Kiinteiden aloittaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ma-mi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ma-mi

Jäsen
09.05.2005
351
0
16
Tyttö on 4kk ja ajateltiin aloitella kiinteitä, mutta vääntäkää mulle rautalangasta muutama asia

Kuinka paljon ekoilla kerroilla annetaan esim. perunaa?

Kuinka kauan annetaan vain yhtä lajia? Milloin siirrytään seuraavaan?

Miten pian aletaan tekemään sekoituksia esim. porkkana-peruna? Sittenkö vasta kun molempia on maisteltu erikseen?

Millaisella lusikalla olette syöttäneet?

Kuinka pian voidaan siirtyä hedelmäsoseisiin?

Milloin saa aloittaa vellit/puurot ja millä kannattaa aloittaa? Ihanko kaurapuurolla vai jolain kaupan maissivellillä? Voiko sitä tehdä itse esim. korvikkeeseen?

Ja vinkkejä - miten säästää vauvan ruuissa? En haluaisi ostaa kaikkea kaupasta.

Ensimäiselle lapselle aloitin antamalla muutaman lusikallisen hedelmäsosetta päivässä, toiselle lapselle aloitin peruna-porkkanasoseella (peruna yksistään ei mennyt millään alas). Yhtä hyvin molemmat alkoivat sitten kiinteitä syödä, vaikka ensimmäiselle aloitin hedelmäsoseella. Kuulemma hedelmäsoseella aloittaminen ei ole niin hyvää kuin pottusoseella aloittaminen. Noh, meillä toimi molemmat. Viikon verran noin olen antanut yhtä tiettyä ja sitten siirtynyt seuraavaan "ruokalajiin" =)

Käytössäni on ollut vauvojen ensilusikoita, taitaa olla baby björn-merkkisiä. Niissä on pitkä varsi ja pehmeä lusikkaosa.

Aloitin puurot ensin kaupan jauhepuurolla, sitten murskasin pikakaurahiutaleita ja tein niistä puuroa, lopulta siirryttiin oikeaan puuroon.

Vauvan ruuissa säästää kun hankii sauvasekoittimen, ellei sellaista jo ole. Sitten kun lihasoseiden aika tulee, lihat kannatta pakastaa esim. jääpalarasiassa,josta saa otettua kerralla sulamaan tarpeeksi pienen annoksen. Itse olen tehnyt sitten peruna-porkkana/peruna-kukkakaali jne. sosetta jääkaappiin muutaman päivän tarpeiksi ja joka ruualla ottanut pakastimesta tarvittavan määrän lihaa.

Ensin annoimme pari lusikallista. Mutta viikon päästä annettiin jo niin paljon kun söi.

Sanotaan, että 1-2 ruokaa viikossa, mutta me annoimme enemmän. Eikä ole tullut allergisia reaktioita. Mutta se tietty yksilöllistä.

Me annoimme sekoituksia heti. Siis sellaisia sekoituksia, joissa oli kahta eri ruoka-ainesosaa.

Kaupoissa myydään ensilusikoita, niillä olemme syöttäneet.

Heti annoimme hedelmäsoseen. Sillain meillä on nuo ruoat että :
9.00 Maissivelli
12.00 Vihannessose
15.00 Maito
18.00 Hedelmäsose
20.00-21.00 Peruna-Porkkana Velli

Vellillä me aloitimme, ja aiomme siirtyä puuroon tuossa 4-5 kuukauden iässä. Meillä poika nyt siis 3,5 kuukautta.

Itse tekemällä tietenkin säästää, mutta ei kamalia määriä. Itse ostan kaupasta kaikki.

Ekoilla kerroilla annoin muutamia lusikallisia, mutta koska söi hyvällä halulla niin aika nopeaan lisäsin annosmäärää. Ensin kerran pvä, sitten 2xvä.
Samaa lajia maistatin ehkä 2-3 kertaa, on mun mielestä liioiteltua syöttää samaa viikkotolkulla jos ei ole oletettavissa allergiaa.

Heti aloin antamaan myös kasvissekoituksia, hedelmät aloitettiin kun oli tottunut kasvisten makuun.

Ja puurot voi aloittaa 5kk, vellejä ei tarvitse antaa, niille ei ole mitään ravitsemuksellisia perusteita.
Riisipuurolla taidettiin alotella ensin pari päivää ja sitten kaurapuuro ja 4-vilja.

Meillä on ollut aina käytössä muovinen ensilusikka, se ei satuta ikeniä kun vauva puree lusikkaa ja nyt kun jo syö jonkinverrran itse on turvallisempikin kun sohii sinne tänne.

Ehdottomasti kannattaa tehdä itse. Se ei kuitenkaan ole pitkä aika kun vauva jo siinä vuoden kieppeillä voi syödä samaa ruokaa aikuisten kanssa. Siten se siirtyminen tavalliseen ruokaan saattaa olla helpompaa kun jo pienestä on saanut ainakin osittain kotiruokaa.

Meilläkin varmaan kohta aloitellaan kiinteät, joten täällä mietiskellään myös näitä käytännön asioita.
Yksi asia pyörii mielessä, kokeneemmat kertokaahan miten toimia. Eli, jos aloitan perunalla kokeilun, ja lapsi näyttää saavan siitä vatsavaivoja, tulisiko kokeilu lopettaa saman tien vai tuleeko antaa vain seuraavana päivänä lisää jotta vatsa siihen tottuu? En ajatellut tietenkään lasta kiusata mahavaivoilla, tuli vaan tällainen kysymys mieleen että pitäisikö lapsen vatsan vaan antaa tottua uusiin ruokiin ennen kuin vaihtaa perunan esim. maissiin?

Me aloiteltiin pelkällä perunalla joka oli löystetty tuttelilla. Annoin ekalla kerralla pari tl, sitten tosi nopeasti niin paljon kun neiti vaan jaksoi. Kolmen päivän välein otin uuden maun ja lisäsin perunan joukkoon. Eli joka kerta kun otettiin uusi maku, niin oli enemmän erilaisia kasviksia sekaisin. Kun kaikki eri maut oli maisteltu (6kpl) niin aloin iltaisin antamaan hedelmää ja marjaa niin paljon kuin napa vetää.

Teen itse kasvis- ja lihasoseet. Soseutan, pakastan jääpalamuoteissa ja seuraavana päivänä tyhjennän palat omiin pusseihinsa. Kätevää kun saa joka päivä helposti sulatettua eri makuisen annoksen! =)