinvaihtaja

Vieras
Pitäis myydä kerrostalokaksio pois vuoden omistuksen jälkeen (muutto työn perässä toiseen maakuntaan edessä). Jos voittoa tulee (mitä tuskin tulee), maksan verot joten ei paljon hotsittaisi maksaa vielä välittäjän palkkioitakin... Onko kenelläkään kokemusta osakehuoneiston myynnistä ominpäin? Varsinaista kiirettä ei ole, mutta myyntiin tuon voisi jo laittaa.

Onko kiinteistönvälittäjän käytölle jokin järkisyy helppouden lisäksi, siis onko välittäjällä jokin vastuuosuus jostakin? Kaupanvahvistajan ja kauppakirjat saa varmasti teetettyä pankissakin, joten näihin en kai välittäjää tarvitse?

Öö, ei mummielestä osakekaupassa tartte mitään kaupanvahvistajaa. Hankit tarvittavat paperit (isännöitsijäntodstukset ym) ja jos arveluttaa, niin pankista saanee apua sit kauppakirjojen kanssa.

Mutta eikös mahd myyntivoitosta saa myös ensteks vähentää kulut, myös sen välittäjän palkkion? Ja jos vielä hankintahinnan plus myyntikulujen jälkeen tulee voittoa, niin se vero menee siitä summasta.

Helppoa on ilman välittäjää, kun vain jotakin kautta saat ostajan. Kauppakirjan saat kirjoitettua, kun katsot vanhasta kauppakirjasta mallia. Kaupat eli allekirjoitukset teette vasta, kun on rahat näpissä. Kaupanvahvistajaa ei tarvita, koska ei ole kyse kiinteistöstä.

Me on myyty rivitalo-osake itse. Välittäjää käytettiiin sen verran, että hän kävi tekemässä ilmaisen hinta-arvion. Omakotitalo on myös myyty itse. Silloin kauppakirjan teko ja kaupanvahvistus annettiin välittäjän hoidettavaksi.

[QUOTE="Mutu";28860297]Mutta eikös mahd myyntivoitosta saa myös ensteks vähentää kulut, myös sen välittäjän palkkion? Ja jos vielä hankintahinnan plus myyntikulujen jälkeen tulee voittoa, niin se vero menee siitä summasta.[/QUOTE]

Saa toki, mutta kun olen ostanut asuntoni varsin kovaan hintaan ja sen jälkeen vielä tehnyt siihen noin 8 tuhannen euron muutokset, en tule saamaan asunnosta niin paljoa voittoa että siitä jäisi kiinteistönvälittäjän palkkion jälkeen latiakaan käteen. Mieluummin siis myisin itse ja pitäisin tuon palkkion osuuden seuraavan asunnon käsirahaa varten itselläni. Jos itse myymällä mulle jää käteen lainan kuittaamisen jälkeen 2 000 e, olen enemmän kuin tyytyväinen.

Yhteistyössä