kiinteät ja imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
Reilu puolivuotias tyttöseni ei enää kelpuuta rintaa kun kiinteiden määrää lisättiin neuvolan ohjeiden mukaisesti. Tytön kasvu tasaantui huomattavasti. Olen tarjonnut ennen ja jälkeen kiinteiden mutta yleensä ei kelpaa. Onko nyt vaan unohdettava koko imetys? Kuinka monta kertaa teidän vauvanne juovat rintamaitoa päivässä? Itse olen kovin huolissani saako lapsi riittävästi maitoa ja nestettä.

Onko täällä kokemusta asiasta? Meinaan kysellä neuvolasta heti huomenna mutta käytännön kokemukset kiinnnostavat.

Vai johtuukohan rintalakko ryömimisen oppimisesta, ajattelin, että jos vaikka ei malta rauhoittua imemään?

Kokeile vaikka niin, ettet tarjoakaan rintaa muun ruuan yhteydessä vaan ihan erikseen ruokailujen välissä. Kun meillä alettiin syödä kiinteitä kunnolla, niin rintaa olen antanut vaan aamulla, kerran päivällä ja sitten illalla. Sitä olen kans miettinyt, että toivottavasti saa siitä tarvitsemansa maitomäärän. Vettä juodaan ruuan kanssa, mutta tosi vähän menee.

Mulla ei ollu pojan kans mitään ongelmaa kun kiinteitä aloteltiin, tissi kelpas heti ruoan jälkeen ja molemmat rinnat söi tyhjiksi mutta tytön kohdalla kävi niin ettei meinannut jaksaa kiinteiden jälkeen imeä rintaa joten tein sellaisen ratkaisun että annoin ensin imeä molemmat rinnat ja sen jälkeen sitten kokeiltiin meneekö ruokaa ja kyllähän sitä sitten meni, eli meillä näin päin :)

Kuitenkin halusin jatkaa imettämistä vuoden ikäiseksi ja siinä onnistuttiin niin tämä ratkaisu oli paras meille.

hei!

Ihana kuulla, että joku muukin pähkäilee samaa ongelmaa. Juuri tänään tuli huono omatunto, kun ajattelin, että pojalla on varmasti kalsiumin puute, koska tissi ei kelpaa ja ruoassa ei ole maitoa saanut. Ja ""huonona äitinä"" en ole aikaisemmin kysynyt neuvolasta paljonko puoli vuotias tarvitsee maitoa. Kauhukuvissa oli jo kasvuhäiriöistä ja luukadosta kärsivä lapsi, koska ei ole saanut tarpeeksi maitoa...

Ajattelin myös soittaa huomenna neuvolaan ja kysyä asiaa. Aika huonosti ovat neuvolassa opastaneet ruokaasioissa. Meillä kun on vielä allergian oireita, joten joudutaan olemaan tarkkana syömisien kanssa, sekä äiti että poika.

Huomenna toivottavasti asiasta viisaampia!

aluksi kun kiinteitä vasta opeteltiin annoin kiinteän ensin ja päälle rintamaidon, kun toisinpäin kylläisenä maidosta ei huolinut sitten kiinteää ruokaa. Mutta sitten kun kiinteitä oikeasti ""syötiin"" ni meilläkin mentiin siten että ne maidonsyönti kerrat oli sitten ihan omia kertojansa, ei siis kiinteän ruuan yhteydessä. Esim. ruoka-tahti (en muista nyt kuukausia miten vanhoja oltiin ) oli että aamupuuro kun herättiin sitten rintamaito kun ekoille päikkäreille parin tunnin päästä. Kun heräs päikkäreiltä ni perunaruoka ja taas rintamaito kun toisille päikkäreille 2-3h päästä. Perunaruoka taas kun heräs ja sitten illalla iltapuuro ja nukkumaan mentäessä taas rintamaito. Yöllä tuolloin oli vaihtelevia imetyskertoja 0-2x, ei nälkäänsä varmasti herännyt mutta imettämällä pääsi jatkamaan itse nopeiten uniaan :).

Mulle sanottiin, että rintamaidon pitäisi kyllä riittää niin kauan kuin vauva on tyytyväinen. Eihän sitä millään voi mitata, kuinka paljon vauva maitoa saa mutta lapsen pitäisi osata säännöstellä tätä itse.

Itse annan välillä maitoa heti ruuan päälle ja välillä ennen päikkäreitä vähän tilanteesta riippuen (kuinka paljon tyttö 7 kk on syönyt kiinteää ja onko ed. ruokailusta pitkä aika). Kun olen poissa, tyttö pärjää kyllä yhden syöttövälin ihan hyvin ilman maitoa ja nukkuu silti hyvin.

Olisi kiva kuulla, mitä teille nlasta vastataan.

Samoja juttuja täälläkin mietitään, meillä kiinteiden kanssa on myös alusta asti tehty niin, että eri ruokailukerroilla, eli soseet n.tunnin parin päästä tissittelyistä ja unet sitte johki väliin;) Neuvolan viimekerran ohjeiden mukaan 5 syöntikertaa päivässä,jolloin siis melki kaikilla aterioilla myös kiinteitä,mutta terkka sanoi kyllä että harvoilla se juuri näin menee. Syöntivälit myös pidentyneet tosi paljon,ennen meillä syötiin tunnin parin välein tissiä,ja nyt kun saattaa olla melkein 4 tuntia väliä,niin tätä äippää jo kauhistuttaa!hih..poika siis 6kk nyt. Kuitenkin n.6 kertaa päivässä tissiä,eli kaiketi ihan tarpeks....Tarvii kans neukasta kysellä että mitä mieltä siellä. Koskahan sitä ei enää tästä lapsen ruokailusta stresssa,sitte varmaan ku se on 18 vee... :D
olis kiva kuulla,miten muille neuvolasta vastailtiin!

Soitin tänään neuvolaan ja tiedustelin asiaa eli miten paljon pitäisi reilun puolen vuoden ikäisen saada maitoa päivässä. Sanottiin, että noin 6 dl. Vähän kauhistuttaa, että tuleekohan minulta enää maitoa näin paljon, koska poika tosiaan on ollut jo jokin aikaa huono juomaan maitoa ja tuntuu, että maidon tulo on hiipunut. Neuvola lohdutti, että tämän ikäiset ovat usein huonoja juomaan maitoa, koska ovat jo niin energisiä.

Päivällä meillä tosiaan ei oteta tissiä enää kuin hieman vauhissa ja asento on milloin mikäkin. Onneksi aamulla ja illalla kelpaa paremmin. Pitää kai antaa päivällä korviketta, jos sen juonti onnistuisi paremmin. Tätä neuvolakin suositteli, jos tosiaan näyttää siltä, että muuten maidon saanti jää liian pieneksi.

Yhteistyössä