Kiinteistövälittäjä

  • Viestiketjun aloittaja vierastelija
  • Ensimmäinen viesti
vierastelija
Kiinteistövälittäjän / myyntineuvottelijan palkasta ja työstä:

-Paljonkohan pohjapalkka mahtaa olla?
-Miten provikat määräytyvät?
-Työajat, h/pvä tms?

Onko kenelläkään näistä kokemusta tai tietoa?
 
Kiinteistönvälittäjälla on keskuskauppakamarin myöntämä oikeus käyttää lyhennettä LKV. Sen saa suoritettuaan keseisen tahon välittäjäkokeen hyväksytysti. Myyntiedustaja ei saa käyttää nimikettä kiinteistönvälittäjä ja hänellä ei tarvitse periaatteessa olla mitään koulutusta. Varsinkin myyntiedustajilla ei ole pohjapalkaa ollenkaan ja tekevät pelkällä provikalla. Moni väsyy ja vaihtuvuus on suuri. Pitkiä päiviä ilman varmaa tuloa ja usein tosi hatarilla perehdyttämisillä. Monella firmalla on vaan halu saada mahdollisimman monta edustajaa soittelemaan asiakkaille ja tekemään ilmaisia arvioita, jos jostain saisi sopparin. Tunteja tulee ja palkkaa ei aina niinkään. Moni pulju ottaa listoilleen liikaa välittäjiä, kaikille ei riitä kohteita ja kilpailua tulee liikaa toimiston sisälle, kun kaikki on provikalla. Jos olet myyntiedustaja, joku LKV on vastuussa työstäsi ja tarkistaa kauppakirjat yms. Yleensä tuolle LKV:lle maksetaan myös kiinteää palkkaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Kiinteistönvälittäjälla on keskuskauppakamarin myöntämä oikeus käyttää lyhennettä LKV. Sen saa suoritettuaan keseisen tahon välittäjäkokeen hyväksytysti. Myyntiedustaja ei saa käyttää nimikettä kiinteistönvälittäjä ja hänellä ei tarvitse periaatteessa olla mitään koulutusta. Varsinkin myyntiedustajilla ei ole pohjapalkaa ollenkaan ja tekevät pelkällä provikalla. Moni väsyy ja vaihtuvuus on suuri. Pitkiä päiviä ilman varmaa tuloa ja usein tosi hatarilla perehdyttämisillä. Monella firmalla on vaan halu saada mahdollisimman monta edustajaa soittelemaan asiakkaille ja tekemään ilmaisia arvioita, jos jostain saisi sopparin. Tunteja tulee ja palkkaa ei aina niinkään. Moni pulju ottaa listoilleen liikaa välittäjiä, kaikille ei riitä kohteita ja kilpailua tulee liikaa toimiston sisälle, kun kaikki on provikalla. Jos olet myyntiedustaja, joku LKV on vastuussa työstäsi ja tarkistaa kauppakirjat yms. Yleensä tuolle LKV:lle maksetaan myös kiinteää palkkaa.

Eräässä myyntiedustajan pestissä mainitaan palkaksi pohja+provisio.

 
Vieras
Just katselin työni puolesta yhden Länsi-Suomalaisen kiinteistövälittäjän ansioita (verotustiedot) 5 edeltävän vuoden ajalta ja aika heikkoa oli- ansiot vuodessa 10000-25000 euroa ja se 25t oli poikkeuksellinen vuosi.

Työhön varmasti sopii tai sitten ei ja hyvä ihmistuntemus on eduksi. Pk-seudulla ansiot varmaan voi olla paremmat mutta nythän on kaupanteko täälläkin hidastunut joten varmasti ansiotasoon vaikuttaa sekin.
 
Mun kokemuksen mukaan noissa tapauksissa pohja on aika pieni ja sitten se provikan osuus on suhteessa tooosi pieni. Jos provisio ilman pohjaa olisi esim. 30 % on se sitten pohjan kanssa esim. vain 15 %. Eri firmoissa saattaa olla eri käytäntöjä, voihan olla, että on ihan hyväkin homma. Kannattaa myös muuten tarkistaa, että maksavat kilometrikorvauksia.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Mun kokemuksen mukaan noissa tapauksissa pohja on aika pieni ja sitten se provikan osuus on suhteessa tooosi pieni. Jos provisio ilman pohjaa olisi esim. 30 % on se sitten pohjan kanssa esim. vain 15 %. Eri firmoissa saattaa olla eri käytäntöjä, voihan olla, että on ihan hyväkin homma. Kannattaa myös muuten tarkistaa, että maksavat kilometrikorvauksia.

Mutta kuinka pieni pohjapalkka? 50?? 100? 500??

 
Joillain se pohjapalkka on ihan muutaman satkun ja sitten ei makseta edes kunnon kilometrikorvauksia, vaan tuo ns. pohjapalkka esitetään "kulukorvauksena". Itsellä jo jonkinlainen kokemus alalta ja olen oppinut olemaan aika kriittinen. Mä en lähde enää rivivälittäjäksi, viimeksi olin vastaavana ja mulla oli nelinumeroinen pohjapalkka.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Joillain se pohjapalkka on ihan muutaman satkun ja sitten ei makseta edes kunnon kilometrikorvauksia, vaan tuo ns. pohjapalkka esitetään "kulukorvauksena". Itsellä jo jonkinlainen kokemus alalta ja olen oppinut olemaan aika kriittinen. Mä en lähde enää rivivälittäjäksi, viimeksi olin vastaavana ja mulla oli nelinumeroinen pohjapalkka.

