Kiinteiden aloittaminen ahdistaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voivitsit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voivitsit

Vieras
Musta tuntuu todella vaikealta aloittaa maistattamaan 5,5kk ikäiselle vauvalleni kiinteitä. Oon varmaan tullu jotenkin imetysfanaatikoksi tai jotain, vaikka alkuun imettäminen olikin yhtä helvettiä. Mutta kun kerta oon sinnitelly tähänki asti, nii jotenki tuntuu vaikeelta alkaa pikkuhiljaa lopetella. Korvikettakaan en oo antanu ikinä, vaan pumpattua rintamaitoa. En "raaski" lähteä turhille reissuille kämpästä, kun pitäs käyttää vaivalla pumpattuja maitovarastoja pakkasesta siihen..

Ja sit ne kiinteet pitäs tietty antaa vaistovanhemmuuden nimissä sormiruokailuna jne ja muutenki tehdä kaikki ruuat ite. Ja sormiruokiakin sais antaa vasta kun vauva osaa istua. En pysty hölläämään..

Onko kaupan valmisruuissa oikeesti kaikki ravintoaineet tallella, miksei ne maistu (kuulemma?) samalta kuin itsetehdyt? Mitä ruokia edes pitäisi antaa? Pitäskö antaa vaan luomuruokia? Entä viljat ja peruna, eiks niistä sanota nykyään, et ovat ihan turhaa hiilarihöttöä, voisko ne jättää kokonaan välistä? Iskis vaan keitettyjä kasviksia käteen? Mut eiks niistäkin oo kaikki ravintoarvo kadonnu siin keitettäessä.

Tiedän, oon ihan hullu.

No ensinääkin, teet ite ne soseet. kaupan ruuat on pahoja, maultaan. Sitten, työnnät sitä tissimaitoa soseeseen laimennukseksi ja saahan sitä t issiä silti antaa mielin määrin. ne ekat kuukaudet on kuitenkin ihan harjottelua ja varmasti omaa maitoa menee eli saat imettää sydämmes kyllyydestä

Hei, sinäkin ap olet vielä elävien kirjoissa, ja mietipä mitä kaikkea sinä olet ehinyt jo eläissäsi syödä! Ihan tavallisella ruoalla se lapsikin pärjää, siinä kuin me muutkin. Mulla alkaa kohta olla eka viikko kiinteiden harjoittelua oman pikkuiseni kanssa. Usko pois, ne annokset on niin pieniä, teelusikka tai kaksi, että imetys jatkuu kyllä.

Mullekin oli imetys ekaks vaikeeta ja sitten tuntui haikealle aloittaa kiinteet, kun oli sen aika. Mua kuitenkin auttoi ajatus, että SE ON VAAN RUOKAA. Paljon tärkeämpää mielestäni on rakkaus ja hellyys ja leikki ja yhdessäolo vauvan kanssa. Nykyaikana ei puutostauteja tai nälkää koe Suomessa varmaan kukaan, mutta henkistä pahaa oloa lapsilla ja nuorilla on paljon. Niinpä olen päättänyt panostaa tähän henkiseen puoleen. Ruuan suhteen: Imetän edelleen 8 kk ikäistä lastani ja soseet haetaan kaupasta.

Nii kai täs pitäs sit vaa sinnitellä viel pari kuukautta täysimetyksellä. On vaan aika rajottavaa, kun ei sitä korvikettakaan "pysty" antamaan. Tekis kyllä mieli!

Tai ehkä toi oppii kohta istumaan, kaks hammastakin löytyy jo :)

Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Hei, sinäkin ap olet vielä elävien kirjoissa, ja mietipä mitä kaikkea sinä olet ehinyt jo eläissäsi syödä! Ihan tavallisella ruoalla se lapsikin pärjää, siinä kuin me muutkin. Mulla alkaa kohta olla eka viikko kiinteiden harjoittelua oman pikkuiseni kanssa. Usko pois, ne annokset on niin pieniä, teelusikka tai kaksi, että imetys jatkuu kyllä.

Näin, lapsetkin ovat vain ihmisiä, ei heitä tarvitse kaikelta turhalta varjella :)

En turhaan lykkäisi kiinteitä parilla kuukaudella...Miksi? Onko silloin jotenkin helpompaa?

