Kierukka synnyttämättömillä

  • Viestiketjun aloittaja dome
  • Ensimmäinen viesti
dome
Minullepa laitettiin juuri hormonikierukka ja olisin halunnut kuulla muiden synnyttämättömien kokemuksia siitä. Toimenpide oli varsin kivulias puudutuksesta huolimatta ja jälkikäteen näin, että varsin verinenkin. :p

Lähinnä tämän alkujärkytyksen ja nyt jatkuvan kuukautiskipumaisen 'lämpimän' kivun jäljiltä haluaisin kuulla, onko millaisia kokemuksia siitä, onko kohtu ollut liian ahdas tms. mikä on voinut aiheuttaa ongelmia?

Eiköhän tämä olo kuitenkin tästä tasoitu. :)
 
dome
Olen aikamoinen lahopää, nyt ei tarvi muistaa mitään päiviä tai viikkoja tai mitään muutakaan. :D

Eli pillereitä syönyt 6 vuotta ja sit kun on ollu esim. vähä koulustressiä ja muuta vastaavaa niin pillerit unehtuu ja sit niitä syö taas miten sattuu ja kierto menee sekasin. Ehkäisyrengastakin jo mietin, mutta sattumien summana päädyin kierukkaan.
 
Munnu
Luulen kyllä että jos kohtu on liian ahdas, se huomataan jo toimenpiteessä. Muistan kuulleeni että synnyttäneilläkin on joitakin päiviä kierukan asettamisen jälkeen ollut kipuja ja/tai vuotoa. Hormonikierukkahan on huomattavasti pienempi kuin kuparikierukka. Eiköhän se siitä ajan kanssa asetu :)

t. nimim. Aikanaan kierukkaa harkinnut, sterilisaatioon päätynyt
 
hh
En tiedä, että liittyykö tämä nyt varsinaisesti aiheeseen, mutta millainen tuon kierukan ehkäisyvarmuus on pillereihin nähden? Olen koko ajan ihan paniikissa raskaaksi tulemisen pelossa, nyt nimittäin tuntuu, että lapsia en halua ainakaan vuosikausiin, jos ikinä. Pillereiden kanssa saa koko ajan jännittää (siis esim jos on vatsa löysällä tms, että onkohan nen nyt ehtineet imeytyä jne.) ja haluaisin vieläkin varmemman ehkäisykeinon. Sterilisaatiota ei kai tehdä alle kolmekymppisille synnyttämättömille, ja vaikka nyt minusta tuntuukin, että en halua lapsia ikinä, niin mistäs sitä tietää, jos mieli vaikka muuttuukin kymmenen vuoden päästä. Olisikohan hormonikierukka järkevämpi vaihtoehto?
 
hh
Tuota rengastakin olen kyllä miettinyt. Osaisinkohan rentoutua sen kanssa...? Ääh, ehkä on parasta, että varaan ajan gynelle, ja juttenen hänen kanssaan näistä asioista. Olen syönyt teinista asti pillereitä enkä ole koskaan kokeillut muita ehkäisymenetelmiä (paitsi tietenkin kumia) joten lienee parasta keskustella eri vaihtoehdoista jonkun ammattilaisen kanssa. Ahdistaa vain, että mulla ei ole ""luottogyneä"". Nimittäin ei ole järin kivaa, että kun haluaa keskustella nimenomaan varmasta ehkäisykeinosta, niin varmasti silloin sattuu kohdalle just se gyne, joka alkaa jatisemaan että ""eikös sinunkin olisi jo aika tuossa iässä alkaa miettimään sitä lapsentekoa..."" jne (näitäkin on tullut vastaan). Ja minä kun haluaisin nimenomaan ehkäistä raskautta ja mielellään mahdollisimman varmalla tavalla. Pitänee lopettaa seksi :).
 
Tippu
Mulla on kuparikierrukka, olen alle 30-vee ja synnyttämätön. Odotan että saan vihdoin tehdä sen sterilaation muutaman vuoden kuluttua niin ei tarvii näiden epäsopivien ehkäisykeinojen kanssa tuskailla.

E-pillerit ei sovi ollenkaan- akne, masis, lihominen, migreeni, kuukautiskivut, turvotus...

Kuparikierrukka oli tuskallinen laittaa ilman mitään puudutusta tms. ja ekat kuukaudet oli yhtä helvettiä. Nyt sen kanssa on helppo olla ja onhan se varmakin ettei raskausriski huoleta.

Kierrukka kai voi tulehdusriskin takia heikentää hedelmällisyyttä, mutta minuahan tuo ei mitenkään haittaa kun en lapsia tule tekemään.

En tiedä miksi arvauskeksuksen ehkäisyekspertti tuon minulle määräsi aikoinaan- ei ihan heti tullut itselle mieleen tuo kierrukka. No mutta kyllä se on ihan hyvä keino jos itselleen se sopii.
 
dome
Nyt jo muutama viikko takana kierukan kanssa ja nyt ei enää ole mitään vuotoja, eikä pahemmin kipujakaan. Toivottavasti pääsen nyt siihen joukkoon kelle tämä sopii. Aivan ihanaa, kun ei tarvitse muistaa pillereitä. Jos kierukasta joskus luovun, niin on kai vaihdettava renkaisiin, en kyllä enää ikinä suostu pillerien alituiseen popsimiseen. :)
 
nuorinainen
Mulle laitettiin just tänään hormonikierukka. Minäkään en ole koskaan ollut raskaana, osallistun YTHS:n tutkimukseen, jossa saan ilmaiseksi hormonikierukan. Laittaminen sattui kyllä aika paljon, varsinkin kun gyne mittasi kohdun koon, mutta kipua kesti yhteensä korkeintaan puoli minuuttia. Luin jostain että puudutuksenkin voisi saada, mut mä en ainakaan olisi tarvinnut sellaista.

Nyt on laittamisen jälkeen ollut noin kymmenen minuutin välein aika kovia kuukautiskipumaisia supistuksia, ilmeisesti se kohtu siellä totuttelee kierukkaan. Särkylääke kyllä auttaa.

Toivottavasti kierukka sopii mulle, en tahtoisi palata pillereihin, koska sitten on jatkuva stressi niiden muistamisesta. Hormonikierukan ehkäisyteho on kuulemma sterilisaation tasoa, eli todella hyvä. Toivon myös, että kuukautiset vähenisivät tai loppuisivat kokonaan, niin kuin voi käydä.
 
dome
Mulla oli aika kovat mahakivut aluksi, mutta tosiaan siinä neljännen päivän jälkeen olo alkoi olla jo parempaan päin. Vuotoa oli 8 päivää laiton jälkeen, sit loppu. Toivottavasti ei enää mitään tulekaan. :)
 

Yhteistyössä