kiinteiden aloitukseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja??

Vieras
Kertokaahan miten aloittaa kiinteät...olin ajatellut seuraavasti (vauva 5kk)

1. pari viikkoa vihannessoseita (porkkana, peruna, bataatti, kesäkurpitsa...muita?)
2. pari seuraavaa viikkoa hedelmäsoseita ja marjoja (mitä? valmiina kaupasta vai itse tehtyjä....vinkkejä??)
3. ja sitten vielä pari viikkoa viljoja (missä järjestyksessä? mitä puuroja?)

Näin ajattelin edetä (makuannoksia 1tl - 1rkl) siis kunnes vauva n. 6,5 kk (vai onko parempia ideoita?)

Missä vaiheessa lihat? Ja missä järjestyksessä?

Muistakin vinkeistä olisin tosi kiitollinen:)!!!!! Esim. mitä 'mausteita' ruokiin voi laittaa tms.

Ihan hyvältä vaikuttaa toi järjestys, peruna ja porkkana on yleensä tutuimmat millä aloitellaan.älä kuitenkaan pelästy jos perunasta alkaa kova huuto,se saattaa aiheuttaa ummetusta,siinä tapauksessa kannattaa vaihtaa bataattiin ja yrittää perunaa myöhemmin. itse suosittelisin alkuun tekemään kaikki soseet itse,tätä palstaa selatessani olen huomannut,että lapsi saattaa alkaa hylkiä omia soseita,jos antaa vain kaupan soseita. hedelmät tietty tulee kaupan soseena halvemmaksi. kaupan purkeista saat myös vinkkejä mitä kasviksia ja hedelmiä kannattaa keskenään yhdistellä. muistathan,että alle vuosikkaalle ei saa antaa lanttua,naurista,punajuurta,pinaattia,nokkosta,kiinankaalia,lehti- ja keräsalaattia, raparperia eikä sieniä.
Marjoja suositellaan hirveesti,koska niissä on niin paljon vitamiineja,mansikkaa kannattaa kuitenkin erityisesti antaa varoen,koska se saattaa aiheuttaa allergiaa.
lihaan,kalaan,kanaan ja riisiin voit siirtyä noiden kasvikunnan tuotteiden jälkeen. vauvoille suositellaan maustamattomia ja vähärasvaisia vaihtoehtoja. meillä neuvolassa suositeltiin viljojen antamista vasta 6kk:n iässä, ja niissähän järjestys on KORV eli ensin kaura,sitten ohra, ruis ja viimeisenä vehnä.
Makuannokset tosiaan kannattaa aloittaa ihan teelusikallisesta,seuraavana kaksi lusikallista jne.vaikka viiden päivän ajan koko ajan määrää lisäämällä. kun vauva on ensin maistellut muutamia ruokia,voit alkaa yhdistelemään niitä.itse käytän puolivuotiaallani mausteena sipulia,tilliä,purjoa,persiljaa,tomaattia yms. mutta muistathan että suolaakaan ei käytetä ollenkaan alle vuosikkaalla,eikä mitään pippureita suositella.
hyvin se siitä lähtee,aluksi vauva saattaa sylkeä kaiken pois,mutta syötä vaan sitkeästi aina uudestaan! ja mikäli joku aine aiheuttaa näppylöitä tai ummetusta,älä pelästy,unohda se hetkeksi ja kokeile parin viikon kuluttua samaa uudelleen! onnea!

Kuullostaa ihan hyvältä tuo järjestys. Meillä aloitettiin vihanneksilla, mutta vauva ei oikein suostunut syömään niitä. Sitten otettiin hedelmät kehiin ja kyllä alkoi maistumaan. Aluksihan opetellaan sitä lusikalla syömistä ja meillä siis se opettelu sujui parhaiten hedelmillä. Sitten kun hoksattiin se lusikan käyttö, niin palattiin niihin vihanneksiin. jotkut sanovat että tällä tavalla lapsi ei suostu enää syömään niitä vihanneksia, kun on tottunut makeampiin ruokiin, mutta ei meillä ainakaan ollut mitään ongelmia sen kanssa.

Peruna yksinään on aika pahaa vauvankin makuhermoille, joten kannattaa lisätä joukkoon jo heti aluksi makeaa porkkanaa.

Juupa:lle! ihmettelen itsekin tuota,kun sanotaan ettei hedelmiä saisi antaa ennemmin. meille ainakin neuvolassa sanoivat,että ei pidä pelätä ettei makeiden hedelmien jälkeen enää muu ruoka maistuisi, äidinmaito kun on kuulemma lapsen makuhermoissa vielä makeampaa kuin mikä tahansa hedelmä.

Yhteistyössä