Kiinteiden aloitus 6 kk iässä. Miten nopeasti liha/kala/muna syötäväksi? Entä jos aloitus sormiruokaillen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dmum
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Dmum

Vieras
Jos tällä viikolla aloitan kiinteät 6 kk ikäiselle vauvalle, niin voiko esim. ensi viikolla antaa maistella jo lihaa, kalaa tai munia?

Täysimetin 6 kk. Neuvola jo hoputtaa... tälle kuulle annettiin käynti kiinteiden aloituksen vuoksi, kasvun seuraamiseksi.

Vauva täyttää kuun lopussa 7 kk.

No tällä viikolla ehdit antaa kahta eri kasvista, ens viikon lopulla sitten hieman lihaa sekaan.

Jos haluat tehdä niinkuin neuvolassa sanotaan niin et oikein voi pelkällä sormiruoalla aloittaa jos kasvun suhteen tilanne on tuo.

Mä myös täys imetin 6kk, viljat(kaura) aloitettiin siitä n.1½ viikon kuluttua, muna viikkoa myöhemmin ja kala siitä viikko. Näin meillä. Neuvola ei hoputtanut tai neuvonut liiemmin.

Itse samassa tilanteessa. Kysyin neuvolasta ohjeita ja terkka neuvoi aloittamaan kasviksilla, yksi kasvis kerralla. Aika nopealla aikataululla voi uusia aineita lisätä ruokavalioon. Antoi kuitenkin listan kielletyistä aineista ja sanoi, että kun noita välttelee niin muuten ei ole merkitystä mitä koskakin aloittaa. Eli 6kk on jo niin "vanha" että periaatteessa saa antaa viljoja, lihaa ym. koska vaan. Me olemme nyt aloittaneet niin, että vauva sai ensimmäisen viikon yhden kasvismaistelun (sormiruokaa). Nyt jo syö pari kertaa päivässä itse ja illalla puuro (riisi, ei olla vielä kotimaisia viljoja aloitettu). Kerran annoin munaa mutta vielä ei syödä lihaa säännöllisesti. Koska maito on kuitenkin vielä pääasiallinen ravinnon lähde ei kiinteiden kanssa kannata stressata.

Suosittelen kirjaa "Minä syön itse". Myönnän, että itsekkin pelkäsin antaa tuolle vauvalle kurkun käteen mutta hienosti hän sen syö.

Tärkeintä on, että vauva istuu suorassa, syöttötuolissa, ei sitterissä. Kun vauva kakoo se EI tarkoita sitä, että hän olisi tukehtumassa. Kakominen on vauvan keino estää ruoan joutumista liian pitkälle nieluun hallitsemattomasti. Vauvalla tämä kakomiskohta kielessä on edempänä kielessä kuin aikuisella, siksi vauva saattaa kakoa usein. Vauvat osaava sylkästä suusta liian isot palaset.

Niin ja piti vielä lisätä se, että alkuun palojen täytyy olla isoja jotta vauva saa niistä otteen. Äsken annoin juuri meidän 6 kk vauvalle kurkku tikkuja. Nätisti hän niistä nakersi pehmeän keskiosan ja sylkäisi muun ulos (sai siis haukattua kurkusta paloja vaikkei ole hampaita).

Täysimetun 6kk ikään, josta alettiin tutustumaan sormiruokailen, eli nyrkin kokoisia kasviksilla ja hedelmillä. Ei mittään pientä piiperrystä, samalla annoin lusikan ja aika nopeasti omaksu sillä laitteleen esim. puuroa omaan suuhunsa. Meillä edettiin siten, että laitoin kaiken näköistä tarjolle ja neiti itse maisteli omaan tahtiin ruokia, aika nopeasti kana ja itse tehdyt "lihapullat" yms.

