[QUOTE="jaahas";25752578]tänks! jos viittit niin vihjaa vähän, mitä kokeita ja mikä niissä epäilyttää.
Ja kyllä mä ainakin syyllistyn tuohon naisaivoineni vähän väliä, etten ymmärrä ettei muut ihmiset tiedä mitä mun päässä liikkuu, niinkuin tuo ap tuossa edellä. Sitten aina hämmästyn kun tajuan. Siis hämmästyn ettei ne tajua, ja hämmästyn itseäni. Taidan olla autisti minäkin...[/QUOTE]
Tästä on jo aika kauan kun tutustuin aiheeseen tarkemmin, joten olen jo unohtanut useita yksityiskohtia, mutta tällainen on ainakin jäänyt mieleen. Simon Baron-Cohen tiimeineen teki kokeita, joissa testattiin vastasyntyneiden reaktioita ihmiskasvoihin. Tarkoitus oli tutkia onko tyttöjen ja poikien välillä eroa. Pieni ero löydettiin (taisi olla n. 48/52 %). Periaatteessa hymyilijän ei pitänyt tietää onko kyseessä tyttö- vai poikavauva, jotta se ei vakuttaisi tulokseen. Hymyilijä kuitenkin osassa tapauksissa tiesi kummasta sukupuolesta oli kysymys. Jo tämä tekee tuloksen kyseenalaiseksi. Lisäksi otanta oli varsin pieni eikä koetta ole onnistuneesti toistettu.
Näihin "miesten aivot" ja "naisten aivot" -juttuihin liittyy todella paljon jopa ristiriitaisia tutkimustuloksia. Usein ne kokeet, joissa eroja löydetään saavat mediahuomiota enemmän kuin ne, joissa eroja ei löydetä. Suosittelen siis suhtautumaan tällaisiin tutkimuksiin - varsinkin niihin, jotka julistavat jotain kategorista eroa - erittäin suurella varauksella.
Luulen muuten, että melkeinpä jokainen - mies ja nainen - ainakin joskus syyllistyy siihen, että olettaa muiden aivojen ja ajatuksenjuoksun olevan samanlainen kuin itsellään.
Minäkin teen sitä aika ajoin, vaikka en varmasti ole yhtään "autistinen".