Puolivuotiaalle voi ja kannattaakin aloitella soseita, ihan pieniä määriä. Meillä on lapsilla tuossa vaiheessa ollut herkkyyskausi maisteluun ja ovat ollleet innoissaan uusista mauista. Maito on silti pääasiallinen ravinto.

Eihän sitä imetystä tartte lopettaa kun kiinteät aloittaa.. itse teen melkein kaikki soseet itse ja löysennän ne ihan keitinvedellä, lapsi tykkää hörppiä ruuan kanssa vettä mukista, mutta maidon saa edelleen rinnasta.. minä kuulun siihen kategoriaan, että ihminen on tehty sekasyöjäksi, joten jos vauvalla ei ole allergiaa niin kaikki sallitut ruoka-aineet vaan kokeiluun!

no älä aloita. Ne kaupan muussit on pahoja, koska ne on suurimmaksi osaksi jotain riisitärkkelystä.

EIKÄ ole kasvavalle lapselle väärin antaa hiilareita, haloo! Hiilarit on turhia PAKSUILLE AIKUISILLE. Kasvava lapsi tarvitsee kaikkia ravintoaineita, myös ja varsinkin rasvaa. A ja D vitamiinit ei imeydy ilman rasvaa, se ei todellakaan riitä, että öljypullo kuljetetaan kertaalleen ruoan ohi.

Sitten toinen pointti. Älä turhaan pakasta rintamaitoa. Siihen tulee todella paha sivumaku pakastimessa, maista itse.

Mun lapset on täysimetetyt 5 kk asti, sitten ne on saaneet kaupan purkkiruokia ja vellejä, korvikkeeseen (NAN) siirryttiin kokonaan noin 8-9 kk kohdalla.

Kaupan mössöistä parhaan makuiset on maissi ja porkkana. Itse keitettynä niistä tulee liian vetisiä.

Aloita vaan jo niitä makuannoksia, kun just nyt on luultavasti sellainen ikä, että oppisi helposti syömään kiinteää. Omastani huomasin, että poika seurasi tarkkaan joka haarukallista jonka pistin suuhuni, jossain vaiheessa suukin jo aukesi, kun haarukka meni vierestä. Vauva oli mulla siis sylissä. Kova maiskuttelu kävi, kai ruoan tuoksu herätti nälän vauvassakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En turhaan lykkäisi kiinteitä parilla kuukaudella...Miksi? Onko silloin jotenkin helpompaa?

Puolivuotiaalle voi ja kannattaakin aloitella soseita, ihan pieniä määriä. Meillä on lapsilla tuossa vaiheessa ollut herkkyyskausi maisteluun ja ovat ollleet innoissaan uusista mauista. Maito on silti pääasiallinen ravinto.

Nii, mutku pitäskö jättää soseet kokonaan välistä? Oon lukenu liikaa sormiruokailujuttuja.. Et vauva maistelis ja tutustuis ruokaan omaa tahtiaan ja mahaan päätyis sen verran ku päätyis, tissi olis myös tässä tapauksessa se pääasiallinen ravinto.

Perunaa keität ja tissi maitoa sekaan ja soseutat... annat alkuun vaan pieniä maistiasia...
Kaupan piltit hyviä ja terveellisiä. Meillä käytetään vain suomalaisia pilttejä. Terveellisiä ja turvallisia ovat. Pienen lapsen ruoka on alkuun kovin hiilari painotteista....

Alkuperäinen kirjoittaja äity:
Perunaa keität ja tissi maitoa sekaan ja soseutat... annat alkuun vaan pieniä maistiasia...
Kaupan piltit hyviä ja terveellisiä. Meillä käytetään vain suomalaisia pilttejä. Terveellisiä ja turvallisia ovat. Pienen lapsen ruoka on alkuun kovin hiilari painotteista....

No joo onhan ne hiilaripainotteisia joo, mut eiks jossain parsakaalisoseessa (tai palassa) oo kuitenki enemmän ravintoaineita ku peruna-vastaavassa?

Avokadoa oon ajatellu antaa, siin olis niitä hyviä rasvojaki.

Kiinteiden aloitus vaikuttaa puheen kehitykseen. Suun lihakset tarvitsevat kiinteään ruokaa tullakseen vahvemmiksi ja niitä lihaksia tervitaan sitten puhumiseen. Jos lykkäät muutamalla kuukaudella kiinteiden aloitus nyt, niin lapsen puhumaan oppiminenkin viivästyy...