Sormiruokailessa imetin lapsen ensin ja jonkin ajankuluttua siirryttiin toisten päin eli imetys ruuan jälkeen. Nykyään 1v 4kk syö samoja ruokia kuin met muut ja ihan itse omalla lusikalla tai sormilla, edelleen osittain imetän lastani.

Koskaan kummankaan lapsen kohdalla ei ole neuvolasta hoppuuteltu kiinteiden aloituksen kanssa.

[QUOTE="vieras.";29635008]

Koskaan kummankaan lapsen kohdalla ei ole neuvolasta hoppuuteltu kiinteiden aloituksen kanssa.[/QUOTE]

Meillä terkka alkoi jo 3 kk kohdalla puhumaan kiinteistä. Lapsi kasvanut mielestäni hyvin, on tyytyväinen. Siihen uuteen palveluun Kasvuseulaan, laitoin mitat ja siellä lukee että lapsi normaalipainoinen, mutta pituuskasvu nopeutunut välillä 0-6 kk.

Syntymämitat 46,5 cm/3065 g -> tasan 6 kk ikäisenä 68 cm/7620 g.
Eikö tuo pitäisi olla ihan riittävästi..?

Anna terkan kattoa käyriään ihan rauhassa, noi lukemat kuulosti hyvältä, painaa enemmän kun mun 5 kk iästä soseita saanut esikoinen vuoden ikäsenä... Ei se sose oo mikään tae kasvusta, ihan hyvin voit alottaa sormiruokaillen. Facebookissa on myös sormiruokailijat-ryhmä, jos kiinnostaa, siellä oli paljon hyviä vinkkejä :)

Ja ei tosiaan mitään pikkurillin pään kokosia paloja ton ikäselle, vaan nyrkkiä isompia, niin että siitä saa barbaarisen otteen ja ihan itse imeä7jäystää, mitä irti saa. Ton ikäsellä kakomisrefleksi on tosi edessä, alkaa tunkea ruokaa pihalle jo reilusti ennen kun se on hengitysteissä, kyllä lapsesta näkee, millon alkaa oikeesti hätääntyä, eikä pärjää ilman apua.

Me alotettiin toisen kanssa bataatilla, se on herkkua se ja tosi pehmeetä, lapsi ei saa siitä niin helposti varsinaisia paloja, mitä tarvis sitten räkiä pihalle. Keitin nippa nappa kypsäksi ja paahdoin vielä uunissa, ettei pinta jäänyt liukkaaksi.

[QUOTE="...";29640584]Anna terkan kattoa käyriään ihan rauhassa, noi lukemat kuulosti hyvältä, painaa enemmän kun mun 5 kk iästä soseita saanut esikoinen vuoden ikäsenä... Ei se sose oo mikään tae kasvusta, ihan hyvin voit alottaa sormiruokaillen. Facebookissa on myös sormiruokailijat-ryhmä, jos kiinnostaa, siellä oli paljon hyviä vinkkejä :)

Ja ei tosiaan mitään pikkurillin pään kokosia paloja ton ikäselle, vaan nyrkkiä isompia, niin että siitä saa barbaarisen otteen ja ihan itse imeä7jäystää, mitä irti saa. Ton ikäsellä kakomisrefleksi on tosi edessä, alkaa tunkea ruokaa pihalle jo reilusti ennen kun se on hengitysteissä, kyllä lapsesta näkee, millon alkaa oikeesti hätääntyä, eikä pärjää ilman apua.

Me alotettiin toisen kanssa bataatilla, se on herkkua se ja tosi pehmeetä, lapsi ei saa siitä niin helposti varsinaisia paloja, mitä tarvis sitten räkiä pihalle. Keitin nippa nappa kypsäksi ja paahdoin vielä uunissa, ettei pinta jäänyt liukkaaksi.[/QUOTE]
Ja uunissa siis kypsyi loppuun. Mitään al dente-vihanneksia on pienelle turha lähtee tarjoomaan, kun ei niitä saa syötyä.