KIINALAISTA RUOKAA!?!

Ollaan koko perhe hurjia kiinalaisen ruoan faneja ja olen aina ihmetelly kuinka ne saavat ruoasta niin mahdottoman maistuvaa ja ihanaa... Olisko kellään heittää hyviä ohjeita??
Varsinkin erilaiset kanaruoat joita kiinalaisissa ravinteleissa saa olis tervetulleita ohjeina! Ei sitten tartteis aina mennä kiinalaiseen kun tekee mieli herkutella...

Nytkin mietitään pitäiskö lähtee pian Kouvolaan anopin luokse kun siellä on aivan mahtavan ihana kiinalainen keskustassa!!! (Kouvolalaisille tiedoks,että siellä otetaan lapset mielettömän hyvin huomioon, mm lasten annokset tulee pöytään heti kun valmistuvat eikä vasta sit kun aikuisillekin...näin lapsi ei pitkästy...) :p

uusi laiduttaja
osta makeaa sweetchiliä ja lidin kevät kääryleitä saat alkuruuan, basmati riisiä tai jasmin, pakaste altaissa myydään erilaisia wok vihanneksia ja usein niissä on hyvä ohje mukana joko kanaa tai possua., mausteina currytahnaa, chutney, lime kookos jne

Suklaa
Mulla on tollanen pieni vihkonen "Herkkuja kaukoidän keittiöstä", jonka olen joskus kauppareissulta hamstrannut. En ole itse ohjeita vielä kokeillut, mutta sieltä löytyi mm. tämä...

TIIBETIN HÄRKÄÄ

400g naudan ulkofileetä

Maustekastike:
2 rkl soijakastiketta
1 rkl omenaviinietikkaa
1/2 rkl maissitärkkelysjauhoja
1 rkl raastettua inkivääriä

Lisäksi:
1 sipuli
1/2 purjoa
1 pkt (n.100g) miniparsaa
1 paprika
1dl vettä
1/2dl osterikastiketta

Paistamiseen 2 rkl öljyä

Sekoita maustekastikkeen ainekset. Leikkaa naudan ulkofilee noin sentin levyisiksi suikaleiksi. Sekoita suikaleet maustekastikkeeseen ja anna maustua sillä aikaa kun paloittelet vihanneksia. Viipaloi sipuli ja puolita miniparsat. Suikaloi purjo ja paprika. Kuumenna öljy Wokissa ja ruskista siinä lihasuikaleet ja maustekastike kahdessa erässä. Nosta ne sitten pois pannusta ja kiehauta öljyssä vihannekset. Kaada sitten lihasuikaleet takaisin pannuun. Lisää tilkka vettä ja osterikastiketta. Hauduta välillä sekoittaen noin 10 minuuttia, kunnes liha ja vihannekset ovat kypsiä. Tarjoa keitetyn riisin kanssa. (Basmatiriisi on parasta)

:attn: Vihkosestani löytyy myös mm. seuraavat ohjeet; Kevätkääryleet, Hapanimelä possu, Kantonin kalaa ja Friteeratut banaanit. Ilmoita jos haluat lisää ohjeita, niin laittelen tänne. Kanaruoan ohjetta ei valitettavasti ole. :wave:

täs ois pikainen ja helppo ohje:
Osta uncle bens sweet chilikastiketta,niitä mitkä on sellaisessa lasitölkissa,niitä on paljon eri makuja.

Eli:Keitä riisit ja sillä välin Paista paistinpannussa kanasuikaleita tai possunlihasuikaleta ja kaada kastike joukkoon,ja anna hautua.Hyvää on!!! :p :p

Suklaa!! Saisinko sen hapanimelän possun ohjeen??
Hapanimelä on mun ihan lempparia!!! :p JOten kuolaten odottelen... ;)

Noita valmisjuttuja tyyliin uncle bens en tykkää kayttää vaan haluaisin tehdä alusta asti itse ruoan, kokki kun olen (ei kyllä uskois ku ain kyselen ohjeita, mutta oikeasti olen sen koulutuksen joskus aikanaan saanu),joten niistä teen ruokaa vain ihan äärimmäisissä hätätilanteissa, samaten kuin muistakin eineksistä... =) Kunnon tuoreista vihanneksista ja aineksista saa maukkaimman ruoan!!

hope harmaana
Meillä kokataan aika usein wokilla, tässäpä yksi suosikki:

Sitruunahunajawokki

2-3 kanan rintafilettä, ohuiksi siivuiksi leikattuna
1 sipuli, siivutettuna
valkosipulin kynsi, puristettuna
sitruunan mehu
hunajaa 2 ruokalusikallista
soijakastiketta 2 ruokalusikallista
inkivääriä, joko tuoretta pala tai kuivattua 1 tl
porkkana, suikaloituna
paprika, suikaloituna
varsiselleriä tanko tai pari, suikaloituna
ruusukaalta pala, suht pieninä paloina
muita kasvikia mielikuvituksen mukaan...
öljyä paistamiseen

Eli: kuumenna öljy hyvin kuumaksi wokissa. Ruskista kanasuikaleita pari minuuttia, laita syrjään ja pidä lämpimänä.

Kuumenna öljyä uusi tilkka ja wokkaa sipuli, valkosipuli ja muut kasvikset, noin 2-4 minsaa, silleen että ovat vielä purtavia eivätkä lötköjä.

Lisää mukaan kanasuikaleet. Purista päälle sitruunanmehu ja hunaja, soijakastike ja mausteet. Jatka kypennystä niin, että seos on sakeutunut hieman (jos on liian kuivaa lisää tilkka vettä). Tarkista maku ja tarjoile välittömästi basmati tai jasminriisin kanssa.

Samaa ohjetta voi muunella esim käyttämällä seesamiöljyä loraus sitruunan ja hunajan sijaan, seesamiöljy lisätään vasta lopussa, sillä se palaa herkästi.

Halutessa voi myös sakeuttaa kastikkeen lisäämällä 2 tlksta peunajauhoja, jotka on liotettu vesitilkkaan.

Suklaa
HAPANIMELÄ POSSU

n.400g marinoimattomia porsaanpaistisuikaleita
2 rkl öljyä
muutama viipale tuoretta inkivääriä
1ps (450g) wok-vihanneksia
1tlk ananasviipaleita

Maustekastike:
1 dl ananaslientä
1 rkl sitruunamehua tai valkoviinietikkaa
1/2 rkl maissitärkkelysjauhoja
1 rkl juoksevaa hunajaa
2 rkl soijakastiketta
2 rkl tomaattiketsuppia

Lisäksi: keitettyä riisiä tai nuudeleita

Paloittele valutetut ananasrekaat. Sekoita maustekastikkeen ainekset. Ruskista possusuikaleet Wokissa ja hauduta suikaleet lähes kypsäksi. Kiehauta sen jälkeen wokissa wok-vihannekset. Sekoita liha- ja vihannessuikaleet ja ananaspalat. Hauduta liha ja vihannekset kypsiksi 5-10 minuuttia ja lisää lopuksi maustesuurus ohuena nauhana. Anna kiehua pari minuuttia. Tarjoa keitetyn riisin tai nuudelin kera.
:wave:

Yhteistyössä