Mä tiedän, et oon kyl ihan turhan hysteerinen tän asian kanssa. Oon rintamaidonki pilannu syömällä ite ties mitä huttua, enkä tarpeeks esim. kalaa. Mutku toi yks ei oo vielä viettiensä vietävissä vaan joutuu syömään tasan sitä, mitä sille tarjoon, nii tahtoisin antaa vaan parasta.

Entä pitäskö jättää punainen liha kokonaan vauvan (ja vanhemmankin lapsen) ruokavaliosta? Antas vaan kalaa ja muita proteiininlähteitä?

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Kiinteiden aloitus vaikuttaa puheen kehitykseen. Suun lihakset tarvitsevat kiinteään ruokaa tullakseen vahvemmiksi ja niitä lihaksia tervitaan sitten puhumiseen. Jos lykkäät muutamalla kuukaudella kiinteiden aloitus nyt, niin lapsen puhumaan oppiminenkin viivästyy...

Niin, mut eihän soseet oo mitään kiinteitä?

Sormiruokailun voi kuulemma aloittaa, kun
-vauva osaa istua
-osoittaa kiinnostusta syömiseen
-osaa vielä kädet suuhun

Olikohan jotain muutaki. Noista siis istuminen ei vielä onnistu.

Mulla oli saman moisia tuntemuksia kun olin täysimettänyt tyttöä 6kk ja piti alkaa syömään soseita. Ekaks mun piti hieman "löysätä" asennettani, eli että lapsi todellakin alkaa kaipaamaan myös muuta ruokaa ja maisteltavaa ja että se tekee HYVÄÄ lapselle että oppii uusia asioita. Ja toisekseen oli kiva huomata, että meillä ainakin tissimaito maistui vielä pitkään eniten, eli vaikka maisteltiin soseita niin meni useempi kuukausi siihen että niitä syötiin "aterian verran". Ja sitten olikin kiva huomata, että sain vähän omaa vapauttani takaisin. Saatoin olla joskus ruoka-aikaan poissa kotoa ja isä pärjäsi lapsen kanssa. Meillä tyttö ei syönyt edes tuttipullosta, eli vain tissiä. Mä tein välillä itse soseita ja välillä maisteltiin kaupan soseita. Suosittelen tätä vaihtoehtoa. Lapsi oppii pitämään kummastakin ruuasta ja esim reissussa on helpompi syödä kaupanruokia ja kotona tulee edullisemmaksi syödä itsetehtyä. Tokihan luomua kannattaa suosia, vähän ovat kalliimpia, mutta etkös miellelläsi osta itsellesikin luomuruokaa.

Eli otahan ihan rennosti. Uuden asian oppiminen tekee hyvää lapselle ja hän ei todellakaan mene mitenkään "pilalle" vaikka tissimaito hiljalleen menettää suosiotaan. Meillä meni monta kuukautta pienien sosemäärien syönnin opetteluun, ja sormiruokaa alettiin syödä vasta 10kk iässä. Tyttö heitteli ruuat lattialle ja ei suostunut syömään kuin soseita. Ja nyt 1,5v tyttö syö lähes kaikkea ja aika hyvin pysyy lusikka omassakin kädessä. Ei kaikkien tarvitse olla imetys- ja vaistovanhemmuus yms. "hörhöjä", jos itsestä ei siltä tunnu. Teet niin kuin tuntuu hyvältä, et niinkuin muut netissä neuvovat! Tsemppiä! Olethan onnistunut loistavasti lapsesi ensimmäisessä "ravintovaiheessa".

ps. mullakin oli tosi paljon imetyksen aikana ongelmia, ja ehkä se että taistelin niin lujasti ja pidin pääni etten halua siirtyä korvikkeeseen lisäsi tuskaa joka tuli imetyksen vähentämisestä. Kun sitten olikin "vähän niin kuin pakko" antaa periksi/luovuttaa. Mutta ei se sitä ole, imetys jatkuu teilläkin vielä pitkään, se vain muuttaa muotoaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

