kierukka pois

• Viestiketjun aloittaja pelottaa
  • Ensimmäinen viesti
pelottaa
Minulla on ollu 2vuotta hormoonikierukka, nyt haluan sen pois ja tulla raskaaksi. Mutta pelottaa kamalasti se poisotto, oli niin kamalaa se laittaminen. Joku vielä aiemmin täällä kertoi ettei häneltä sitä saatu pois. Jos oisin vain ajatellut järkevämmin en ois koskaan ottanut sitä.. Mitä kokemuksia muilla??

helvetti
Hei!
En tahdo sinua pelotella, mutta eilen sitten onneksi sain ajan polille missä kierukka poistettiin. Ennen sitä minulla oli kamalat kivut kun se kierukka oli aiemmassa yrityksessä siirtynyt ihan minne sattuu. Kauan sitä ultralla etsittiin ja löytyi jostain kaukanta kohdun perukoilta asti. Oli vinksin vonksin. Siitä oli narut leikattu lähes kokonaan pois. Sen takia sitä ei saatu pois.
Sain kunnon rauhottavat ja kipulääkkeet ennen poistoa, siellä polilla. Silloin ei tuntunut eikä sattunut ollenkaan. Työtä sen ulos saamiseksi tehtiin taas todella kauan.

Tämä polin gyne sanoi että jos narut on leikattu normaalin pituisiksi, niin kierukan poistaminen on ihan helppoa ja iitä selviää kylläilman mitään suurempia juttuja, ja muuta lääkettä ei tarvita kuin se burana mikä kannattaa ottaa ennen kuin menee poistoon.

Kuukauden päästä meinaan ottaa kaikesta huolimatta uuden hormoonikierukan. Tosin menen sen laitattamaan kyllä ihan jonnekin muualle kuin arvauskeskuksen yleislääkärille!!

Pelko pois
Minulta on hormonikierukka vaihdettu jo kolme kertaa. Yhtään kertaa en ole tarvinnut edes särkylääkettä. Kierukan poisto tuntui vain hetkellisenä epämiellyttävyytenä. Ja minultakin on narut aina leikattu lyhyeksi.

Onneksi tuon edellisen kertojan kaltaset tapaukset ovat tosi harvinaisia,joten mene hyvillä mielin vaan. Ja jos tiedät olevasi kipuherkkä, ota burana ennen ja taas jälkeen, jos tuntuu kipuja.

suosi gynekologia
Koittakaa hyvät kanssasisaret kerätä vaikka viimeiset pennosenne ja käykää todellakin hoitamassa alakertanne asiat sen erikoislääkärillä eli gynekologilla! Itselläni ei sattunut laitto eikä poisto, en tarvinut kipulääkettä lainkaan. Laitto tuntuu toki epämiellyttävältä, muttei varsinaiselta kivulta kuitenkaan.

vappusima
Minua pelotti poisottaminen ihan kamalasti juuri laittamiskipujen takia ja sain siihen rauhoittavan. En olisi tosin tarvinnut edes sitä, koska lääkäri oli tosi kiltti kun kerroin, että minua jännittää. Hän sanoi ""vedä kolme kertaa oikein syvään henkeä"" ja vetäisi kierukan muistaakseni toisella henkäyksellä. Voisi melkein sanoa etten edes huomannut sitä. Mua vähän huvitti sen jälkeen, kun olin ihan, että tässäkö tää nyt sitten oli. Kauheat jännitykset takana moisen takia.

Itseasiassa kierukassani ei ollut narutkaan enää normaalin pituiset, koska niitä oli leikattu ja se oli osasyynä pelkooni. Luulin, että se joudutaan kaivelemaan jostain perukoilta. Onneksi se oli pysynyt paikoillaan. Joten jos sinulla on normaalitilanne kierukan kanssa, niin sinulla ei todellakaan ole mitään hätää! Pelko pois ja vauvantekoa harrastamaan!

tavallinen
Onko hormonikierukka samanlainen kapistus kuin tavallinen? Minulla on ollut tavallinen. Otin sen itse pois. Se lähti narusta vetämällä eikä koskenut yhtään. Hyvin helppoa. Laittaminen sen sijaan oli kamalaa. Tai eihän se kamaluus sen kierukan vika ollut... Kohdun (pohjan) mittaus tuntui kaamealta. Kierukan laitto ei itsessään siis tuntunut ollenkaan. En kyllä tykännyt ko. kapistuksesta yhtään. Ja tunnen ainakin kolme nelikymppistä naista, joille on sattunut vahinko kierukan takia..

piia
Eihän mikään ehkäisy 100 % olekaan. Gyne sanoi mulle että hormonikierukan ehkäisyteho on 99 tai 98 % ja jopa varmempi kuin naisilla sterilisaatio.

Mulla kierukan laitto ei periaatteessa sattunu, vähän nipisteli. Tuohon ilmeisesti vaikuttaa kohdun asento. Kävin tk:ssa laittamassa kierukan (koska sain ilmaiseksi) ja nyt jälkeenpäin gyne kysynyt että sattuiko laitto koska mulla jyrkästi taaksepäin kallistunut kohtu.

Kierukkaahan ei tk:ssakaan saisi laittaa lääkäri jolla ei ole gynekologista koulutusta ja tutkintoa, mutta taitaa olla niin että siinäkin säästetään. Monissa vain eka kierukka on ilmainen, joten siksi itse menin tK:hon eikä kyllä kaduttanut laitonkaan takia. Vanhempi mies lääkäri, joka ilmeisesti laittanut useammankin uransa aikana :)

Yhteistyössä