Kierukka

• Viestiketjun aloittaja Willa
  • Ensimmäinen viesti
Willa
Täytyykö kierukka laittaa kuukautisten loppupuolella? Kun kuukautiset on epäsäännölliset niinkuin minulla, miten sellainen onnistuu? Nytkin kun terveyskeskukseen varaa aikaa ja itse ajansaantikin on hankalaa ja pitkissä kantimissa niin miten voit tietää sopiiko se varattu aika sitten kuitenkaan??? Miten te muut olette asian saaneet hoidettua?

Bella
Meidän terv.keskuksessa ainakin kierukan laittoajat sujautetaan johonkin väliin, eihän siinä kauan mene. Soita tk:seen kun menkkasi alkavat ja kun suurin piirtein tiedät milloin vuoto loppuu, varaa aika sellaiselle päivälle. Kyllä se aika sinne jonnekin väliin mahdutetaan. Joissakin tk:ssa jätetään ""hätävara-aikoja"" tällaisten tapausten varalle. Parasta olisi että soitat tk:seesi ja kysyt mikä on tilanne ja miten lyhyellä varoajalla voit tilata aikaa.

juu
Mulla kesti kolme kuukautta ennen ku sain kierukan laitatettua, ei tosin sen takia että menkat olis epäsäännölliset vaan sen takia, että terveyskeskukseen ei saanu aikoja. Jos oot synnyttäny kahden vuoden sisällä, sulle on tehty abortti tai sulle on tullu keskenmeno niin voit päästä perhesuunnittelu klinikalle ennemmin entä omaan tk:een.
Mä sain vihdoin ajan kun tuumasin että mikä se hoitotakuu on.. Eli niillä on pikkupakko laittaa se kierukka kolmen päivän sisällä siitä ku soitat. Kierukan voi laittaa kuukautisten aikana, ei siis tarvi välttämättä olla loppuillaan.

Nuu
Voidaanhan se asentaa vaikka vuodon alussakin, jos vuoto on niukkaa. Sehän se pointti tossa asetuksessa on - jos on liian runsas vuoto, voi kierukka tulla mukana ulos.

Suosittelen myöskin ihan yksityisellä käyntiä, vaikka muuten käyttäisikin tk:ta. Saa todellakin sen asennuksen ajallaan.

Willa
On vaikea saada yksityisellekään aikaa. Mutta eiköhän tuo nyt jossain vaiheessa saada sisään. Sain ajan niin, että kuukautiset on jo lopussa, saas nähdä miten kirpaisee laitto vai saako sitä sisään ollenkaan. Neljään lääkärikeskukseen soitin ja kaikki oli tällä viikolla ihan täyteen buukattuja.

yksityisellä
Tilasin kierukanlaittoa varten ajan yksityiseltä. Lääkärini sanoi, että kierukka laitetaan vuodon kahtena ensimmäisenä päivänä. Silloin sen laittaminen olisi helpompaa niin potilaalle kuin lääkärillekkin. Epäilin aikaa varatessani osuuko menkat juuri silloin. Taipumusta oli epämääräisiin vuotoväleihin. Lääkäriajan tullessa menkkoja ei kuulunut, peruin ajan ja sovimme, että soitan heti,kun menkat alkavat ja lääkäri yrittää ottaa minut johonkin väliin.

Vihdoinkin onnistui, mutta kärsin niin voimakkaista menkkakivuista, että kierukan laittaminen oli kamalaa. Sattui aivan sairaasti ja lääkärillä oli vaikeuksia sen laittamisessa. Muutaman kuukauden päästä se tuli itsestään pois. Joten se siitä...

hormonikierukka
Hormonikierukka täytyy laittaa kuukautisten aikana, itselleni viimeisin laitettiin 5. päivänä vuodon alkamisesta, vuoto oikeastaan oli jo loppunut, eikä sen koommin ole näkynyt. Limakavoa ei saa olla silloin, kun Mirena asennetaan, eli ei laiteta kesken kiertoa.

Willa
Nyt on kierukka laitettu ja päätin, että saa olla ensimmäinen ja viimeinen vekotin joka mun sisälleni työnnetään. Ehken nämä negatiiviset aatoksetkin sai laittamisen sattumaan ja ensimmäinen kierukka pullahti heti kohdusta ulos. Toinen on nyt pysynyt sisuksissa tähän aamuun asti ainakin eikä kummemmin enää tunnukaan. Mutta kyllä oli eilen laiton jälkeen hirveät supistukset tai mitä lie kouristuksia, ei ne ainakaan kuukautiskipuja olleet. Pari tuntia hengittelin sängyn pohjalla ihan liikkumatta ja kun olotila siitä helpotti niin ei sen jälkeen kummempaa kipua ole ollut. Jotain nipistyksiä vaan. Hohhoijaa, olihan kokemus!

kirsi
Miten kauan olette vuotaneet kierukan laiton jälkeen?
Olen synnyttänyt kaksi kuukautta sitten, kun kierukka laitettiin, ei kuukautiset vielä olleet alkaneet.
Nyt kuitenkin olen vuotanut kierukan laiton jälkeen jo useita päiviä, onkohan normaalia? En ole ainakaan huomaanut, että kierukka olisi tullut pois.

mirena
Mulla kierukka laitettiin 3vko sitten juuri ennen menkkoja. Ei ollut mikään este ettei vuoto ollut alkanut, mutta raskaustesti tehtiin varmuudeksi. Vuoto kesti 16 päivää! Ohjeen mukaan 9 päivää on keskimääräinen aika.

poks
mulla oli pitkiä epäsäännöllisiä tiputteluja 3 kk.

J näitä willan kuvaamia kipuja (""Mutta kyllä oli eilen laiton jälkeen hirveät supistukset tai mitä lie kouristuksia, ei ne ainakaan kuukautiskipuja olleet. Pari tuntia hengittelin sängyn pohjalla ihan liikkumatta"" ) minulla on ollut satunnaisesti ja edelleen lyhyinä kohtauksina. Hauska kesken työpäivän ku tulee taas kauhee kipukohtaus, ku voi vaan nappaa työtuolin mahdollisimman makuuasentoon ja hikoilla ja puuhkua.

pirjo
Mulle laitettiin hormonikierukka ( Levonova) 5 päivää sen jälkeen kun menkat oli loppunut. Sattu ihan pirusti, sektiolla synnyttänyt, ja taakse päin kallistunut kohtu vaikuttivat asiaan. 3 kk vuosin melkein jatkuvasti ja kohdunkaulalle syntyvää limatulppaa ei tullut lainkaan. Sen jälkeen vuoto lakkas ja nyt on kierukka ollut 4 vuotta, vuodot palanneet, kipeät rinnat ja äreys myös. Gynekologilla kävin viikko sitten ja sterilisaatiopaperit laitettiin eteenpäin. Tyytyväinen olen muuten kierukkaan ollut.
Onko kellään alkaneet menkat uudelleen ja miten tämä vaikuttaa ehkäsytehoon?

Yhteistyössä