Kiiku ja piipi... 2veen puheesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Onnsku

Aktiivinen jäsen
12.01.2007
7 767
0
36
Tuo poika 2v 2kk on jotenkin niin liikuttava noine omine sanoineen, mutta toisaalta pitäiskö jo huolestua..?

Otsikon sanat tarkoittavat "iso ja pieni". Eli aika hakusessa on. Onhan niillä siis selvä tarkoitus, mutta kun hänen kaikki sanat tulee jotenkin väärin. Yksinkertaisimmatkin. Niin helppo sana kuin "anna", on nanna :D

Näinkö se puhe yleensäkin aina kehittyy vai onko hän nyt ihan poikkeus :xmas:

Kaksisanaisia lauseita esim: kikaa kuukuu :whistle:
Lisää juustoo.

Kyllähän se puhe tuolla tavalla kehittyy. Jos kerran selvä tarkoitus on, kaikki ok. :)

Eri asia sitten, missä iässä mitäkin tapahtuu. Tosin kaikkihan ovat yksilöllisiä.

Mun mielestäni pienellä saa olla omia sanoja, mutta vanhempien (tai muiden aikuisten) ei pitäisi siihen mennä mukaan. Jos siis lapsi sanoo, että kiikaa kukkuu, niin itse ainakin kysyisin, että niin, haluat lisää juustoa, ole hyvä (tmv.). Eli antaisin lapsen puhua omaa kieltään, mutta itse ouhuisin "oikein", jotta lapsi saa mallin siitä, miten sanat menee ns. oikealla kielellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Mun mielestäni pienellä saa olla omia sanoja, mutta vanhempien (tai muiden aikuisten) ei pitäisi siihen mennä mukaan. Jos siis lapsi sanoo, että kiikaa kukkuu, niin itse ainakin kysyisin, että niin, haluat lisää juustoa, ole hyvä (tmv.). Eli antaisin lapsen puhua omaa kieltään, mutta itse ouhuisin "oikein", jotta lapsi saa mallin siitä, miten sanat menee ns. oikealla kielellä.

Joo, mua itseäni ainakin harmittaa kun tulee välillä lähdettyä siihen mukaan :ashamed: Eli sanoo vaikka tässä sulle sitä utoo ole hyvä. Pitäisi muistaa panostaa asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:

Tämä on ihan totta. :flower:

En mä olis yhtään huolissani vielä, meilläkin poika puhui vaan omaa kieltä vielä muutama kuukausi sitten, ja nyt on jo lauseita, esim. ei tuu pissa, mitä äiti syö? missä äiti, missä isi? isi ajaa töihin ym... ja muutkin jo ymmärtävät puhetta kuin me pelkästään.

Yhteistyössä