kiinnikkeitä kohdunpoiston jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Kerttu
  • Ensimmäinen viesti
Kerttu
Luin jostakin, että kohdunpoistoleikkauksia pyritään vähentämään komplikaatio- ja kiinnikkeiden syntymisen riskin takia. Kiinnikkeiden poistamisesta koituu kuulema suuret kulut yhteiskunnalle. Minulta poistettiin kohtu v. 2000, eikä kukaan puhunut minulle etukäteen näistä riskeistä, onneksi toivuin hyvin leikkauksesta. Kiinnostaisi tietää, onko jollakin kokemusta komplikaatioista tai kiinnikkeiden syntymisestä. Miten kiinnikkeet ilmenevät, onko kipuja tms.? Kuinka pitkän ajan kuluttua leikkauksesta niitä voi syntyä?

ilman kohtua
Minulta on poistettu kohtu enrometrioosin takia.Kohtu irrotettiin virtsarakosta ja peräsuolesta,johon se oli kiinnittynyt enrometrioosilla.noin 1,5 leikkauksen jälkeen alkoi kipuja jotka muistuttivat samoja kuin ennen leikkausta.Alavatsaa poltti ja turvotti ym.Kävin tähystyksessä ja varjoaine kuvassa jossa todettiin kiinnikkeitä.Suolen pitää toimia hyvin,ne aiheuttaa kipua -ainakin minulle.Muuten pärjään ok.En ymmärrä miksi kiinnikkeitä pitää poistaa,eikö niitä taas tule?Nykyäänhän kaiketi kohdun poisto suoritetaan paljolti alapään kautta.Itse olen pärjännyt kiinnikkeiden kanssa ,mutta mehän olemme yksillöllisiä kaikki tyynni!

viuu
Kiinnikkeet ovat kuin sisäisiä arpia ja niiden syntyminen on aika yksilöllistä. Tosin huolellisella toimenpiteellä ja rauhassa toipumisella leikkauksen jälkeen voi vähän ehkäistä niiden syntyä.
Mulla on ollu vuosien ajan pahoja kiinnikkeitä munasarjakasvaimen poiston jälkeen...kipu on kovaa ja viiltävää silloin kun se tulee.
Siihen ei auta kuin kovat kipulääkkeet pahimmillaan.
Mutta ei niitä kipuja ole kuin silloin tällöin, kyllä ne kestän.

Nainen44
Minulle on tehty sterilisaatio, poistettu endometrioosia munasarjasta, poistettu kohtu ja äskettäin munasarjat. Kaikki toimenpiteet on tehty tähystyksellä. Minkäänlaisia alavatsakipuja ei ole.

Yhteistyössä