Kiinteistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unidisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Unidisa

Vieras
Yritin ettiä konkreettista tietoa miten edetä maisteluannoksista eteenpäin siirryttäessä, mutten löydä...??!!

Eli jos tässä nyt toista viikkoa on maisteltu yksittäin makuja (bataatti,porkkana,kesäkurpitsa) missä vaiheessa voi alkaa yhdistellä makuja ts. antaa isompia annoskokoja? Vai pitääkö tässä maistattaa vielä puurot ja hedelmätkin? Aattelin ottaa iltaan tämmösen tuttujen makujen setin ja aamuun tutustumismaut. Rupes vaan stressaa, kun kaikki reseptit(myös purkkiruoat) ovat yhdistelmiä, missä vaiheessa voi siis alkaa antaa suoraan uusia yhdistelmiä ilman maistatusta?

Toinen kyssäri, miten ootte maistattaneet ja valmistaneet maissin ensisoseeksi? Entä puuro? Itteäni ällöttää ajatus vesipuurosta, miten sen saa vauvalle alas...Hedelmäsoseilla?

Voit yhdistellä makuja sitä mukaa kun olet niitä yksittäin maistatuttanut. :) Isompia annoksia voi varmaan alkaa antamaan sitä mukaa kun vauva vaan syö. (Meidän 4kk vauva sylkee sen ½tl makuannoksenki vielä pois...)

Ja kannattaa aina uutta makua (puuroa, purkkiruokaa tms.) kokeiltaessa odottaa/antaa sitä samaa muutaman päivän, jotta tietää miten se vauvaasi vaikuttaa.

Mä aloin antaa yhdistelminä tuttuja makuja pilttipurkillisen verran kerrallaan kun vauva oli pari viikkoa maistellut pienempiä määriä, ja sit annoin myös uusia makuja yhdistettynä johonkin vanhaan tuttuun (esim. perunasosetta, jonka joukkoon laitoin uutena possunlihaa). Mä en jaksa maissia tehdä itse soseeksi, vaan annan sitä kaupan purkista. Jos vauvalle ei meinaa mennä puuro alas, siihen voi laittaa hedelmäsosetta kaveriksi. Entä rintamaitoon tai korvikkeeseen tekeminen? Mä teen vauvalle riisipuuroa jostain muksun tmv. hiutaleista ja korvikkeesta, kun en enää imetä, ja seuraavaksi teen varmaan kaurapuuroa veteen ja valmiiseen, ei kovin vetelään puuroon lorautan korviketta joukkoon.

Ja voihan jotain valmista purkkiruoka makuyhdistelmää antaa. esim. "aurinkoinen" tms. Jos se aiheuttaa jotain niin sitten maistatuttaa aineksia vielä erikseen, jotta saa selville mikä aineksista oli se epäsopiva....

Mul on reilu 5kk ikäinen ja on tehty niin et annan 2pv maku annosta ja kolmantena syötän niin paljon kuin syö (yleensä muutaman lusikallisen) sit annan vanhaa makua + uutta maisiaisiksi taas sen pari päivää ja sit sitä uutta niin paljon kuin syö. Nyt meil on maistettu pottua/porkkanaa, patattia, parsakaalta, maissia ja näillä varmaanki mennään nyt jonku aikaa eteenpäin. Niin ja oon tarjonnu huoneen lämpöisinä. Hedelmistä on maistettu päärynää.

No me ollaan kanssa se reilu 5kk! :) Ei millään jaksaisi maistattaa makuja jokaista yksitellen, kun makuja on maailma pullollaan. Mutta pakko kai se on uskoa.

siis anna niitä jo maisteltuja makuja ja uusia makuja rinnakkain!! Ja kuka estää sekoittamasta niitä jo maisteltuja makuja keskenään.. me söimme tänään esim. perunaa + parsakaalta sekä peruna + päärynä

jos uusista maisteluista ei ole tullu oireita, ni hyvin voit maistattaa myös sellaista yhdistelmä makua. Jos jostain on tullu oireita ni sit maku kerrallaan! Ja jos lapsi vain syö ni anna syödä niin paljon kuin kerralla syö. Pitää vain huomioida se että maito (muodossa tai toisessa) on edelleen se tärkein ravinnon lähde tai ettei käy niin et yöllä sit tankataan. Me aloitimme maistelemaan noin 2vk sitten ja nyt syömme n.1/4 pilttipurkillsta ja senki kahdessa osassa

Yhteistyössä