Kihomadot aikuisella

  • Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti
epätietoinen
Kuinka yleistä on, että kihomatotartunta joko uusiutuu samantien tai ei parane edes Vermoxilla? Löysin itseltäni yhden madon nelisen viikkoa sitten ja edelleen olen tuntevinani jotain ylimääräistä peräsuolessa pitkin päivää.
Koko perhe söi ensin Pyrviniä ohjeen mukaan ja minä lisäksi Vermoxia neljä päivää myöhemmin kun oireet eivät helpottaneet. Muu perhe söi uusintakierroksen Pyrvinistä ja minä otin sitten toisen satsin Vermoxia myöskin ohjeen mukaisesti.
Muilla ei ole ollut vaivoja eikä matoja ole näkynyt, mutta itse olen edelleen järjen menetyksen partaalla näiden tuntemusteni kanssa :( Onko todennäköistä että olen saanut uuden tartunnan neuroottisesta siivouksesta ja käsihygieniasta huolimatta vai voiko olla ettei Vermox ole tehonnut lainkaan?
Vai kuuluuko suolessa tuntua jotain (ilmakuplia tms.?) joihin ei normaalisti kiinnitä huomiota? Olenko siis vain vainoharhainen? Ja miten asiasta saisi varmuuden? Auttakaa, mä tulen kohta hulluksi....
 
sairaanhoitoalalla
Kannattaa mennä lääkäriin, josta saat lähetteen labraan ulostenäytteen vientiä varten.
Lääkkeitä on turhaa syödä liikaa, kuuri toisensa perään, jos tuntuu että oireet vaan jatkuvat, madot jo tulevat immuuniksi lääkkeelle.
Ja niitähän voi jäädä suolistoon kehittymään vaikka muut madot kuolevatkin, munavaiheet kehittyvät ja taas alkaa sama kierre.
Tartunnan voi saada helposti uudestaan, eli käsien pesu(niin kuin olet tehnytkin)aina kun käy kodin ulkopuolellakin, välittömästi, myös lasten lelut on syytä pestä ja vuodevaatteet vaihdettava päivittäin, samoin pyyhkeet. Kertakäyttöpyyhkeet ovat hyvä vaihtoehto käsien kuivaamiseen.
Myös ilmakuplat ja huono pyyhintä ulostamisen jälkeen saavat aikaan kutinaa peräaukkoon.
Olosi on tuskastuttava, mutta kotona kaiken mahdollisen desinfiointi on syytä tehdä heti ja olla ylitarkka kaikesta hygieniasta kunnes tartunta on nujerrettu.
Matojen kiertokulku on hyvin ja helposti turvattua, joten niistä voi olla hankala päästä nopeasti eroon.
Kyllä ne häviää, mutta vaatii paljon työtä kaikilta perheenjäseniltä.
Kynnet on pidettävä lyhyinä ja sormia ei suuhun missään vaiheessa.

Kipaisepa hakemassa labralähete.
 
epätietoinen
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Hygienian pitäisi olla huippuluokkaa, käsiä on pesty verille asti ja lisänä käytetään desinfioivaa käsihuuhdetta. Lakanoita, pyyhkeitä ja alusvaatteita pestään jatkuvasti 60 asteessa ja lasten pehmolelut ovat olleet parvekkeella jo kuukauden päivät. Kynnet on lyhyet ja ovenkahvoja ja muita pintoja on pyyhitty päivittäin. Aamuisin huolellinen alapään pesu itselle ja lapsille ja puhtaat pikkarit jalkaan.

Itse asiassa en niinkään pelkää uutta tartuntaa, sillä tuskin itse levitän munia ympäriinsä (lapset oireettomia), vaan pelkään ettei lääke olekaan tehonnut. Uusi tartunta kai oireilisikin vasta muutaman viikon päästä kun toukat ovat kuoriutuneet?

Soitin tänä aamuna terveyskeskukseen ja sain lähetteen labraan. Eli pumpulipuikolla otetaan näyte peräaukolta kolmena peräkkäisenä aamuna ja niistä tutkitaan löytyykö madon munia. Toivottavasti nämä oireilut ovat vain korvien välistä tai rectocelestä johtuvia ja saan mielenrauhan... Jos matoja tuosta Vermoxista huolimatta on, en enää keksi mitä teen. Tulen sitten kertomaan miten kävi, näytteenotto jää joka tapauksessa ensi viikkoon. Pitäkää peukkuja :)
 
Minulla oli jokin aika sitten vähän sama tilanne.
Koko perhe söi monta kuuria kun minua vaan kutitti ja kutitti. Lopulta päätin, että nyt pidetään taukoa ja koitan olla tarkkailematta kutinoita. Siihen asti mietin joka päivä kutiseeko vaiko eikö.
Kutinat hävisivätkin jonkin ajan kuluessa. Joskus vielä tulee tosi harvoin kutinaa, mutta tuskin se madoista johtuu. Kerran kyllä tuli kamalt kutinat ja se paljastui hiivaksi peräaukossa (kamala kokemus).
Sama juttu kävi täiden kanssa.
Tyttö toi koulusta lapun, että täitä luokasta löytynyt ja heti minulla alkoi pää kutisemaan. Mielestäni löysin tytöltä munia päästä ja hain täishamppoot. Sen jälkeen jatkui kaamea kutina minun päässä ja muniakin olin kokoajan löytävinäni. Muilla ei kutissut. Laitoin äitini ja mieheni jatkuvasti tarkistelemaan päätäni ja tutkin lasten hiuksia kokoajan. Muilta ei munia löytynyt ja muut eivät minulta löytäneet vaikka itse muka löysin. Päätin taas vain lopettaa asian ajattelun ja jopas loppui kutinat.
Nyt vaan se tilanne, että tyttö toi taas lapun, että koulussa täitä ja HETI alkoi kutisemaan. Pyydän taas jonkun tarkistamaan hiukseni ja tarkistan lapset ja sitten en ajattele asiaa PISTE.
 
pyrvin ei tehoa niin hyvin matoihin koska se vain lamauttaa madot eikä tee mitään toukille ja munille...vermox taas tappaa madot sekä toukat sentakia on vermoxilla helpompi päästä madoista eroon. kihomadoilla ei ole mitään koukkuja tms.lapamadolla kylläkin.
 

Yhteistyössä