Kiinan reissu tuli tehtyä!!!!

Kirjoittelin tänne tossa vuoden alussa (nimim. Äitylä84) ja kyselin Kiinan Shanghaista!! Ja pohdin miten pitkät lennot menee sylilapsen (1v4kk)kanssa.

No nyt on siis reissu takana ja ollaan kokemusta rikkaampia!!
Matkat meni aivan loistavasti, tyttö ei itkenyt koneessa juuri mitään, istui nätisti isänsä sylissä ja mutusteli lakuja. :)
Perillä Kiinassa lapsi pääsi yllättävän nopeasti kiinni rytmiin eikä aikaerosta ollut tietoakaan!!! Tottakai tyttö väsyi kahden viikon mittaisella matkalla ja oli välillä toki itkuinen. Shanghaista kun lennettiin pariksi päiväksi Pekingiin oli menolento IHAN kauhea! Tyttö huuti melkein koko kaksi tuntia minkä lento kesti, mutta silloinkin vain väsymystään. Mutta niinkuin joku kirjoitti: "matkustaminen on lasten kanssa extremeä ja sellaisena se kannattaa ottaakkin" tämä on kyllä ihan täyttä totta, mutta kuitenkin se kannattaa!!!!

Turhaan siis etukäteen pelkäsin ja välillä jopa yöuneni menetin kun mietin tulevaa reissua, kaikki meni oikein hyvin!!!! Ehkäpä lähdetään vuoden päästä uudestaan...... ;)

Mukava kuulla, että reissu meni hyvin.
Mekin oltiin koko perhe Shanghaissa viime syyskuussa. Upea kaupunki kerrassaan! Aiemmin olen itse käynyt myös Pekingissä ja Xianissa. Kiina on valloittanut sydämeni kokonaan ja sinne suunnataan taas heti kun lomat antaa myöten.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2007 klo 11:48 Greippi kirjoitti:
Rapanhapakko: menkää seuraavaksi Kanton/Hainan yhdistelmämatkalle, se oli tosi kiva!
Jotain sensuuntaista suunnitelmissa onkin. Tosin mitään paketti-tsydeemiä ei ole tarkoitus ostaa. Pelkillä lennoilla menään ja varaillaan muut paikanpäältä.

MATKAAJA
Me ollaan menossa 26.5 Kiinaan, kiva kuulla että teillä oli hyvät kokemukset. Poika reilut 2,5 v ja itse olen raskaana, joten vähän jännittää nuo syömiset ja lennot. Mennään Pekingiin.

Matkaaja

Greippi
Otattejan kaikille hepatiittirokotuksen ennen matkaa? En ole ihan varma, saako sitä ottaa raskaana ollessa, mutta muille suosittelen lämpimästi. Ja käsidesi mukaan.

Ihanaa matkaa teille, Kiina on kiva ja mielenkiintoinen matkakohde. Itse olen käynyt Pekingissä, Xi'anissa, Kantonissa ja Hainanin saarella. Mitään ongelmia ei syömisten jne kanssa ole ollut, viimeinen reissu tehtiin 1,5-vuotiaan kanssa.

miten te siellä Kiinassa liikuitte (tuon lennon ja mainitsit) mutta ihan kaupungin sisällä ja muuten? Omasta Pekingin ym matkasta kun on jo kohta 20 vuotta aikaa ja maailma on muuttunut kovastikin, ainakin tuollapäin maailmaa. Muistan kun silloin aikanaan piti varoa polkupyöriä Pekingin liikenteessäkin kun piti polkypyöriä katua ylittäessään varoa ja niitä saattoi tulla kymmenin pyörien "lauma" kerralla.
mites muuten kiinalaisten kielitaito tällä hetkellä? varmaan uskaltavat enemmän ulkomaalaistenkin kanssa puhua kuin silloin kun minä siellä kävin, jolloin ainoat "keskusteluunpyrkivät" oli tyypit jotka yritti kaupata kaikenmaailman rihkamaa mm Kiinan muurilla-

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2007 klo 17:23 äiti 40plusplus kirjoitti:
miten te siellä Kiinassa liikuitte (tuon lennon ja mainitsit) mutta ihan kaupungin sisällä ja muuten? Omasta Pekingin ym matkasta kun on jo kohta 20 vuotta aikaa ja maailma on muuttunut kovastikin, ainakin tuollapäin maailmaa. Muistan kun silloin aikanaan piti varoa polkupyöriä Pekingin liikenteessäkin kun piti polkypyöriä katua ylittäessään varoa ja niitä saattoi tulla kymmenin pyörien "lauma" kerralla.
mites muuten kiinalaisten kielitaito tällä hetkellä? varmaan uskaltavat enemmän ulkomaalaistenkin kanssa puhua kuin silloin kun minä siellä kävin, jolloin ainoat "keskusteluunpyrkivät" oli tyypit jotka yritti kaupata kaikenmaailman rihkamaa mm Kiinan muurilla-
Me liikuttiin aika paljon ihan taksilla, ja metrolla myös mentiin paljon! Tyttö tuli mukana joko matkarattaissa tai kantorepussa.
Liikenne oli kyllä aika hurjaa vieläkin, ihan kaikkea saa kyllä varoa, autoja,mopoja ja jopa tosiaan noita pyöriäkin!!

Kiinalaisten kielitaito....hmm... kyllä aika pitkälle pärjää Englannilla, varsinkin noilla kopiomarkkinoilla. Pekingissä kuulin jopa kiinalaisnaisten huutelevan suomeksi joitain lauseita!!! Mutta sitten ihan noissa päivittäistavarakaupoissa ei kyllä puhuta muutakuin kiinaa.

Me liikuttiin Shanghaissa lähes ainoastaan takseilla, kun se oli niin halpaa. Muistaakseni 1,30e ensimmäiset 3,5km..... Kielitaito niillä tosiaan oli useimmiten heikommanlaista. Pitikin aina ennen sisään menoa tarkistaa että kuski tosiaan tajusi minne haluttiin mennä. Toisinaan piti vaihtaa taksia kun ei tultu ymmärretyksi. Useista paikoista sai "käyntikortteja" joissa oli osote (ja kartta) myös kiinaksi. Ne kannattaa pitää tallessa ja näyttää taksille. Samoin opeteltiin kiinaksi majapaikkamme sijainti (myös siitä meillä oli kiinankielinen lappu karttoineen). Ainakin Shanghai on niin iso kaupunki, etteivät taksit suinkaan hahmota itsekkään koko paikkaa, esim. jos siirryttiin joen toiselta puolelta toiselle.

Ajeltiin myös miehen kanssa paljon pyörillä ja se vasta olikin mahtavaa! Tuli oikein kiinalainen olo, siellä muitten joukossa. Ja tietysti näimme paljon, paljon enemmän.

Kaupoissa nuorempi sukupolvi osasi jonkin verran englantia, mutta sen varaan ei kyllä kannata laskea.

Yhteistyössä