Kiinteiden aloittelusta vatsa kovaksi

Pian 6kk täyttävä tyttäreni on saanut kiinteitä ruokia nyt parin viikon ajan. Aloitimme maistelut perunalla, porkkanalla ja maissilla. Aluksi maistelimme maku kerrallaan ja tuolloin vatsa ei mennyt kovaksi (johtunee siitä, että makuannokset olivat pieniä). Nyt olen antanut sosetta, jossa noita kaikkia kolmea on yhtäaikaa. Olen antanut sosetta 2krt päivässä, reilu puoli purkkia kerrallaan. Nyt kuitenkin vauvalla on mennyt maha kovaksi. Hän änkää ja ähertää, mutta mitään ei tule :(. Mikähän näistä raaka-aineista (peruna, maissi, porkkana) kovettaa eniten vatsaa? Tietäisin jättää vastaisuudessa tuon kovettavan raaka-aineen pois. Olen antanut tytölle nyt myös luumusosetta ja relatippoja, jos ne saisi vatsan taasw toimimaan. Myös muita vinkkejä vauvan kovan vatsan pehmittämiseksi otetaan vastaan! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja inom:
Pian 6kk täyttävä tyttäreni on saanut kiinteitä ruokia nyt parin viikon ajan. Aloitimme maistelut perunalla, porkkanalla ja maissilla. Aluksi maistelimme maku kerrallaan ja tuolloin vatsa ei mennyt kovaksi (johtunee siitä, että makuannokset olivat pieniä). Nyt olen antanut sosetta, jossa noita kaikkia kolmea on yhtäaikaa. Olen antanut sosetta 2krt päivässä, reilu puoli purkkia kerrallaan. Nyt kuitenkin vauvalla on mennyt maha kovaksi. Hän änkää ja ähertää, mutta mitään ei tule :(. Mikähän näistä raaka-aineista (peruna, maissi, porkkana) kovettaa eniten vatsaa? Tietäisin jättää vastaisuudessa tuon kovettavan raaka-aineen pois. Olen antanut tytölle nyt myös luumusosetta ja relatippoja, jos ne saisi vatsan taasw toimimaan. Myös muita vinkkejä vauvan kovan vatsan pehmittämiseksi otetaan vastaan! :)
Mallas on tosi hyvä aine kun pitää saaha vatsaa löysemmäksi,sitä saa apteekista(ainakin)Meillä vauvan maha meni kans aluksi kovalle ja annoin mallasta sille niin normaalisoitui sitten =) Kuulemma ruusunmarjasose löystyttää kans mahaa.
 
Se on hyvin yksilöllistä mikä kovettaa mahaa mut peruna on aika monilla kovettanut. Luumu tosiaan pehmentää mahaa mut sitä ei kannata hirveesti antaa. Mää syötin yhden päivän aikana pojalle luumu purkin niin vasta seuraavana päivänä vatsa löystyi ja sitten tulikin päivän aikana ehkä 27 kakkaa :LOL: Eli ois vähempiki riittäny mut ku ei ollu heti vaikutusta ni minähän annoin vaan lisää :whistle:
Ruusunmarja ei oo niin äkänen ku luumu, voi syöttää vaikka koko purkin ja pitäs pehmentää ainakin jokin verran.
 
Kiitos vastauksista Miimari ja perlos! Olisi kiva kuulla myös muita vinkkejä raaka-aineista, jotka EIVÄT yleensä mahaa koveta. Uskaltaisinkohan antaa bataattia, kun juuri eilen tein siitä sosetta?
 
Meillä kans meni pe-po soseesta maha kovalle.Neiti itkun kanssa sai pikku papanoita aikaiseksi.Annoin päivän aikana luumu sosetta 3kertaa n.4teelusikkallista.Kakan autoin kuumemittarilla ja kyykky kakatin pöntön päällä,niin sai ängettyä kovan kakan pois.Kun luumu alkoi vaikuttan sitä sontaa tulikin sitten koko 5päivän ummetuksen verran kerralla
:eek: .
Nyt annan joka päivä joko vähän luumua tai päärynä sosetta joka myös pitää vatsan pehmeänpänä.
Toi Päärynä auttoi meillä esikoisellakin aikanaan hyvin, on hellenpi mahalle ja lapsille maistuu se parenmin kun luumu.
Tuolla kuumemittarilla autoin koska eihän luumu pehmennä sillä suolessa jo olevaa kovaa kakkaa,vai?
 
Joo, ei mun tietääkseni luumu pehmennä jo suolistossa olevaa kovaa kakkaa. Ja jos vauva itkien kakkaa vääntää niin sillon kannattaakin avittaa jollain. Meillä onneksi se kakka tuli ilman muita apukonsteja. Sen oon kuullu ettei kannata hirveen monesti tai säännöllisesti kuumemittarilla tms. auttaa ku sitten voi vauva "unohtaa" miten kakataan. Mut tuskin vaikuttaa mitenkään satunnaiseen avittamiseen.
 
