Kiinalaista ruokaa, mitä alkuruuaksi ja jälkkäriksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viiiieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viiiieras

Vieras
Haluaisin tehdä ystävilleni ns. kiinalaista ruokaa. Ajattelin pääruuaksi ihan vain perinteistä hapanimelää porsasta ja paistettua riisiä kiinalaiseen tapaan. Mutta millainen alkuruoka ja jälkiruoka?

[QUOTE="nam";27296843]Jälkkäriksi paistettua banaania jäätelön kera.[/QUOTE]

Tämä on länsimaalaisten kiinalainen jälkkäri. Oikeasti kiinalaiset syövät hyvin kevyitä alku- ja jälkiruokia (ei frittikeittimen kautta tehtyjä)

Alkuruuaksi kevätkääryleitä, jälkkäriksi jotain muuta kuin niitä kamalia paistettuja banaaneja. Olen joskus syönyt jotain kiinalaista, ei kun se taisikin olla thaikkulaista... No jotain erikoista mönjää jälkiruoaksi, joka oli hyvää. Varmasti vastaukseni auttoi tässä tilanteessa mielettömästi :D =)

Kiinalaisessa ruokakulttuurissa ei eroteta erikseen alkuruokia, pääruokia tai jälkiruokia. Ruokapöydässä on kaikki tarjolla samaan aikaan. Tyypillinen kiinalainen ruokapöytä pitää sisällään erilaisia haudutettuja kasviksia (kiinankaali, pavut, pak choi), erilaisia lihavaihtoehtoja esim ankkaa tai porsasta, sekä jonkilainen keitto. Keittoa hörpitään koko ajan pääruoan ohessa, eikä siis ole ns alkuruoka.

Ruoat on tehty jaettaviksi. Eli siis jokaisella ruokailijalla on oma kipponsa, jonne annostelee itse riisinsä/nuudelinsa. Yhteisistä isoista astioista sitten närpitään vähän kerrallaan omaan kulhoon näitä aiemmin mainitsemiani lisukkeita. Lähipiirissä puikkoetiketti ei ole niin justiinsa, mutta vieraassa ympäristössä on kohteliasta yhteisiltä lautasilta otettaessa käyttää puikkojen toista puolta, kuin mitä käytetään ruoan viemisiksi suuhun.

Aterian jälkeen tarjolla on usein erilaisi hedelmiä, kuten mangoa.

Jos itse tarjoaisin kiinalaista, en niin välittäisi autenttisuudesta. Alkuruuaksi vaikka joku kiva keitto, jotain pientä friteerattua tai kevyttä kalaa ehkä. Jälkiruuaksi varmaan sorbetti tai raikas jäätelö, sopii hyvin mausteisen aterian päälle.

Yhteistyössä