kiinteiden aloitus

• Viestiketjun aloittaja phr
  • Ensimmäinen viesti
phr
Kiinteitä neuvotaan aloittamaan 1 uusi laji per viikko, määränä aluksi teelusikallinen. Miten määrää kasvatetaan? Ja koska siirrytään antamaan kiinteitä useammin kuin kerran päivässä? Mitä olette tehneet? Mitkä on olleet hyviä aloitusruokia? Itse harkitsen päärynäsoseella aloittamista, joska se kuulemma löysää toisilla myös mahaa. Vauvallamme kun maha toimii vain kahden vko:n välein. Onko maissivelli aiheutanut ilmavaivoja? Meillä kun kärsitään niistä jo nyt ennen vellin aloitusta.

Päärynästä en tiedä....mutta meillä aloituskiinteenä on kolmella ollut ihan rehellinen pottu! Löysennettynä rintamaidolla tai tuttelilla. Ekan kohdalla olin niin pilkulleen, että teelusikallinen, mutta tää vimeisin sai vissiin kaks ruokalusikallista ja silleen. Eikä ole mitään vaivoja ollu. Kovasyömänen aina ollut, terve kuin mikä ja virtaa piisaa!!! Nytkin viipottaa juosta kirja kourassa klo 23.15... Ukkeli on 1v 7kk.

Sanoisin niin, että alkuun se 1 tl/eka päivä, 2tl/toka päivä jne on ihan hyvä ohje. Huomaat kyllä sitten, kun vauvasi oppii kiinteiden syönnin tekniikan ja alkaa nauttimaan siitä, silloin on hyvä sitten lisätä kiinteiden määrää reippaammin. Aikaa tässä menee hyvin yksilöllisesti, joten tärkeintä on tarkkailla omaa vauvaasi!!!

Itse aloittelisin jollain vihanneksella ihan siitä syystä, että hedelmät ovat makeita ja saattaa käydä niin, ettei lapsi niiden makuun päästyään halua syödä vihanneksia. Perunaa suositellaan Suomessa ensi makusteluun, mutta se saattaa kyllä kovettaa vatsaa entisestään. Maissi on aika hyvä aloitusruoka (muutenkin kuin vain vellinä), porkkanaa voi ihan alussa, samoin kesäkurpitsaa...

Kyllä te pian pääsette näiden kiinteiden maailmaan ihan sinuiksi asti!!! Onnea vaan matkalle =)

lappi
Minä olen alkanut antamaan kiinteätä ruokaa kun lapset (3 kpl) ovat olleet 2kk. Peruna/porkkana ja kaura puuroa..vellit olen antanut vasta 4kk iässä, hyvin on mennyt.

Meillä vältetään perunaa vielä, poika puoli vuotta. Ekalla pisti tosi kovalle niin ettei voitu perunaa syödä ennenku poitsu oli 1,5v. Heti oli muuten itkusta tuhertamista :( Muuten on syöty maissia, porkkanaa, parsakaalia (poika yökkii :whistle: ), päärynää, persikkaa, mangoa ja välillä vähän banaania.

Yhteistyössä