mulle on sopinu tosi hyvin. mielialan vaihteluista en osaa sanoo mitään, ku oon muutenki aikasta temperamenttinen ja oikukas, jos niin voi sanoa. oon siis käyttäyny samalla tavalla niin kauan ku muistan, ilman ehkäsyä, pillereiden kanssa ja nyt tän hormonikierukan kanssa.
mulle ainaki lääkäri sano, että ku kirukan hormonit on niin paikallisia, tulee huomattavasti vähemmän oireita ku esim. pillereistä.
ihanaa on ku on jääny menkat oikeestaan kokonaan pois. alussa olin toivoton, ku ensin vuodin viikon kirukan laiton takia, ja sit tuli mekat pari kertaa kuussaja välissä saatto vielä olla tiputtelua. tätä kesti kolme kuukautta. mut sen jälkeen mulla on tullu tasan kolmet menkat. marraskuussa, tammikuussa, ja huhtikuussa. nekii on ollu niin niukat, etten oo tarvinnu siteitä tai tamponeja, oon vaa huomannu ku on pikkareihin tullu vähän vaaleanpunertavaa valkovuotoa. mitään mahakipuja tai rintojen kivistämistä yms. oireita ei oo menkkojen loppumisen jälkeen ollu. menkkojen pois jäänti, ja sen myötä hyvä olo on ollu ihanaa. mun normaali hemoglobiini pyörii jossain satasen pinnassa, nyt on kohonnu 124 ja on ihanaa ku ei jatkuvasti pyörrytä yms.
eli on siis sopinu todella hyvin, ja kierukkana mirena. en tosin tiedä kuin monta muuta niitä edes on, ku tuntuu että kaikilla jolla hormonikierukka on, on nimenomaan toi samanmerkkinen.
monet miettii että sattuuko sen laittaminen. mulle sanottiin että normaalisti muistetaa sanoa että kannattaa tunti ennen laittoa muistaa ottaa joku tavalline särkylääke, mä en muistanu eikä siitä huolimatta sattunu yhtään. inhottavalta se tuntu, mut ei kivuliaalta. en sit tiedä oliko ammattitaidollaki siihen osaa, ku tää gynekologi oli kuulemma laittanu niitä miljoonia yksityisellä, neuvolan toinen lääkäri ei niitä edes laittanu.