Kierukka?

• Viestiketjun aloittaja Karoliina
  • Ensimmäinen viesti
Karoliina
Onko täällä naisia jotka käyttävät kierukkaa ehkäisymenetelmän. Itselleni ei pillerit sovi(kokeillut 3 eri valmistetta) ja ajattelin kysyä lääkäriltä kierukkaa.. Mutta onko se mahdotonta kun en ole synnyttänyt?

Nina
Kiinnostunut olisin mäkin tästä!
Eri ehkäisypillereitä on tullut kokeiltua, kaikissa sivuvaikutuksia (tiputtelu, ärtyneisyys, migreeni...). Mieskin on sanonut että kun syön pillereitä olen kuin toinen ihminen.
Kuparikierukka? Tästä haluaisin kuulla kokemuksia nuorilta (alle 26) vuotiailta synnyttämättömiltä naisilta.
Alkaa ärsyttää nuo hormonitabut ja pahasti.

Anu
Joo, olen kuullut että kierukan voi laittaa synnyttämättömällekin, vaikkakaan se ei ole ensimmäinen mahdollinen vaihtoehto mitä tarjotaan. Mulle ei pillerit sovi oireiden takia ja muutenkin tultuu epäluonnolliselta syödä jotain lisähormonia..! Ajattelin siis kysyä kierukka seuraavaksi.

poks
25v synnyttämätön ja on kierukka ollut nyt pari kuukautta.

Ei huomattavia hormonioireita, mutta eipä ollut pillereistäkään. Laittaminen oli tuskallista, vaikka oli puudutus. Nyt ollut ennen kuukautisia kaks viikkoa aika pahoja kipuja. Silti niiiiin onnellinen, koska ei tarvitse muistaa pillereitä. :))

En osaa sanoa miten lääkärit suhtautuu yleensä synnyttämättömien kierukan laittoon, koska minulla on kierukka tutkimussyistä.

###
29 v, ei synnytyksiä, kierukka ollut nyt reilun puoli vuotta, ja pois en vaihtaisi!

Lääkäri (yksityinen) suostui mieluusti laittamaan kierukan, aiemmin söin 5 vuotta e-pillereitä, jotka saattavat pahentaa ärtyneen suolen oireyhtymän oireita, siinä syy, miksi halusin vaihtaa kierukkaan.

Laitto ei sattunut oikeastaan ollenkaan. Sain rauhoittavat lääkkeet (auttavat rentoutumaan) etukäteen, ja kohdunkaula puudutettiin tottakai. Kohdunkaulan laajennus tuntui aivan hetkellisenä polttavana tunteena, samoin kierukan laitto. Ei paha yhtään!

Seuraavana yönä vatsa oli vähän kipeä, menkkakivun tyylisesti. Meni ohi Panadol Zappilla.

Tiputtelua oli noin 2 viikkoa, sitten menkat, sitten ei mitään. Eli ilman tiputteluja ja menkkoja on mennyt puoli vuotta. Mahtavaa!

Ei mitään muitakaan oireita ole ollut, ei hormonaalisia eikä muitakaan, kuten lihomista, kipuja, mitään!

Menkkojen aikaan (tai siis silloin kun menkat kuuluisi olla) tulee 1-2 finniä leukaan, siinäpä ne sivuvaikutukset sitten olikin.

Suosittelen!

?
Mulla on hormonikierukka, laitettaneenko nuorille naisille sitä? Kuukautiset häviää ja hormonimäärät ihan minimiä. Kyllä suosittelen vaikka pari-kolme ensimmäistä kuukautta tiputteleekin hieman (pikkuhousunsuojilla pärjää).

Anu
Miksi sitten lääkärit ensin aina suosittelee pillereitä? Onko se ensisijainen ehkäisykeino nuorelle? Itsellä korkeahko verenpaine enkä jaksaisi juosta kontrollissa vain pillereiden takia. En ole vakisuhteessa mutta silti haluaisin varman ehkäisyn..

Anna
Synnyttämätön, 23 v. Kuparikierukka ollut puolitoista kuukautta ja olen tyytyväinen. Asetus sattui paljon, kipuja oli myös asetuksen jälkeen, mutta kipulääkkeillä asettuivat. Ekat menkat olivat todella runsaat ja kaksi ekaa päivää kivuliaat. Muuten olen ollut erittäin tyytyväinen kierukkaan.

Pillereistä johtuva limakalvojen kuivuus ja jatkuvat hiivatulehdukset ovat historiaa! Miinuksena hyvinkin rasvainen iho ja hiukset ja tietty tuo runsas ja kivulias vuoto.

Kierukka ei ole synnyttämättömälle naiselle ensisijainen ehkäisymuoto, pillerit ovat helpompi tapa. Ainoastaan kohdun epämuodostuma, vaikea kupariallergia yms. ovat kuparikierukan käytön esteenä.

Karoliina
Siis voiko kierukassa olla sellainen haittapuoli että jos sen ottaa pois ja haluaisi tulla raskaaksi niin voi olla että vaikutus kestää vuosia? Kuinka usein kierukka vaihdetaan?

Yhteistyössä