Peruna kovettaa, sillä en aloita pikkukakkosen kiineitä vaan bataatilla, sitä suosittelen teillekin eli uskallat antaa sitä =) Esikoisen kohdalla tein sen virheen, että tottelin neuvolan neuvoja perunasta :/ Esikoisen vatsa jämähti, vaikka kokeilut olivat paria teelusikkaa päivässä. Tilanne helpottui, kun annoin luumusosetta, myäs päärynä ja ruusunmarja pehmentävät vatsaa.

Tuota mallasuutetta ei enää suositella, eikä suolta kannata kuumemittarilla ärsyttää.

 
Maissi ummettaa ehkä eniten. Ja kun vauvalla on ummetusta, muistattehan antaa paljon nestettä (pehmentää jo suolistossa olevaa massaa).

Luumusose tai mehu on hyvä keino ummetukseen, päärynä ei itse ummetukseen auta, mutta ehkäisee hyvin.

Mallasuutetta ei kannata antaa ennen kuin on todella paha ummetus (sillä mallasuute lisää kaasua suolistoon).
 
Kiitos vastauksistanne! Peruna ja maissi on siis meillä tästälähtien hetken aikaa pannassa, ja harjoittelut jatkukoon porkkanalla ja bataatilla. Luumua tarjoilen pari lusikallista jälkiruuaksi. Ehkä seuraavaksi aletaan maistelemaan ruusunmarjaa ja päärynää, niin saadaan lisää noita vatsaystävällisiä hedelmiä ja marjoja ruokavalioon!
 
Ikävä kyllä, porkkanakin voi kovettaa vatsaa... (Ja riisi, jota et ole vielä kokeillutkaan.) Joten kantsii jakaa tuo kolmen yhdistelmä ei aterioille tai jopa päiville.

Meillä toimii hyvin kukkakaali, ruusukaali ja bataatti. Niihin lisään sitten pienempiä määriä noita hankalampia vatsaa kovettavia ruoka-aineita.
 
Kiitos infosta Mama 2007. Eilen en antanut tytölle muuta kiinteää kuin pari lusikallista luumua, muuten mentiin ihan maidolla. Nyt on tyttö eilisillan ja tämän päivän aikana saanut tikistettyä kolme kovaa, ruokalusikallisen kokoista kakkanokaretta kovan ähellyksen seurauksena. Jospa tuo tukos lähtisi aukeamaan nyt pikkuhiljaa. Oliskohan se sitten pelkkä bataatti, jolla lähdettäisiin varovasti etenemään sitten kunhan maha taas toimii? Ja sitä luumua voisin antaa myös hieman lisäksi...
 
Jep, minäkin oon ymmärtänyt että nimenomaan porkkana kovettaa. Meillä tais auttaa kun sotkin perunamössöön vähemmän porkkanaa (käytän kaupan purkkiruokia , laiskana ....).
Nyt kyllä kakataan 4 kertaa päivässä :) Muuten oon antanut mangososetta ja syödään riisivelliä aika reippaasti ilta- ja aamuvellinä...
 
Tuli vaan mieleen, että minkähän ihmeen takia noissa kaupan valmissoseissa edes on tuollainen yhdistelmä kuin peruna-porkkana-maissi, kun kaikki nuo raaka-aineet tuntuvat kovettavat vatsaa?! :eek:

Vauvani on kakannut nyt lauantaista alkaen sellaisia kovia kakkanokareita - vieläkään ei ole tuotos pehmennyt vaikka koko viikonloppu on oltu pelkästään maito (ja lisäksi pikkuisen luumusosetta) linjalla :(.
 
Meillä kans tyttö 6 kk ja vatsa menee heti kovaksi perunasta ja porkkanasta. Luumu, ruusunmarja ja päärynä käytössä, mutta tiukassa on kakka. Syödään bataattia, kukkakaalia ja parsakaalia sekä hedelmäsoseita myös menee reilusti. Nyt harjoitellaan kaurapuuron syöntiä, jotta saisi vähän kuitua ruokavalioon.

Itse imetän vielä, joten neuvolan ohjeen mukaan olen itse ottanut magnesiamaitoa (saa apteekista). Vilkastuttaa suolen toimintaa ja siirtyy äidinmaidon mukana myös lapselle. On auttanut hyvin. Kun lopetin rupes kakka taas jumittamaan, joten eikun apteekista uusi pullo magnesiamaitoa.
 
Kiitos hyvästä vinkistä Kaniini! Minäkin imetän, joten tuohon magnesiamaitoon voisi tarkemmin tutustua. Annatko lapsellesi vielä lisäksi rela-tippoja? Aiemmin vauvan ollessa vielä täysimetyksellä nuo relatipat auttoivat mielestäni vatsavainoihin niin että kakkaa tuli useammin kuin kerran päivässä. Nyt olen antanut tytölleni relatippoja jo useamman päivän ajan, mutta vielä ei ainakaan ole tuloksia havaittavissa... :/
 

Yhteistyössä