-vauva osaa istua
-osaa vielä kädet suuhun

Kyllä ainakin mun mielestä soseet ovat kiinteitä ruokia. Soseilla on kuitenkin aloitettava kiinteiden syönti, että lapsen kurkku tottuu ettei sitten ihan hirveästi ala kokomaan kun syö sitä sormiruokaa. Meillä syötiin muuten maissinaksuja jo 4 kk iässä.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mulla oli saman moisia tuntemuksia kun olin täysimettänyt tyttöä 6kk ja piti alkaa syömään soseita. Ekaks mun piti hieman "löysätä" asennettani, eli että lapsi todellakin alkaa kaipaamaan myös muuta ruokaa ja maisteltavaa ja että se tekee HYVÄÄ lapselle että oppii uusia asioita. Ja toisekseen oli kiva huomata, että meillä ainakin tissimaito maistui vielä pitkään eniten, eli vaikka maisteltiin soseita niin meni useempi kuukausi siihen että niitä syötiin "aterian verran". Ja sitten olikin kiva huomata, että sain vähän omaa vapauttani takaisin. Saatoin olla joskus ruoka-aikaan poissa kotoa ja isä pärjäsi lapsen kanssa. Meillä tyttö ei syönyt edes tuttipullosta, eli vain tissiä. Mä tein välillä itse soseita ja välillä maisteltiin kaupan soseita. Suosittelen tätä vaihtoehtoa. Lapsi oppii pitämään kummastakin ruuasta ja esim reissussa on helpompi syödä kaupanruokia ja kotona tulee edullisemmaksi syödä itsetehtyä. Tokihan luomua kannattaa suosia, vähän ovat kalliimpia, mutta etkös miellelläsi osta itsellesikin luomuruokaa.

Eli otahan ihan rennosti. Uuden asian oppiminen tekee hyvää lapselle ja hän ei todellakaan mene mitenkään "pilalle" vaikka tissimaito hiljalleen menettää suosiotaan. Meillä meni monta kuukautta pienien sosemäärien syönnin opetteluun, ja sormiruokaa alettiin syödä vasta 10kk iässä. Tyttö heitteli ruuat lattialle ja ei suostunut syömään kuin soseita. Ja nyt 1,5v tyttö syö lähes kaikkea ja aika hyvin pysyy lusikka omassakin kädessä. Ei kaikkien tarvitse olla imetys- ja vaistovanhemmuus yms. "hörhöjä", jos itsestä ei siltä tunnu. Teet niin kuin tuntuu hyvältä, et niinkuin muut netissä neuvovat! Tsemppiä! Olethan onnistunut loistavasti lapsesi ensimmäisessä "ravintovaiheessa".

ps. mullakin oli tosi paljon imetyksen aikana ongelmia, ja ehkä se että taistelin niin lujasti ja pidin pääni etten halua siirtyä korvikkeeseen lisäsi tuskaa joka tuli imetyksen vähentämisestä. Kun sitten olikin "vähän niin kuin pakko" antaa periksi/luovuttaa. Mutta ei se sitä ole, imetys jatkuu teilläkin vielä pitkään, se vain muuttaa muotoaan. :)

Kiitos tästä oikeesti. Varmasti tässä on pitkälti takana juuri tuo alkuaikojen tissin kanssa sisseily. Jotenkin tuntuu, ettei mikään määrä imetystä ole enää tarpeeksi ja sitten jotenkin alitajuisesti hakee netistä ja muualtakin vihjeitä siitä, miten ei vielä kannattaisi lopettaa täysimetystä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

-vauva osaa istua
-osaa vielä kädet suuhun

:D :D Imetä rauhassa pari viikkoa, osta sitten muutama luomuruokapurkki ja bataatti (josta teet itse sosetta) . Ja miksei maissinaksuja ja jotain hedelmäsosetta. Niitä maistelette pari viikkoa. Kyllä se siitä etenee. Jos haluat, voit antaa kurkkua tai melonia sormiruokana, mutta varo, ettei vauva saa palasia irti ja kurkkuun. Alun jälkeen voit tehdä ruokia itse, mutta noilla purkeilla pääset vaivattomasti alkuun ja näet, miten vauva innostuu syömisestä. Itse ainakin koin ihan ekoilla kerroilla vaivalloiseksi keitellä parsaa sun muuta ja vauva söi kaksi ruokalusikallista :D Mullekin on kiinteiden aloitus ollut alkuun hankalaa, joten siksi nämä neuvot. Pääset liikkeelle ilman turhaa stressiä.

Yhteistyössä