Selventäisitkö rivivälittäjän? ;)
 
hah
Typerät asiakkaat luulevat, että välittäjä on työssä 24/7, eikä muuta elämää ole. Näytölle lähdetään kun asiakas haluaa. Ja paskat, minä pidän näyttöni silloin kun itselle sopii, jos näytön haluaa niin tulee katsomaan kun pääsee! Illan/ viikonlopun vietän perheen kanssa ja otan drinkusun. Niin...ja kauppa käy!
 
Ei enää ikinä
Kiertäkää kaukaa koko ala. Ainoastaan uusia hölmöjä tulokkaita kaivataan lisää tekemään se kaikkein nuhruisin työ, eli ajelemaan ympäriinsä ja esittelemään rupisimpia kohteita ja keräämään mahdollisia uusia toimareita omistajille. Koko toimiala on täysin villi - ei työehtosopimusta, ei työsopimusta, kilometrikorvaukset saat provisioistasi, sikäli kun niitä kertyy ja mitä todennäköisimmin putoat työttömyyskorvausten ulkopuolelle, koska kuukausipalkkasi jäävät niin pieniksi etteivät ne täytä edes viranomaisen asettamaa työssäoloehtoa. Et siis ole oikeasti edes töissä. Onneksi harva tulokas viitsii vääntää tällaista skeidahommaa niin pitkään, että sillä ehtisi aiheuttaa oikeaa vahinkoa itselleen. Itse käyn vielä aikani kuluksi ko. töissä, mutta voin kertoa että puolen vuoden jälkeen aidosti käteen jäänyt tienesti on 160 euroa. Tämä siis kilometrikorvaukset vähennettynä. Revi siitä, ja jos vielä mietit kiinteistömyyntiedustajaksi ryhtymistä niin unohda hiton äkkiä koko juttu ja mene vaikka sossuun!
 
onnellisesti alalla
ei enää ikinä, olisikohan niin ettei sinusta vain ole alalle? olipa kyse myyntitaidoista tai ahkeruudesta niin tuolla tulotasolla miettisin jo yrityksenkin etua. eikö kaltaisesi työntekijä tuota melkolailla tappiota? itse en ole vielä löytänyt alaa, joss voi tehdä yhtä hiukeat kk-tulot kuin kiinteistönävälityksessä.. mutta eihän se hyvä palkka ilmaiseksi tule.
 
VARO
Alalla on iso valtakunnallinen ketju, joka ei ole kiinteistönvälittäjäliiton jäsen.
Heillä on työntekijää sitovat vaaralliset ehdot:
olet sidottu yhtiöön jA jos lähdet MAKSAT TUNTUVAT KOULUTUS JA IRTISANOUTUMISMAKSUT
mm. perus , esimies ja LKV perhdytys tulevat kalliiksi sinulle
ja sinut sidotaan aiheetta yhtiöön. ÄLÄ PALKKAUDU KO. FIRMAAN
ÄLÄ KIRJOITA TYÖSOPIMUSTA NÄYTTÄMÄTTÄ SITÄ ENSIN LIITOLLE

MYYNTIMIESTEN KESKUSJÄRJESTÖ SMKJ TUNTEE YHTIÖN LUKUISISTA
RIITATAPAUKSISTA OIKEUKSISSA
 
"Sivusta seuraaja"
Empä yhtään ihmettelisi vaikka olisi...

En ymmärrä miten tuolla tavalla voi toimia suomen lainsäädännön puitteissa?
No eiköhän jossain vaiheessa tuokin asia ratkea...



Alalla on iso valtakunnallinen ketju, joka ei ole kiinteistönvälittäjäliiton jäsen.
Heillä on työntekijää sitovat vaaralliset ehdot:
olet sidottu yhtiöön jA jos lähdet MAKSAT TUNTUVAT KOULUTUS JA IRTISANOUTUMISMAKSUT
mm. perus , esimies ja LKV perhdytys tulevat kalliiksi sinulle
ja sinut sidotaan aiheetta yhtiöön. ÄLÄ PALKKAUDU KO. FIRMAAN
ÄLÄ KIRJOITA TYÖSOPIMUSTA NÄYTTÄMÄTTÄ SITÄ ENSIN LIITOLLE

MYYNTIMIESTEN KESKUSJÄRJESTÖ SMKJ TUNTEE YHTIÖN LUKUISISTA
RIITATAPAUKSISTA OIKEUKSISSA
 
LKV
Palkkataso riippuu omasta osaamisesta ja halusta tehdä töitä. 3-vuoden kokemuksella vuosiansiot 68 000€ ja isossa firmassa töissä. Välillä pitkiä päiviä ja välillä vapaapäiviä. Kun tekee työnsä hyvin, niin se poikii uusia asiakkaita.
 

Yhteistyössä